vacuum tafel Baltisch berkenhout construktie

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

wstoof
Donateur
Contacteer:

vacuum tafel Baltisch berkenhout construktie

Bericht door wstoof »

Het werd weer eens tijd voor een nieuw projectje.
Na de laatste paar maanden wat meer ervaring opgedaan te hebben met vacuüm pads , wordt het nu eens tijd het ietjes groter aan te pakken.
Uiteindelijke doel is om tot een vacuüm tafel te komen met een afmeting van ± 1300 X 2600 mm , maar zover is het nog lang niet.
Nu eerst een test met maatvoering van 1200 X 610 mm.

Daarnaast wil ik eigelijk ook wel eens met een cnc-machientje op de cnc opendag staan :-(
Helaas is mijn portaal cnc bank daar wat te groot voor om mee te nemen.
Tijd dus om wat in elkaar te gaan knutselen.

Net als velen van jullie ben ik ook "ooit" eens begonnen met het bouwen van een cnc machientje uit MDF.
Nu wordt het na 15 jaar wel weer eens tijd om op die oorsprong van de cnc "virus" terug te komen , en het eens dunnetjes over te doen.
MDF is dan toch weer niet goed genoeg, en helaas kan ik niet aan de juiste diktes HDF komen (nee watervaste groene mdf is geen hdf !).
Vandaar nu de keuze valt op 18 mm Baltisch berken multiplex in combinatie met veel aluminium.
Wil zo veel mogelijk onderdelen gebruiken die ik nog heb liggen, dus geheel optimaal zal de uitvoering niet worden....

Het is mijn mening dat in hout er best wel wat degelijks valt op te bouwen, mits je maar goed na denkt over het ontwerp...

Deze bovenstaande wensen komen nu samen in onderstaande foto's.
Helaas zijn het gelijk ook voorlopig de laatste foto's aangezien ik komende halfjaar het druk heb met van alles en nog wat .
Maar als er even een uurtje te vinden is zal ik hier aan werken,en verschijnen er foto's hiervan

groet, wouter
oh ja... de houten onderdelen hebik natuurlijk zelf gefreesd ;-)

2116
2117
Mcgyver
Has thanked: 1 time

Re: vacuum tafel Baltisch berkenhout construktie

Bericht door Mcgyver »

Ziet er gaaf uit!

Is dat een marmeren plaat die je gebruikt als bed ?

Waar dienen de gaten voor in het houten frame? Als gewichts beperking?

Ben benieuwd naar de vorderingen :mrgreen:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Lude

Bericht door Lude »

Volgensmij is het gewoon gerecycled plastic. Let wel op uitzetten van die platen, doen ze best wel hard nl.

Begin is goed, jammer dat we pas over een half jaar meer te zien krijgen!

Wouter: Ondersteuning van spindels is gelukt met de kunstof blokjes!
wstoof
Donateur
Contacteer:

Bericht door wstoof »

De plaat is niet van marmer maar van "confetti" hmpe500 en wordt de matrix vacuüm plaat.
De gaten hebben 2 redenen.
- voor de afvoer van de vacuüm slangen
- omdat ik dat leuk vond :-)

raster van de hout constructie is hart-hart 200 mm .
De totale maat is 1260 mm lang 630 mm breed en 120 mm hoog
Mcgyver
Has thanked: 1 time

Bericht door Mcgyver »

hahah gaaf..

Nooit van gehoord confetti HMPE hahah

Ben benieuwd hoe het gaat werken dalijk..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
wstoof
Donateur
Contacteer:

Bericht door wstoof »

"Confetti" hmpe is idd gerecycled hmpe.
De variant die ik heb gekocht is "gegarandeerd" uitsluitend gerecycled hmpe500.
Er zit dan zeker geen vervuiling in aan ander soorten kunststof zoals pvc,delrin,pom etc...
De verontreinigde varianten scheuren nogal makkelijk om bovenstaande reden.
Tevens is er een maximum van 30% aan de hoeveelheid gerecyclede grondstof .
Men verzekerde mij dat het de zelfde kwaliteit heeft als niet-gereclyclede variant (maar dat soort verhalen...)
De kosten zijn ieder geval veel lager ;-) en voor mijn toepassingen voldoet het materiaal prima.

Kunststoffen zetten idd nogal uit, maar ik denk dat het geen thema zal zijn in deze toepassing (mits goed toegepast)
HMPE500 wordt voor deze toepassing al vaker gebruikt (daar kwam ik pas achter toen ik de keuze al gemaakt had).
Ik heb hierover ook eens staan praten met een verkoper van een Belgische cnc-portaal machine fabrikant.
Zij gebruikten de hmpe1000 variant als matrix tafel, en dat gaf nauwelijks problemen.
Hij vertelde dat ze bij 1 klant het blad hebben moeten vervangen wegens uitzettings problemen.
Deze klant gebruikte de freesportaal om nog warme vacuüm gevormde werkstukken na te behandelen.

