Tot leven brengen van Colinbus CNC studio (Franklin Industries)

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

GEGEGOTS

Tot leven brengen van Colinbus CNC studio (Franklin Industries)

Bericht door GEGEGOTS »

Aangezien er haast geen info te vinden is over de CNC in de titel (Colinbus - CNC studio door Franklin Industries) zal ik via dit onderwerp wat info proberen te delen over dit toestel.

We hebben dit toestel kunnen aankopen met weinig km's op de teller. Volgens de spindel driver zou deze een 15tal uur gedraaid hebben in de afgelopen 10 jaar. In de hoop dat deze niet eerder vervangen werd (aangezien ze nu ook defect is) hebben we dus een mooie aankoop gedaan en zullen er nog veel uren bijgeteld worden in komende jaren.

Via wat opzoekwerk zijn we erachter gekomen dat sommige Fablabs verspreid in België dit toestel in hun werkplaats hebben (Fablab Leuven en Fablab Genk)

Volgens de veilingwebsite zou de "motor" defect zijn en zit er geen besturing bij. Dat zijn dan ook de eerste twee problemen die aangepakt zullen worden.

Defecte motor:
De spindel is een HSD AT/MT 1090-140 en wordt aangedreven door een Delta VFD037E43A. Via het bedieningspaneel van de Delta is het mogelijk om de spindel manueel aan te sturen. Aangezien we nog geen besturing hebben voor de X,Y en Z-as van de CNC te besturen zijn we maar onmiddellijk beginnen kijken of we de spindel aan het draaien krijgen. In hoofdstuk 3.3 van de gebruikershandleiding wordt de procedure hiervoor getoond. Onze drive toonde bij het indrukken van run onmiddellijk "GFF". Op het eerste zicht leek dit op een "OFF" op het 7-segmenten display. Na wat verder te lezen in de handleiding bleek dit een foutmelding met betekenis "Ground Fault". Aangezien het nu wel duidelijk was dat dit de "motor" was met het probleem zijn we begonnen met het nameten van de windingen van de spindel zelf. Deze kwamen allemaal uit op dezelfde weerstand (0,6Ohm als ik het goed heb), ook de lagers van de spindel leken nog prima dus hebben we de VFD gedemonteerd ter controle. De DC bus van de drive wordt naar buiten gebracht via klemmen B1+ en -. Deze kunnen gebruikt worden voor toevoegen van een remweerstand.

Het nameten van de diodes en IGBT's is niet zo moeilijk en wordt mooi uitgelegd via volgende link: https://hackaday.io/project/24909-how-t ... fd/details

2 van de IGBT's bleken in ons geval defect. Aangezien we het toestel snel werkende willen krijgen hebben we een nieuwe drive besteld bij damenCNC.com. We zullen de oude drive repareren zodra we weer wat meer vrije tijd hebben. Deze zal dan dienen als reserve...

2 dagen later was de nieuwe drive er en hebben we deze aangesloten. Uiteraard hebben we eerst de oude parameters opgeschreven en ingesteld op de nieuwe drive. Volgende parameters wijken af van de fabriekswaarde:

Code: Selecteer alles

00.10: 1
01.00: 400
01.01:300
01.02:400
01.03:34
01.04:20
01.05:20
01.06:20
01.31:20
02.11:7.10
05.00:162
05.01:179
05.02:196
05.03:213
05.04:230
05.05:247
05.06:264
05.07:281
05.08:298
05.09:315
05.10:332
05.11:349
05.12:366
05.13:383
05.14:400
06.00:780
07.00:8.5
07.01:3.4
07.03:1.00
07.18:8.5
07.19:3.4
07.21:1
07.24:2
07.25:8.5
07.26:3.4
07.28:1
07.32:8.5
07.33:3.4
07.35:1
08.19:760
De spindel lijkt nu weer te werken dus dat is al 1 probleem van de baan.

Volgende stap is de originele besturing terug werkende te krijgen. We hebben via enkele forumleden al veel info gekregen. We gaan alvast op zoek naar een computer met windows xp...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Sven
Contacteer:

Re: Tot leven brengen van Colinbus CNC studio (Franklin Industries)

Bericht door Sven »

Zitten hier niet gewoon steppermotoren op?

