Dè tip? Boorgaten uitlijnen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

deargonaut
Contacteer:

Dè tip? Boorgaten uitlijnen

Bericht door deargonaut »

Hallo hallo!

Vandaag ben ik de hele dag bezig geweest om gaten te boren in mijn staalprofielen (IPE).
Echter, wat ik ook probeer ik krijg de gaten niet goed uitgelijnd.

Heeft iemand een tip om dit te doen.

Dit is een beetje mijn workflow:
1. Ik leg het ene profiel haaks op het andere profiel.
2. Ik moet het profiel omdraaien om te boren met de kernboor
3. Ik lijn het profiel weer uit en sla met de centerpunt door het gat heen
4. Haal het profiel weg en boor weer met de kernboor in het andere profiel
5. Uitlijnen: PAST NIET

Ik heb geprobeerd een boormalletje te maken van hout, maar ook dat werkt niet.

Nu heb ik de gaten verder uitgeboord in het onderste profiel zodat ik het wel met een bout vast kan zetten, maar het kost enorm veel extra tijd.

Weet iemand hoe zeg maar 'blind' uit kan lijnen? Zo strak mogelijk?

Alvast dank weer!!
Groetjes.

PS - de boor past niet tussen de flenzen van de profielen.
Flupke85
Donateur
Contacteer:

Re: Dè tip? Boorgaten uitlijnen

Bericht door Flupke85 »

Foto'tje? Dan snapt iedereen wat nou precies het probleem is.
Ik schat dat je met je centerpunt door het geboorde gat niet precies in het midden uitkomt. Heb je een draaibankje? Maak een cylindertje met een gat erin waar je je centerpunt doorheen steekt.
Swake
Donateur
Contacteer:

Bericht door Swake »

1.IPE profielen haaks op elkaar leggen? K'snap niet goed wat je bedoeld hiermee.
2. Omdraaien? ksnap het ook niet zo goed want IPE profielen zijn toch symmetrisch.
3. Is dat gat wel mooi haaks? Anders best niet als referentie gebruiken hé.
4. Kan je niet in één keer door de twee boren?
5. ipv over te passen en uit te lijnen: goed opmeten (2 kaar natuurlijk om zeker te zijn)
6. Wat voor boormachine gebruik je? eigenlijk is hier een magneetboor voor nodig.
7. 'Blind' uitlijnen. Bedoel je dan zonder te zien wat je doet? Mal of tussenzet stuk maken.
When it fits stop using the hammer.
deargonaut
Contacteer:

Flupke85 schreef:Foto'tje? Dan snapt iedereen wat nou precies het probleem is.
Ik schat dat je met je centerpunt door het geboorde gat niet precies in het midden uitkomt. Heb je een draaibankje? Maak een cylindertje met een gat erin waar je je centerpunt doorheen steekt.
Ik heb geen draaibank.

Bij deze de foto.
Excuus, voor de kwaliteit, maar volgens mij kun je wel het probleem zien. (Dit was nog voor het boren)

Afbeelding
deargonaut
Contacteer:

Swake schreef:1.IPE profielen haaks op elkaar leggen? K'snap niet goed wat je bedoeld hiermee.
2. Omdraaien? ksnap het ook niet zo goed want IPE profielen zijn toch symmetrisch.
3. Is dat gat wel mooi haaks? Anders best niet als referentie gebruiken hé.
4. Kan je niet in één keer door de twee boren?
5. ipv over te passen en uit te lijnen: goed opmeten (2 kaar natuurlijk om zeker te zijn)
6. Wat voor boormachine gebruik je? eigenlijk is hier een magneetboor voor nodig.
7. 'Blind' uitlijnen. Bedoel je dan zonder te zien wat je doet? Mal of tussenzet stuk maken.
1. Volgens mij verduidelijkt de foto een boel.
2. Omdraaien om het gat te boren... (180 graden over de hoogte; onderste flens boven)
3. Ja, het gat is haaks. Ik boor met kernboor.
4. Ja, in theorie wel. Nee, want ik kan de boor niet vastzetten op de flens. (niet tussen de bovenste en onderste flens bedoel ik dan)
5. Ik moet meer dan 300 gaten maken. Ik hoopte daar van weg te blijven ;)
6. Ja kernboor/magneetboor.
7. Bij wijze van spreken wel ja. Mal of tussenzetstuk maken snap ik dan weer niet... 8)
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

een kernboor?.. wat is er mis met een gewone spiraalboor?.. je bent toch niet op zoek naar Olie?..wat is het probleem?..

Stukie staal regelen.. gaatjes boren.. en dat als mal gebruiken.. hout is inderdaad niet geschikt..

wat moet er eigenlijk door de gaten komen?.. bouten?.. in dat geval is er een gestandaardiseerde overmaat.. scheelt weer een streep
Flupke85
Donateur
Contacteer:

Bericht door Flupke85 »

Ik denk dat de truc in een schuifmaat zit... Haal bij de Lidl of HBM een schuifmaat van een paar euro (Die je dus kan beschadigen) en kras daarmee de afmetingen in het metaal. Sla dan met een centerpunt op de plek van de kruisjes een putje en boor er een gat in.

