welke software voor vierde as?

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

pep

welke software voor vierde as?

Bericht door pep »

Heb al een tijd een vierde as in onderdelen liggen en lijkt me leuk om deze op de portaalfrees te zetten. Maar dat heeft alleen zin als je er ook iets mee kan natuurlijk. Plannen zat maar welke software kan nu eigenlijk toolpaths genereren hiervoor? fusion360 heeft het alleen in de betaalde versie en dat is boven budget. Wat gebruiken jullie hiervoor?
Ballegooijen
Donateur
Contacteer:

Re: welke software voor vierde as?

Bericht door Ballegooijen »

Deskproto is hier heel geschikt voor en is niet duur voor prive gebruik
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest!
https://www.Baldas.nl
pep

Bericht door pep »

Tnx, heb het besteld, ziet er goed uit!
peco2002

Bericht door peco2002 »

kan je deze makkelijk met heidenhain tnc 426 koppelen?

mvg
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

peco2002 schreef: 03 jun 2024 12:18 kan je deze makkelijk met heidenhain tnc 426 koppelen?

mvg
Wat koppelen?..hoe koppelen?..

Bedoel je of er een Heidenhain Postprocessor voor Heidenhain in Deskproto zit?..
't is in mijn beleving wel beter om inderdaad een Heidenhain Klartekst Postprocessor te gebruiken, en geen ISO voor Heidenhain..
Ja, Heidenhain KAN ISO Code aan, maar Nee.. dat wil je liever niet.. 't is teveel dialect..

Of die postprocessor er is?,, Ja, Deskproto heeft 2 Postproffesoren voor Heidenhain ISO/DIN (G-Codes) en Klartekst..
Die laatste zou ik prefereren, dan krijg je voor een Heidenhain Programmeur ook begrijpelijke Code
peco2002

Bericht door peco2002 »

ja dat was de vraag of er een postprocessor bij was voor heidenhain en of iemand er ervaring mee heeft en het goed vindt of waarom niet. Ik ben zelf op zoek naar iets gebruik nu gratis versie van Fusion, maar dan maakt die geen snellere voeding als die niet aan het frezen is en ik vind de blijvende jaarlijkse kosten van dit programma beetje duur voor de volledige versie
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Wat voor onderdelen maak je zoal?

Want, om eerlijk te zijn, als je een Heidenhain 426 hebt, dan is er al heel wat mogelijk met "Gewoon aan de machine code inkloppen"

en als je 4de as geindexeerd gebruikt wordt, dat doe ik zelf met CamBam, maar CamBam is daar niet specifiek voor bedacht..
't is gewoon een kwestie van je Model roteren.. en even die rotatie handmatig in het programma zetten..
peco2002

Bericht door peco2002 »

ik ben eigenlijk geen goeie draaier en frezer. Ik ben technieker en af en toe maak ik wat nodig is op die machine. Ik teken het in fusion 360 en dan zet ik het om via cam functie. Vind het wel makkelijk zo maar ja gaat wat traag als ik het dringend nodig heb :)

ik zoek iets makkelijk en niet duur ..
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Dan nogmaals de vraag "Wat maak je zoal?, als het 4de as werk "Voor't gemak" is.. minder opspanningen, en rondom bewerken in één opspanning, dan heb je het over geindexeerd 4de As werk.. en daar heb je eigenlijk geen specifieke 4de as Cam voor nodig.. Je maakt je bewerkingen per orientatie van het werkstuk, en dan zet je met de hand even "L A90 R0 FMAX" of L A-90 R0 FMAX" in je programma.. zo spannend is dat niet..

sterker nog.. dat doe ik regelmatig voor het maken van Horlogekasten, 7 posities in 1 programma.. (en dat is omdat ik nog geen 5de as heb.. )

dus als het Geindexeerd is.. dan is het niet moeilijk..
Nou ken ik Fusion niet, ja .. wel van gehoord.. 1 keer mee gewerkt, en toen nog niet overtuigd..Maar ik neem aan dat je je 3D model wel kan roteren in Fusion, 'k doe het in CamBam niet anders..
peco2002

Bericht door peco2002 »

ja ik heb idd verdeeltafel en verzet dan. Ik heb misschien ook verkeerde topic gekozen want was niet specifiek voor 4e as aan het kijken maar gewoon 3 assen simultaan. Ik bekijk cambam en deskproto even bedankt voor advies
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Geindexeerd dus..

Dan is CAMBAM wel de meest eenvoudige, en meest veelzijdige..
'k moet eigenlijk eens een tutorial maken voor Geindexeerd werk met CamBam, omdat dat niet in de manuals staat, maar het kan wel!..
't mooie van Cambam is dat je met STL modellen en DXFs door elkaar kan werken, wat bijvoorbeeld maakt dat je een DXF laadt voor de Geometrie, en een STL om te zien of je een bepaalde bewerking diep genoeg gezet hebt, of dat je een stuk lager kan beginnen..

Hier even een voorbeeldje, nog niet geindexeerd, maar zoals gezegd.. daar moet ik nog eens een Tutorialletje voor maken
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Bericht door andrefc101 »

peco2002 schreef: 03 jun 2024 20:52 Ik heb misschien ook verkeerde topic gekozen want was niet specifiek voor 4e as…
Je zit dan ook in een ander zijn topic, misschien wel handig om er zelf eentje op te starten. Zal de ts ook leuk vinden waarschijnlijk.
XL500SZ

Bericht door XL500SZ »

geindexeerd 4e as kan gewoon in de 'standaard' fusion licentie, geen manufacturing licentie nodig.
En 'wrapped' toolpaths kan ook gewoon in de standaard fusion licentie.

UPDATE:
Even een kort filmpje van een wrapped toolpath in de standaard licentie van Fusion360
Heb ook een machine model gemaakt van de router inclusief 4e as, handig voor clash-checks.
P1-Engineering
Donateur

Bericht door P1-Engineering »

Zou inderdaad voor deze optie gaan..... :lol: :lol:
Plaats reactie