Na het lezen van vele honderden posts op binnen en buitenlandse fora, het bekijken van talloze video’s en het zelf bouwen van een open source CNC ‘kaasschaaf’ ben ik nu toe aan een tweede zelfbouwer. Ditmaal toch maar wat serieuzer. Het bevindt zich allemaal nog in de oriënterende fase en diverse ontwerpen en materialen zijn daarbij inmiddels de revue gepasseerd (en ook weer afgeschoten
De te bouwen machine is niet van aluminium, staal of hout dus ik hoop dat ik in het juiste subforum zit. Het plan is om een machine te bouwen van graniet. Dus geen epoxy maar echt natuursteen. Ik ben op dit idee gekomen n.a.v. een serie YT video’s van Piotr Fox Wysocki. Deze man weet met beperkte middelen een indrukwekkend resultaat te behalen. Hij woont in New Zealand maar heeft vrij recentelijk op cnczone.com ook een topic geopend. In zijn OP staan ook de video bouwverslagen. Voor zover mij bekend zijn er geen verdere granieten zelfbouw portaalfrezen te vinden dus er is ook weinig referentie materiaal.
Voor dit project heb ik een bijna 400 kilo zware granieten meettafel binnen handbereik van 1800 x 800 x 100mm met bijbehorend verrijdbaar onderstel. Ik wil deze m.b.v. 3 zaagsneden omtoveren tot een basis voor een portaalfrees volgens onderstaand model.
Bodemplaat 800x800x100 (176KG)
2x Zijkanten 1000x100x300 (83KG per kant)
Portaalbalk 1000x100x200 (55KG)
Gewenst werkbereik Y 750; X 650; Z 250
Enkele overwegingen die mij tot dit punt hebben gebracht zijn;
• De nieuwe machine moet met gemak aluminium kunnen frezen. Dit was bij mijn eerste machine eigenlijk al de bedoeling maar dat is helaas niet helemaal volgens plan verlopen.
• Staal frezen moet wel mogelijk zijn maar wordt niet de hoofdzaak.
• Het budget is beperkt tot ongeveer plusminus bijna €3000 .
• Ik wil het zonder al te veel hulp van buitenaf (bedrijven e.d.), zelf kunnen maken.
• Voldoende Z hoogte ivm plaatsing van machineklem en evt toekomstige 4de as.
• Veel massa.
• Waterbestendig.
• Graniet is weer eens wat anders...
Aluminium extrusie profielen zie ik niet zo zitten i.v.m. gebrek aan massa en vrij hoge aanschafprijs. De volgende optie in het wensen-rijtje was staalbouw maar het bewerken, spanningsarm gloeien en vervolgens vlakslijpen gaat aardig in de papieren lopen. Toen gekeken naar epoxy graniet maar ook dat is geen goedkope aangelegenheid en daarnaast erg arbeidsintensief. Ook bij deze laatste materiaalsoort dienen de loopvlakken door een externe partij vlak geslepen te worden.
De granieten meettafel is al vlak. Daarvandaan kunnen de opstaande zijkanten relatief makkelijk zelf gevlakt worden. De granieten basis zoals die in de tekening staat, geplaatst op een industrieel onderstel gaat me ongeveer €650 kosten. Daar komen dan natuurlijk nog de nodige dingen bij, maar ik denk dat ik voor dat geld geen betere, meer solide basis kan hebben. Voor wat betreft vragen over de werkwijze verzoek ik geïnteresseerde ‘even’ de video’s van Piotr te bekijken. Wat hij doet is namelijk voor 95% toe te passen op dit plan.
Ik zag dat DaBit enkele jaren geleden ook al eens met dit idee heeft gespeeld, met de vraag waarom graniet wel of niet geschikt zou zijn. Echter, toen hij een stalen tafel kocht en een epoxy brug ging maken werd hier niet verder over door gespeculeerd. Behalve dat graniet relatief moeilijk te bewerken is zie ik zelf vooralsnog weinig nadelen. Wat is jullie mening hierover? Ben geen engineer dus hoop dat ik al jullie evt comments begrijp. Please try to keep it simple (if possible
Alvast dank voor jullie input!!