Zo dus zeg maar:
Afbeelding

Je gatenpatroon voor één verbinding zal waarschijnlijk een vierkantje zijn van 4 gaten...
Stel dat je balk 100mm breed is, en je kiest om de gaten 60mm uit elkaar te zetten, dan zit elk gat dus 20mm van de kant af (20 + 60 + 20 = 100). Draai je balk om en zet je schuifmaat op 20 en trek hem zoals de foto langs de kant. Zet hem vervolgens op 80 (20+60) en trek vanaf DEZELFDE kant weer een lijn. Zet een winkelhaak tegen de zijkant en trek op de gewenste plek een lijn. Meet met je schuifmaat 60mm af en zorg dat de volgende lijn 60mm verder komt. Markeer even en zet je winkelhaak op de juiste plek. Mep op de 4 hoeken een putje in het staal en boor daar de gaten... Als dit niet goed komt weet ik het ook niet meer.
Flupke85
Donateur
Contacteer:

Bericht door Flupke85 »

Wat trouwens ook handig is, maar weet niet of dat lukt met staal:

Afbeelding

Dit wordt normaal gebruikt om gaten voor deuvels/duvels over te nemen...
Je boort een gat in het ene materiaal, stopt er zo'n puntje in, legt hem op het andere materiaal, slaat er met een hamer op en je maakt een afdruk aan de andere kant...
deargonaut
Contacteer:

Arie Kabaalstra schreef:een kernboor?.. wat is er mis met een gewone spiraalboor?.. je bent toch niet op zoek naar Olie?..wat is het probleem?..

Stukie staal regelen.. gaatjes boren.. en dat als mal gebruiken.. hout is inderdaad niet geschikt..

wat moet er eigenlijk door de gaten komen?.. bouten?.. in dat geval is er een gestandaardiseerde overmaat.. scheelt weer een streep
Niks mis met een spiraalboor. Kan ook in die boor.
Maar het gaat niet om haaks te boren, dat doet die boor wel. Het gaat erom dat ik de boor niet in een flens kan monteren; dan valt 'ie om. Dus moet ik het in tweeën doen. Het bovenste gat moet dan precies boven het andere gat liggen. Het liefst tap ik de gaten zelfs... maar misschien is dat gewoon een no-go area met de middelen die ik nu tot mijn beschikking heb.
Ik denk dat de truc in een schuifmaat zit...
Ja daar was ik net ook opgekomen inderdaad. Ik pak de kruislijnlaser, maar zelfde principe.
Wat trouwens ook handig is, maar weet niet of dat lukt met staal:
Heb ik inderdaad ook naar gekeken. Dat zou in theorie moeten lukken. Echter die profielen zijn retezwaar dus even optillen en dan heel precies positioneren, dan weer tillen enzo... De nauwkeurigheid verdwijnt daardoor enorm.
Flupke85
Donateur
Contacteer:

Bericht door Flupke85 »

Dus als het profiel zo ligt als een letter I wil je het gat in het bovenste horizontale vlak uitlijnen met het gat in het onderste horizontale vlak... Ok, dat kan met een winkelhaak, maar de vraag is: Waarom zou je dat doen...
Als je alleen gaten maakt in de vlakken die elkaar raken is het net zo stevig en scheelt een hoop werk...
deargonaut
Contacteer:

Flupke85 schreef:Dus als het profiel zo ligt als een letter I wil je het gat in het bovenste horizontale vlak uitlijnen met het gat in het onderste horizontale vlak... Ok, dat kan met een winkelhaak, maar de vraag is: Waarom zou je dat doen...
Als je alleen gaten maakt in de vlakken die elkaar raken is het net zo stevig en scheelt een hoop werk...
Ik snap je niet helemaal.

Om het iets (on)duidelijker te maken
Afbeelding

Sorry voor deze kindertekening.

Links het ene profiel, rechts het andere profiel.
De middellijnen kruisen elkaar. Dit was makkelijker geweest als allebei de profielen even groot, maar dat is niet zo...

Maakt dit het duidelijker?
Flupke85
Donateur
Contacteer:

Bericht door Flupke85 »

Zo dus? ( even afgezien van het feit dat dit 2 dezelfde balken zijn...)

11022
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Toch echt gewoon een kwestie van netjes aftekenen.
Plaatje staal of aluminium, 4 gaatjes er in met de diameter van de centerpunt. Die leg je op de juiste plek, centeren, omkeren en op de andere balk leggen. Omkeren omdat het patroon spiegelt , zou niet uit moeten maken als het zuiver is.
Kernboor, dan zal het wel groter dan 10mm zijn, dan zul je toch ook wel meer dan 1mm overmaat boren. Aftekenen moet toch binnen 0.5mm kunnen.
Dan moet je wel even opletten of dat losse uiteinde van je rolmaat het niet verziekt, of de blokhaak haaks is, enz.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
deargonaut
Contacteer:

Flupke85 schreef:Zo dus? ( even afgezien van het feit dat dit 2 dezelfde balken zijn...)
Precies, de bovenste balk loopt door, maar dat is een detail.
hugo stoutjesdijk schreef:Toch echt gewoon een kwestie van netjes aftekenen.
Plaatje staal of aluminium, 4 gaatjes er in met de diameter van de centerpunt. Die leg je op de juiste plek, centeren, omkeren en op de andere balk leggen. Omkeren omdat het patroon spiegelt , zou niet uit moeten maken als het zuiver is.
Kernboor, dan zal het wel groter dan 10mm zijn, dan zul je toch ook wel meer dan 1mm overmaat boren. Aftekenen moet toch binnen 0.5mm kunnen.
Dan moet je wel even opletten of dat losse uiteinde van je rolmaat het niet verziekt, of de blokhaak haaks is, enz.
Precies... Er zit niets anders op dan gewoon goed meten.

Ik had stiekem gehoopt dat hier een makkelijke oplossing voor was...

Dank allemaal!
Plaats reactie