Onbekend, harmonic drive systems

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Bjornski1976

Onbekend, harmonic drive systems

Bericht door Bjornski1976 »

Ik heb een planetaire gearbox die aangedreven word door een servo motor net encoder. Type is een SPAC-210 van het merk harmonic drive systems. Helaas heb ik er geen driver bij en kan ik over dit ding weinig info vinden. Kent iemand dit en heeft ie info beschikbaar?

Ik heb al geprobeerd de motor te vervangen maar het is een speciaaltje met holle as en laat zich niet zomaar losnemen.

Het is een 24V type, drie fase rood wit zwart en geel/groen.

Afbeelding
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Kjelt
Donateur
Been thanked: 1 time

Re: Onbekend, harmonic drive systems

Bericht door Kjelt »

Je wilt dan echt de juiste AC servo driver er bij hebben anders houdt het snel op?
Hoe ik dat weet? Ik heb zelf een aantal 200W Omron AC servos liggen, de juiste driver kost een 800 euro en is EOL, tweedehands vragen ze er nog steeds meer dan de helft voor dus meer dan een nieuwe delta driver oftewel nutteloos. Dus drie andere merk AC servo drivers geprobeerd, oa Lichuan, Delta en nog wat, werkt gewoon niet lekker tot zelfs helemaal niet.

Dit zou hem best wel eens kunnen zijn die je nodig hebt (geen garantie google ook maar wat) precies dezelfde ellende als bij mij , de beste mensen denken goud in huis te hebben ipv 2e hands spul wat alleen voor enkele hobbieisten nog iets waard is.

https://www.ebay.com/itm/164341372838
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Ik heb ook zoiets gehad, een Harmonic drive met aangebouwde servomotor. De motor bleek kapot te zijn, een van de wikkelingen was er niet meer en dus volkomen onbruikbaar.
Ik heb er toen de hele motor vanaf gesloopten er een T5 tanwdiel voor in de plaats gemaakt en dan via een riempje een kleine stappenmotor er naast, werkte perfect.
Dat er af slopen van die motor was best nog wel een spannend karwei, de harmonic drive ingespannen op mijn Emco 8 en de motor er blikplaatje voor blikplaatje afgedraaid, telkens kwam zo'n plaatje los en gaf dat een hoop gerammel, maar zo heb ik de hele motor er af gekregen.
Bjornski1976

Bedankt voor de reacties zo ver, helemaal top.
Ik denk dat ik de motor er toch maar vanaf moet gaan slopen en ombouwen zodat er een stappenmotor op kan.
Nu die as maar eens los proberen te krijgen. Dat gaat me een klusje wel worden.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Firehunter
Donateur
Contacteer:

Bericht door Firehunter »

Een driver voor zo'n servo vinden is helaas erg lastig. Maar een asje loshalen zou niet zo moeilijk moeten zijn. Heb je foto's van hoe de motor en het asje bevestigd zijn?
Bjornski1976

Afbeelding

De motor as heeft een inbus en die zit vast in het zwarte plaatje die axiaal op het lager zit. Ik vermoed dat er schroefdraad in beide zit. Maar het zit muur vast en heb geen bus met twee pinnetjes op 33mm afstand met een gat voor grote inbussleutel.
Morgen even op de zaak proberen na werktijd als de thuis situatie het toestaat.
Firehunter
Donateur
Contacteer:

Welk deel heb je nu op de foto? Heb je de motor los van de rest van de harmonic drive?
Bjornski1976

De motor is nog niet los, dat is het holle asje. Wat je ziet is aan de binnenzijde van de drive. Motor zit ondanks bevestingsboutjes los zij nog met de as vast.
Firehunter
Donateur
Contacteer:

Bij de harmonic drive die ik heb kan de motor inclusief wave generator uit de rest getrokken worden. De wave generator zit namelijk "los" in flex spline. Op de foto lijkt het alsof je dat al gedaan had? Sorry, is lastig te beoordelen op afstand.
Plaats reactie