Pneumatiek ventielen compressor

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur

Pneumatiek ventielen compressor

Bericht door benkr »

Ik heb een stille olievrije compressor met 3 motoren en op elke motor 2 pompjes, deze dus:
Compressor TM100.JPG
Omdat ik deze compressor in mijn schuurtje wil gaan gebruiken heb ik gisteren maar eens gekeken waarom het ding niet goed wilde starten, ook heb ik er een paar schakelaars op gezet zodat ik elke motor en dus ook 2 pompjes apart aan- en uit kan schakelen.
Het oude probleem was dat er bijna nooit 3 motoren gelijktijdig op wilde starten, vaak 2, maar soms zelfs maar eentje. Dat lag toen aan de slechte netspanning, te veel spanningsval bij het inschakelen van de compressor. Als ik met de compressor richting verdeelkast ging werkte alles wel goed.
Nu heb ik wel een goede netaansluiting en zou het probleem weg moeten zijn, maar nee helaas is dat niet zo.

Nu moet ik opmerken dat ik de laatste maanden op het oude adres de compressor zonder het te weten flink heb mishandeld, ik dacht dat alles goed werkte maar op een bepaald moment ontdekte ik dat er heel vaak 1 motor niet startte. Ook ontdekte ik toen dat als ik de boel gewoon aan liet staan de niet aanlopende motor de motor redelijk warm werk, maar dan vanzelf weer mee ging doen en ook bleef doen. Nadat de boel weer was afgekoeld was het start probleem weer terug.

De compressor heeft een 100 liter tank waarop de 3 motoren staan met elk 2 pompjes, die worden per 2 parallel toegevoerd aan het drukvat.
Op het drukvat zitten 3 terugslagklepjes die er voor zorgen dat er wel lucht in de tank kan, maar er geen lucht uit kan via die weg.
Die terugslagklepjes zijn erg eenvoudige dingen die bestaan uit een rond zacht kunststof klepje wat aangedrukt wordt door een veertje dit sluit de terugweg vanuit de tank vanzelf af tot er vanaf de andere kant luchtdruk op komt die het klepje open drukt.
Om de pompjes zonder belasting aan te laten lopen zit er ook nog een elektrisch klepje op wat sluit zodat de motor spanning krijgt. Dit zorgt er voor dat zodra de motor loopt er druk kan worden opgebouwd en dan de terugslagklep wordt open gedrukt.
Wat ik nu merk is dat 2 van de 3 elektrische klepjes wanneer alles aan staat flink lucht afblazen, dat betekent dus dat ze niet volledig afsluiten.
Ook zie ik dat bij een lege tank alle 3 de motoren goed gelijktijdig opstarten, maar wanneer de tank op druk staat dat bepaalde motoren helemaal niet meer willen starten, ook niet als ik ze een voor een aan zet. Het lijkt er nu dus op dat de pompjes onvoldoende power hebben om op gang te komen. Ik zit er nu dus aan te denken om de luchtklepjes pas iets later te laten sluiten, dan weet ik zeker dat de pompjes onbelast aanlopen.
Om zeker te weten dat dit gaat werken is nu dus de volgende stap om zo'n klepje met de hand aan en uit te schakelen, dan moet blijken of dit een oplossing zou kunnen zijn.
Waar ik ook nog aan loop te denken is om 1 zo'n pompunit nieuw en los te bestellen, het zou natuurlijk ook nog kunnen dat 2 van de 3 pompjes gewoon te zwaar lopen om snel op toeren te komen, maar eerst maar de test met het handmatig schakelen van het klepje.
Echt duur zijn die pompunits niet, 70 Euro ex. verzenden dus dat is nog best wel te doen, maar helaas zijn ze niet op voorraad bij ToolMania.
Maar voordat ik er eentje zou gaan bestellen zou ik de slechtst startende helemaal uit elkaar halen om te zien wat er dan wel aan mankeert, puur uit nieuwsgierigheid, maar wellicht is het een kleinigheidje om de boel weer soepel te laten lopen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
FreesKever
Been thanked: 2 times

Re: Pneumatiek ventielen compressor

Bericht door FreesKever »

Ik heb in het magazijn van een grote winkel wel eens in de afvalbak gekeken en daar lagen 10+ van zulke compressor motoren tussen het andere oud ijzer. Dat was al genoeg reden voor mij om nooit zo een compressor te kopen.