Dan zou je misschien beter meteen met een moderne besturing aan de slag kunnen ipv iets ouds dat nu niet eens werkt.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
GEGEGOTS

Bericht door GEGEGOTS »

Sven schreef: 30 apr 2024 07:49 Zitten hier niet gewoon steppermotoren op?

Dan zou je misschien beter meteen met een moderne besturing aan de slag kunnen ipv iets ouds dat nu niet eens werkt.
Op termijn gaan we dat waarschijnlijk wel doen. Op dit moment hebben we onvoldoende kennis over beschikbare software en controllers om een gefundeerde keuze te maken. We gaan dus eerst de goedkope manier proberen om op die manier de machine te leren kennen. er is op dit forum iemand die deze machine heeft omgebouwd naar een EdingCNC CPU5A4E dus dat gaan we ook eens bekijken.
keesfrees

Bericht door keesfrees »

GEGEGOTS schreef: 30 apr 2024 01:19 op zoek naar een computer met windows xp...
Uit interesse, vanwaar speciaal windows-XP ?
Waar overigens niets mis mee is nmi, mijn computer draait het al >20jaar probleemloos.

Ombouwen naar (bv) eding is goed te doen, lijkt mij, deze machine niet kennende maar het lijkt allemaal vrij standaard.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

keesfrees schreef: 30 apr 2024 12:05 Waar overigens niets mis mee is nmi, mijn computer draait het al >20jaar probleemloos.
true, maar ik zou kijken naar een Computer met Windhoos 10 of 11, EdingCNC ondersteunt sinds een aantal versies van de software Windhoos XP niet meer, en daarom gaat mijn Beagle die sinds de ombouw van ZeusCNC naar EdingCNC op XP draait, op de schop.. nieuwe Kabouter erin met Windhoos 10 (ook omdat E++ook niet draait op XP)

Als er inderdaad gewoon stappenmotoren op zitten, dan is de ombouw naar EdingCNC, indien aansluitmateriaal voorhanden is, in een middagje wel klaar.. maar dat geldt eigenlijk wel voor elke besturing.. er komen Stappenmotor signalen uit, dus step/Dir naar de drivers and Bob's your second cousin twice removed..
keesfrees

Bericht door keesfrees »

Arie Kabaalstra schreef: 30 apr 2024 15:41 EdingCNC ondersteunt sinds een aantal versies van de software Windhoos XP niet meer,
Dat weet ik maar daar ging het niet om in de openings vraag.
GEGEGOTS

Bericht door GEGEGOTS »

De Eding CNC720 lijkt een mooie optie voor onze machine. 24V en het aansturen van de stappenmotoren lijkt geen probleem te vormen (Kinco2M880N drivers)

Het aansturen van de spindel is me nog niet helemaal duidelijk. Met de CNC720 kan dat via een PWM of een analoge spanning van 0-10V. Op dit moment lijkt de drive aangestuurd door discrete frequenties die voorgeprogrammeerd zijn. Vermoedelijk kan dit aangepast worden naar een analoog signaal of PWM die dan op de CNC720 kan. Dat ga ik nog even verder uitzoeken.

Op zich valt de prijs voor de Eding CNC controller wel mee en hoef ik op die manier geen nieuwe (oude) computer aan te kopen.

Weet iemand of de wireless pendant een interessante aankoop is of kan alles ook gewoon via de computer? we plannen enkel met vooraf geprogrammeerde dxf's de machine aan te sturen.
GEGEGOTS

Bericht door GEGEGOTS »

keesfrees schreef: 30 apr 2024 12:05 Uit interesse, vanwaar speciaal windows-XP ?
De software (colidrive) die ik gekregen heb is nog een versie die voor xp ontwikkeld werd. Althans dat was de besturing waarvan ik weet dat het gewerkt heeft...
janplastiek
Donateur
Contacteer:

Bericht door janplastiek »

mijn CNC Studio van Colinbus draait op WIN 7
ik houd deze wel weg van internet.
Breek de dag, frees een lijntje.
GEGEGOTS

Bericht door GEGEGOTS »

janplastiek schreef: 30 apr 2024 17:15 mijn CNC Studio van Colinbus draait op WIN 7
ik houd deze wel weg van internet.
Dat is het geheim dus.. Ik heb de installatie die je me doorstuurde opnieuw gedaan maar dan zonder internetverbinding. Ik krijg de Colidrive nu wel geopend. Hij vraagt achter een configuratiebestand voor de machine om de juiste parameters te laden.