De grote vacuüm tafel op mijn verlanglijstje wordt ook niet gemaakt uit 1 plaat , maar uit segmenten van ±1600 X 610 mm met tussen de elementen een voeg van 2 mm .

De afgebeelde plaat hmpe500 is 20 mm dik , voor de grote tafel wil ik de 60 mm dikte gebruiken (eerst goed sparen... ;-) )

Ik heb wel komende 6 maanden minder tijd... maar met tussen pozen zal er wel wat verschijnen hierover op het forum ;-)

@Lude , blij te horen dat het probleem met de spindels verholpen is ;-)

groet, wouter
wstoof
Donateur
Contacteer:

Bericht door wstoof »

Een kleine update...
2470
binnen kort meer...
wstoof
Donateur
Contacteer:

Bericht door wstoof »

en nu inelkaar gestoken...
2471
2472
Rene
Contacteer:

Bericht door Rene »

Ziet er goed uit. Lijkt me een solide basis voor de tafel.
Ik volg je draadje op de voet...
wstoof
Donateur
Contacteer:

Bericht door wstoof »

Weer een stukje verder.

Nu wordt het wat duidelijker hoe de opbouw van mijn vacuüm tafel gaat worden.
Het MDF binnen-geraamte maakt dat het geheel zelfdragende tafel wordt.
Om dit geraamte zit een redelijk luchtdichte doos, zodat er een vacuüm reservoir .
Via deze "doos" vindt tevens de redelijk gelijkmatige distributie plaats van het vacuüm .
De HMPE bovenplaat ga ik doorboren met 3 mm gaatjes in een matrix van 10 mm, of mogelijk via een sleuf raster (maar daarover later meer)

2484
2485
2486

nu nog gaatjes boren in de hmpe plaat
wstoof
Donateur
Contacteer:

Bericht door wstoof »

Helaas heb ik de komende weken geen tijd meer (daarnaast kost met dit weer het warm stoken van mijn werkplaats een vermogen :-( )
Maar hierbij wat fotos's van een kleinere test uitvoering welke ik ook recent heb gemaakt....
Ben er echter nog niet zeker van of de grotere uitvoering ook z'n gaatjes matrix krijgt.
2505
2504
2503
Rene
Contacteer:

Bericht door Rene »

Wat zijn je eerste ervaringen met het vastzuigen van het kleine blokje?
Dek je de rest dan af, of heeft je pomp voldoende vermogen om dat niet te hoeven doen.
wstoof
Donateur
Contacteer:

Bericht door wstoof »

hoi Rene.
Ik heb wat testen gedaan met een vacuum pomp welke een capaciteit heeft van 25 M^3 per uur (capaciteit is redelijk constant in een werkgebied van gelijk aan omgevingsdruk tot ±600 mBar onderdruk (Abs 400mBar dus ) ).
Zonder verdere afdekking van de rest van de gaatjes is het niet mogelijk om tot een onderdruk te komen....

Als "offer" materiaal wil ik spaanplaat of een open struktuur rubbere mat gebruiken.
Als ik een plaatje spaanplaat boven op het gaatjes patroon raster leg en daarboven op z'n kunstof blokje , dan zuigt het ook nog niet vast.
Echter als ik IPV kunststof een in oppervlakte evengrote stuk 18 mm MDF erop leg zit dit wel vast....
Dat vindt ik toch wel merkwaardig..... enigste wat ik mij voor kan stellen is dat het oppervlakte van het kunstof blokje te ruw is...
Komende weekeinde doe ik nog wat testjes op de kleine vacuum tafel.... en mogelijk maak ik nog een filmpje met daarin wat ervaringen...

Ach ja.... die bovengenoemde pomp heb ik 2 weken geleden via een tip hier op het forum gekocht op marktplaats ;-) .
Dan wel niet geschikt voor een grote vacuum tafel.... maar om te testen heel ideaal en voor een klein vacuum tafeltje of wat vacuum pads uitermate geschikt :-P

2511
Robo
Contacteer:

Bericht door Robo »

Misschien helemaal geen goed idee hoor, maar wat je misschien in een test versie ook eens kan proberen :

Het gaatjes raster zijn bijvoorbeeld 5 of 6mm gaatjes...,
boor deze niet door de hele plaat heen maar bijvoorbeeld alleen maar bijvoorbeeld 5mm diep.
In het midden van die gaatjes of eigenlijk kuiltjes, boor je in het zelfde raster hele kleine gaatjes. (bijvoorbeeld 1mm)

In heb dit nog nooit getest, maar ik kan me voorstellen dat je hiermee veel minder luchtstroom hebt,
dus bij kleine lekkages minder snel je onderdruk verliest.
Maar de onderdruk die je creerd, heeft wel een grote grip op het werkstuk, want in al die 6mm kuiltjes zeg maar heb je wel de zelfde onderdruk en oppervlak.

Nogmaals misschien zeg ik wel wat heel doms...... maar dan zeg ik later wel sorry :)
RoboCNC.nl : YouTube -- Website -- Registreer -- Twitter -- Facebook --
Plaats reactie