Als je degelijk wilt, dan is een kombinatie van losse tank, losse motor, en losse compressor met V-snaar aandrijving een betere keuze. Een broer van mij heeft er zo een zelf samen gesteld, en die doet het na 30 jaar nog steeds, en dat ondanks heel gebrekkig onderhoud (Is de olie op? Huh, dat had ik niet gemerkt, toen ik er na jaren zelf eens naar keek).

Ook: Als de compressor het eens begeeft, hoef je alleen maar de compressor zelf te vervangen. Aan de inductie motor kan nauwelijks meer kapot dan de lagers, en die zijn ook eenvoudig vervangbaar. (Motor wel van degelijke kwaliteit en beveiligd tegen oververhitting).

Tegen geluid. Tja, altijd gedoe met compressoren, maar je kunt aardig wat doen met demping aan de lucht inlaat en een omkasting.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Helaas heeft Ben een ruimte uitdaging.
Maar 3 stuks 3/2 ventieltjes zal toch wel werken. Opkom vertraging relais er tussen. Alle 3 een 1/2 seconde vertraging verschoven, komen ze mooi achter elkaar in.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 26 jul 2024 14:32 Helaas heeft Ben een ruimte uitdaging.
Maar 3 stuks 3/2 ventieltjes zal toch wel werken. Opkom vertraging relais er tussen. Alle 3 een 1/2 seconde vertraging verschoven, komen ze mooi achter elkaar in.
Weet je, die best wel flinke compressor met tank past heel precies onder mijn werkbank zonder er last van te hebben, puur geluk. En ook de kar voor de thuisaccu past er dan nog precies naast, of het er voor gemaakt is.
Ik ben helemaal geen pneumatiek kenner, maar ik heb van een ander project hier wat (Chinese) ventieltjes liggen die het bij een hele lage druk niet deden, is dit omdat het Chinees is, of is dit een meer generiek probleem?
Dat is de reden dat ik dit nog niet geprobeerd heb, hier kan de druk alles tussen 0 en 8 Bar zijn.
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

Dit is dus je probleem:
Wat ik nu merk is dat 2 van de 3 elektrische klepjes wanneer alles aan staat flink lucht afblazen, dat betekent dus dat ze niet volledig afsluiten.
Demonteer een defecte en kom even langs zetten we er druk op kijken we even hoe en wat.
En ipv bij de chinees rond te shoppen met de kans iets te krijgen dat niet werkt, kun je ze beter bij je leverancier bestellen.
Hier bv Airpress die dingen kosten niet zoveel.

Afbeelding
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Grootste probleem van de klepjes is dat ze precies andersom werken dan een normale klep, die van de compressor zijn open zonder spanning en dicht met spanning, de enkele klepjes die ik heb liggen werken precies omgekeerd. Vandaar die 3/2 weg klep, maar die deed het alleen boven de 1 Bar of zo. Maar dat was dus een heel ander project.
staandeklok

Bericht door staandeklok »

Ben een compressor behoort zonder tegendruk aan te lopen. Bij normale compressoren zorgt de drukregelaar ervoor, dat de compressor bij een bepaalde ingestelde druk afslaat en tegelijkertijd wordt er een afblaas ventiel ingeschakeld, die de druk tussen de compressor en de tank laat weglopen.
Zodra de drukregelaar onder de ingestelde druk van de tank komt, schakelt hij de compressor weer aan, die zonder tegendruk dus kan aanlopen.

Indien dit systeem niet werkt zoals het hoort loopt de zwaarste motor op het moment van aanlopen tegen zijn grenzen aan.

Zorg dus dat je automaat(drukregelaar) goed werkt en druk tussen tank en compressor laat weglopen bij afschakelen.
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 3 times

Bericht door Huub Buis »

Zo'n pneumatisch relais wordt bekrachtigd met een magneetventiel. Soms schakelt dit magneet ventiel een pneumatisch klepje dat de echte pneumatisch klep activeert. Door de twee traps aansturing hebben deze modellen hebben een hoge minimale druk nodig om te werken maar de stuur stroom voor het magneetventiel is laag.
De ventielen waarbij het magneetventiel rechtstreeks de pneumatische klep aanstuurt doen het ook op een lage druk maar hebben een hogere stuurstroom nodig.