Het bestand dat gevraagd wordt heeft de volgende naam: "serialnumber".dat, waarbij de tekst tussen de koppeltekens dus vervangen zijn door het serienummer van het toestel. Heb je dat bestandje toevallig ter beschikking?
GEGEGOTS

Bericht door GEGEGOTS »

Arie Kabaalstra schreef: 30 apr 2024 15:41
keesfrees schreef: 30 apr 2024 12:05 Waar overigens niets mis mee is nmi, mijn computer draait het al >20jaar probleemloos.
true, maar ik zou kijken naar een Computer met Windhoos 10 of 11, EdingCNC ondersteunt sinds een aantal versies van de software Windhoos XP niet meer, en daarom gaat mijn Beagle die sinds de ombouw van ZeusCNC naar EdingCNC op XP draait, op de schop.. nieuwe Kabouter erin met Windhoos 10 (ook omdat E++ook niet draait op XP)

Als er inderdaad gewoon stappenmotoren op zitten, dan is de ombouw naar EdingCNC, indien aansluitmateriaal voorhanden is, in een middagje wel klaar.. maar dat geldt eigenlijk wel voor elke besturing.. er komen Stappenmotor signalen uit, dus step/Dir naar de drivers and Bob's your second cousin twice removed..
Ik heb de handleiding van de Eding CNC720 even bekeken, volgens mij kan ik dit werkende krijgen en heb ik buiten de CNC720 en breakout bordje enkel een relais nodig voor aansturen van de ventilator op de spindel. (Wordt door de huidige controller rechtstreeks aangestuurd)

Aangezien ik geen voorgaande ervaring heb met deze machines is het best spannend en wil ik zeker zijn dat ik de nieuwe controller niet in rook laat opgaan. Ik heb de nodige verbindingen op papier gezet, indien er iemand met ervaring en kennis even naar zou willen kijken dan zou ik dat zeker appreciëren.

Volgende zaken zijn alvast interessant om te weten:
CNC controller: EdingCNC CNC720
VFD voor spindel: delta VFD037E43A
stappenmotor driver: Kinco 2M880N
Home sensor: Turck 4602050 (PNP)

Afbeelding
Afbeelding
GEGEGOTS

Bericht door GEGEGOTS »

Ondertussen hebben we de Stappenmotoren ook aan het bewegen gekregen. Bij het inlezen in de componenten blijken de Kinco stappenmotor drivers ook een "test running enable" functie te hebben waarbij de motoren aan een vaste snelheid bewegen. Deze functie staat beschreven op pagina 19 van de driver handleiding en wordt geactiveerd door alle DIP schakelaars op "OFF" te zetten met uitzondering van SW2 en SW4 die op 3 "ON" moeten. bij herstarten van de drivers bewegen de stappenmotoren. Op deze manier hebben we alle assen kunnen testen. In de Y-as kregen we geen beweging en hoorden we een raar "getik". Na uitbouwen van de motor bleek deze het gewoon te doen dus hebben we ze weer gemonteerd en de spanveer het tandwiel tegen de tandlat drukt wat bijgespannen. dat getik kwam dus van de motor die zichzelf wegduwde van de tandlat en er dan weer inviel. Nu hebben we alles aan de machine kunnen testen en kunnen we verder met uitzoeken van de besturing.
Breaker
Contacteer:

Bericht door Breaker »

Dat is alvast een mooie uitkomst!

Snel het schema gescand, paar zaken die mij opvielen:
- Ethernet cross-kabel hoort officieel wel, maar de meeste netwerkkaarten doen dat automatisch
- Kies de weerstanden wat hoger. Bijvoorbeeld de gebruikte 20mA is waarschijnlijk het maximum wat de poort kan leveren, de detectie werkt vaak al vanaf een paar mA. Als er nu bijvoorbeeld meerdere motoren in error gaan zou dat de poort kunnen opblazen.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
janplastiek
Donateur
Contacteer:

Bericht door janplastiek »

na even zoeken, de aansluitingen van de stuurkaart van Colinbus
Interface board (3).pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Breek de dag, frees een lijntje.
Plaats reactie