Naam Schakelaar 4 polig

Moderator: Moderators

Plaats reactie
parallax
Donateur

Naam Schakelaar 4 polig

Bericht door parallax »

Beste CNC'ers.

En korte maar wellicht domme vraag, ben nu al ruim een week op zoek naar een type schakelaar maar heb niet de juiste benaming gevonden, wie kan mij daarbij helpen. (Schakelaar, omschakelaar, draaischakelaar, wisselschakelaar) :?:

Op dit moment maar 1 schakelaar kunnen vinden met 2 standen waarbij stand 0 uit is, en dit gaat helaas niet werken.

Case:
Voor een bestaande diode laser nema 17 motoren ben ik op zoek naar een schakelaar waarbij ik de 4 polige stappenmotor draden van de Y as kan omschakelen naar 2x een A as (4e as)

Het vervelende aan de bestaande chinese lasers is dat je voor de 4e as altijd de 4 polige connector er uit moet trekken om deze vervolgens op de A as aan te sluiten. Daar er op dit moment 2 rotary assen op de tafel staan wil ik graag een schakelaar hier tussen plaatsen.
Een extra driver is geen optie daar dit een mooi chinees bordje betreft waarbij de drivers en alles op een board zit gesoldeerd. :shock:

Graag zou ik het volgende willen:

Voordat ik de machine in het stroom plug: schakel ik de schakelaar naar de juiste positie om de motor te bekrachtigen.

Schakelaar met 3 standen en 4 polige connectie:
Positie 0 Waarbij de Y-as in bedrijf is
Positie 1 Waarbij de Rotary chuck in bedrijf is
Positie 2 Waarbij de Rotary rollers in bedrijf zijn

Wie o wie heeft de juiste benaming voor deze schakelaar zodat ik weer verder kan zoeken? :oops:
nieles

Re: Naam Schakelaar 4 polig

Bericht door nieles »

parallax
Donateur

Bericht door parallax »

Dank voor het meedenken, als ik naar de schema's kijk dan schakelt deze maar 2 fasen of zie ik dat verkeerd?

Voor de nema 17 moet ik 4 draden schakelen met minimaal 3 standen zonder uit.

Zoek ik dan weer op een nokkenschakelaar 3 of 4 standen 4 polig krijg ik weer iets anders.
Kjelt
Donateur
Been thanked: 1 time

Bericht door Kjelt »

Teken eventjes hoe het moet werken met symbolen want uit je tekst kan ik het niet volledig afleiden.

PS: Mocht je geen schakelaar kunnen vinden die precies doet wat je wilt dan zou je altijd nog met een eenvoudigere 3 standen schakelaar een aantal relais kunnen aansturen die de juiste connecties maken (kost wel wat extra stroom).
nieles

Bericht door nieles »

ah je hebt gelijk inderdaad.

wat je zou kunnen doen is van een vergelijkbare schakelaar variant die 1-0-2 settings heeft, waar dus eigenlijk die 3e (4e) stand mist, er twee in serie zetten. dus uit schakelaar 1 ga je naar je eerste as. de tweed stand schakelt naar de tweede switch. daar zitten weer 2 assen aan.
Superkees

Bericht door Superkees »

Kjelt schreef: 07 okt 2024 13:40 Teken eventjes hoe het moet werken met symbolen want uit je tekst kan ik het niet volledig afleiden.

PS: Mocht je geen schakelaar kunnen vinden die precies doet wat je wilt dan zou je altijd nog met een eenvoudigere 3 standen schakelaar een aantal relais kunnen aansturen die de juiste connecties maken (kost wel wat extra stroom).
Ik zou inderdaad zoiets doen. Extra stroom valt wel mee als je het op 12V doet en een aparte voeding. En je kan het ook met een Arduino doen en een driestandenschakelaar of drie drukschakelaars.
DaBit
Donateur
Been thanked: 2 times

Bericht door DaBit »

3 standen en 2 polen is ook genoeg. 2-fase stappenmotoren hebben A-/A+ en B-/B+ aansluitingen.

Alle A- en mogen aan elkaar, alle B- en ook; die hoeven niet geschakeld te worden. De A+/B+ moet je schakelen tussen de 3 motoren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Bjornski1976

Bericht door Bjornski1976 »

Kruisschakelaar heeft 4 Polen maar is geen omkeerschakelaar. Je zou er twee kunnen nemen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
vox67

Bericht door vox67 »

Ik heb net deze op AliExpress gevonden. Volgens mij precies wat er gevraagd wordt.

Afbeelding

€2,05 | 1 PC NIEUWE Rode 12 Pins ON-OFF-ON/OP OP 3/2 Positie Mini Toggle Switch AC 6A/125V 2A/250V Met Soldeer Terminal waterdichte
https://a.aliexpress.com/_EugSyjj
Firehunter
Donateur
Contacteer:

Bericht door Firehunter »

Zoek eens op 4P3T switch.
Superkees

Bericht door Superkees »

vox67 schreef: 07 okt 2024 20:52 Ik heb net deze op AliExpress gevonden. Volgens mij precies wat er gevraagd wordt.

Afbeelding

€2,05 | 1 PC NIEUWE Rode 12 Pins ON-OFF-ON/OP OP 3/2 Positie Mini Toggle Switch AC 6A/125V 2A/250V Met Soldeer Terminal waterdichte
https://a.aliexpress.com/_EugSyjj
Wel 4 polig, maar 2 aan en 1 uit, ipv 3 aan.
Jam

Bericht door Jam »

Hallo Parallax, Forum,

De vraag die je stelt gaat over een schakelaar met dit schema:
Afbeelding
Zo'n schakelaar wordt ook wel een standenschakelaar genoemd, in dit geval een 4-polige, 3 standen.

Deze schakelaars zijn voldoende te vinden als elektronica artikel maar hebben dan een geringe maximale stroom waar ze mee kunnen werken (b.v. 0,5A). Maar wellicht kan het voor zo'n kleine stappenmotor net...

Ik zou een andere oplossing voorstellen, sluit "gewoon" alle stappenmotoren aan via afzonderlijke drivers en schakel op de driver met de enable input welke driver actief mag worden. Je kunt dan alle step/dir aansluitingen aan elkaar knopen. Veel simpeler en minder risico op overlijden van een driver door omschakelen tijdens bedrijf. Het is maar een idee!
André-R
Donateur
Has thanked: 1 time

Bericht door André-R »

https://nl.farnell.com/en-NL/alps-alpin ... dp/3261772

ik kan me herinneren dat je vroeger zelf meerdek's schakelaars kon samenstellen, kan dat nu zo gauw niet meer vinden..
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Plaats reactie