hugo stoutjesdijk schreef: 05 feb 2023 10:16
Net als de bron van je warmtepomp switchen tussen lucht inlaat en of waterraster op 1m diep in je tuin, afhankelijk van de temperatuur.
Het leek mij een verbetering voor de toekomstige warmtepompen om steeds de meest efficiënte bron te kiezen. Bij buiten temperaturen boven de grondbron temperatuur kies je voor de lucht-wisselaar en daar beneden voor de grondbron-wisselaar. Altijd de optimale COP en geen gedoe met defrosts leek mij...
Mijn idee bleek niet nieuw

. Er is in 2018 een studie naar gedaan:
https://academic.oup.com/ijlct/article/13/2/161/4917534
Helaas zijn de resultaten niet spectaculair, de Seasonal COP wordt wel iets beter dan een water/water warmtepomp maar ook weer niet zoveel. Wat wel een belangrijke conclusie was, je kunt met een grondbron van de halve capaciteit toe.
hugo stoutjesdijk schreef: 05 feb 2023 10:16
en bedankt Kars, kan ik de hele tuin om gaan spitten.
Graag gedaan, het was geen moeite
DaBit schreef: 05 feb 2023 11:47
Als het zinvol is kwa temperaturen pomp je een beetje (grond)water over de lamellen van de buitenunit, als het niet zinvol is doe je dat niet.
Tja, ik heb ook al zitten denken hoe je iets met grondwater bij een lucht/water warmtepomp zou kunnen doen. Ik heb zo'n tuinsproei puls vlak bij mijn WP opstelplek zitten. Het probleem is echter dat (grond)water pas nuttig wordt bij temperaturen waarbij de warmtewisselaar zo ongeveer rond het vriespunt komt...
Om er mee te experimenteren moet je volgens mij beginnen met een water/water warmtepomp. Daar kun je als amateur best wel een lucht wisselaar bij aan koppelen. Maar voor mij is dat gepasseerd station...
Sorry BartL voor het misbruiken van je topic!