Ik heb verschillende pneumatische kleppen van Airtac (Ali). Zonder uitzondering moesten ze, om ze werkend te krijgen, eerst uit elkaar om schoon te maken. Bijna allemaal lekken ze lucht. Bij sommige werd het lekken minder na enig gebruik. Ik heb ook nog een paar no-name kleppen van Ali. Die doen het eigenlijk probleemloos terwijl ze ook nog goedkoper waren.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dus eigenlijk zou 1 3/2 ventiel ook werken. Aanlopen met ontluchten open, na 0.% sec. Ventiel om en je vat loopt vol.
Gewoon vertraagd inschakelen dus. En al dat klepjes gebeuren er af slopen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Ik ga komende week als eerste het klepje van de 1e motor / pompje aansluiten via een schakelaar, ben benieuwd wat er dan gebeurd.
Als dat gewoon werkt dan is de volgende stap een 3/2 ventiel er tussen.
Ja, het zou denk ik ook kunnen met 1 gezamenlijk 3/2 ventiel, maar ik denk dat ik toch ga voor 3 ventielen omdat ik dan altijd elke motor apart aan en uit kan schakelen.
De uitdaging wordt denk ik om die bestaande terugslagklepje uit de tank te krijgen, ik heb het al voorzichtig geprobeerd maar kreeg er geen beweging in, zal wel borgmiddel bij gebruikt zijn denk ik. Normaal gesproken is verwarmen de oplossing dan, maar of ik die hele tank warm genoeg krijg blijft de vraag. Bovendien heb ik geen gasbrander meer, maar gelukkig wel een hele goede industriële föhn van Leister.
Dan naar de winkel om de juiste verloopjes en zo te kopen en aansluiten die boel.
HD13
Contacteer:

Bericht door HD13 »

Kan het niet zijn dat 2 van de 3 terugslagkleppen staan te lekken.
Waardoor je druk krijgt aan de verkeerde kant van je ventiel en deze het niet meer lukt om om te schakelen.
denk dat deze kleppen via het "solenoid" principe werken.
Wat hfjbuis bedoelde met zijn uitleg.
FreesKever

Bericht door FreesKever »

Zonder elektrische aansluiting... een terugslagventiel met een klein lucht buffer zou ook kunnen werken.

Het kleine lucht buffer "lekt een beetje" zodat hij drukloos is als de compressor opstart. Buffer moet groot genoet zijn om de druk laag te houden bij opstarten. Na het opstarten loopt de druk op en wordt de lucht door het terugslag ventiel geduwd.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Ik heb vandaag wat verder geëxperimenteerd en de conclusie is dat die terugslag klepjes niet (meer) deugen, ze sluiten niet goed af, daardoor kan ik ook niet testen of de motor goed aanloopt met het klepje open, er komt steeds tegendruk uit die terugslagklep.
Toen de terugslagklep er maar af gaan halen, dat viel nog niet mee, er moest een grote vuisthamer aan te pas komen en zelfs toen ging het nog moeizaam. Grootste probleem was eigenlijk wel de zeer beperkte ruimte. Er blijkt een soort van lijm gebruikt te zijn om het fittingwerk in de ketel te lijmen, die lijm is best wel hard en laat zich niet zo makkelijk verwijderen.
Nu ik het terugslagventiel er uit heb is de volgende stap alles weer aan te sluiten met een 3/2 weg klep er tussen, probleem is nu dus dat ik verloop fittingwerk nodig heb, ik ben volop aan het zoeken bij o.a. Ali, maar kan nog niet alles vinden, probleem is ook dat ik bij de schroefdraden niet zeker weet welke draad het is of moet zijn. Voorbeeld, de draad op de ketel lijkt M16 x 1,5 te zijn, in ieder geval past die tap in de schroefdraad, maar het zou logisch zijn als het 3/8 draad zou zijn, dan kom ik uit op 19 gangen per inch maar dat is nog niet een beetje in de buurt van die 1,5 mm spoed terwijl de draadmeter wel zegt dat 19 gangen per inch past.
Zelfde verhaal voor de draad van de slang naar de pomp, gemeten diameter 13,7 mm en een spoed van 1,5 mm of 16 gangen per inch beide lijken te kunnen, maar als ik die 16 gangen omreken kom ik op 1,59 mm spoed, dat ligt denk ik ook te ver uit elkaar.
Dan ook nog een keertje voor de kleinste schroefdraad, gemeten diameter 9,9 mm en een spoed van 1 mm of 25 gangen per inch, dat zou 1/8 kunnen zijn, maar ik vind dan eigenlijk dat ik 27 of 28 gangen per inch moeten hebben,
Kortom ik snap er nog geen biet van.
Probleem is nu dat ik hier in de buurt geen enkele zaak weet waar ik even zou kunnen gaan passen en maar op de gok bestellen gaat denk ik ook niet werken.
HD13
Contacteer:

Bericht door HD13 »

Vind deze handig voor de meeste schroefdraad ellende.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie