advies nodig ombouw en aanpassen HBM 180 Vario

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
christian
Contacteer:

advies nodig ombouw en aanpassen HBM 180 Vario

Bericht door christian »

Dag,

Ik ben in het bezit van een HBM 180 vario. Ja ik weet, geen high allemaal maar goed.....
Ook ik wil deze gaan ombouwen en aanpassen naar een CNC versie.
Hoewel ik redelijk in mijn hoofd heb wat er moet gebeuren loop ik op dit moment vast bij de dwarssupport.
Daarin zit een trapeziumspindel 10mm van fijn draad (ik meen 26G whitworth gemeten te hebben) en een aluminum "moer" wat niet meer goed functioneert. Het loopt allemaal erg zwaar en reinigen bied geen oplossing. Ik zou het liefst de spindel vervangen voor een nieuwe of misschien wel kogelomloop versie. Punt is dat er erg weinig ruimte is voor een standaard moer.

Met de cnc ombouw in het achterhoofd zou ik het liefst de motor aan de achterzijde plaatsen met een aandrijving op de nieuwe spindel. Hiervoor zou ik ook een lagering voor de nieuwe spindel aan de achterkant willen monteren.

De vraag aan jullie: wat zouden jullie doen in deze? een nieuwe trapeziumspindel met maatwerk moer of toch kijken naar een kogelomloop variant? Ook daar heb ik weinig ruimte voor.

Ik heb een paar foto's bijgevoegd om de situatie wat helderder te maken.

lengte van de totale spindel is ca 30 cm
lengte van de draad van de spindel ca 15 cm
doorsnede spindel 10mm
verplaatsing is nu 1 omw/mm
De hoogte cq ruimte die beschikbaar is om een moer te plaatsen is hooguit 18mm

10297
10296
10295

Ben benieuwd of iemand leuke suggesties of voorbeeld heeft.

gr,

Christian
tuurbo
Contacteer:

Re: advies nodig ombouw en aanpassen HBM 180 Vario

Bericht door tuurbo »

Wat ik zou doen....
Als je perse kogelomloop wilt gebruiken zou ik de moer achter de slede bevestigen,
je kunt moeilijk anders,i.v.m. de ruimte.

Zelf zou ik liever trapezium gebruiken,en wel met 2 moeren,zodat de speling eruit gesteld kan worden.
Als je bijvoorbeeld meer dan een halve bol wilt draaien,dan heb je een mooi glad oppervlak zodra je
spil van draairichting verandert.
Je kunt de omkeerspeling met bijv mach wel compenseren,maar je zult het altijd zien/voelen.

Indien het past gewoon Tr 12x3 standaard. Met 2 aangepaste standaard moeren.

Liever trapezium,omdat zeker die chinese omloopspillen toch wel een paar honderste speling hebben.
Juist bij de X -as wil je helemaal geen speling hebben,want die maakt de diameter maat.
christian
Contacteer:

Bericht door christian »

Hoi Tuurbo,

Bedankt voor je snelle reactie en antwoorden.
Ik ga maar eens opzoek naar trapeziumdraad met bijbehorende moeren.
Nu zie ik dat er linkse en rechtse draad te koop is. Is er een goede reden dat er nu linkse draad gebruikt is of is dat meer een persoonlijke voorkeur??

Denk je dat het meteen slim is om de spindel aan de voorzijde te voorzien van naaldlagers i.p.v. de huidige "glij"lagering? Dit zou de soepelheid en speling van de as zeker ten goede komen toch?

groeten,

Christian
tuurbo
Contacteer:

Bericht door tuurbo »

Natuurlijk moet je 1 kant"vast" lageren.
Dat hoeven geen naaldlagers te zijn,kan wel.
Het moeten in elk geval lagers zijn die de axiaalkracht(zo heet dat geloof ik)
opvangen.

Welke,dat hangt meer af van hoe je de konstuktie maakt,
omdat je weinig ruimte hebt is er misschien maar 1 oplossing mogelijk.

Linkse of rechtse draad is niet belangrijk,alleen bij handbediende banken,
daarbij wil je dat het handwiel de goede kant opdraait.

Bij een CNC draaibank kun je in de software de goede draairichting instellen,
Bij mach is het een vinkje aanzetten.

En je kunt ook altijd nog 2 draadjes van de stappenmotor wisselen.

Zou dus gewoon voor de goedkoopste kiezen.

Succes!
tuurbo
Contacteer:

Bericht door tuurbo »

Nog even dit:

Ik adviseerde je wel Tr12x3 te gebruiken,omdat deze gangbaar is....
Maar dan moet je stappenmotor dit wel kunnen trekken.
Als je tussen de 2 en 3 Nm kiest kun je ze rechtstreeks zonder
overbrenging op de as plaatsen.
Dwarsligger

Bericht door Dwarsligger »

Als je voor een kogelomloopspil kijkt komt dit wellicht in aanmerking:
http://www.ebay.com/itm/THK-SX-GROUND-B ... 3f3d3ca22f

Of deze:
http://www.ebay.com/itm/NSK-C3Z-ground- ... 1e85b2c1b7

Je zou even de moer diameter kunnen opzoeken. Hij kan ook met 2 schroefjes vast gezet worden, waardoor je hem wat platter kunt maken, en het wellicht onder je slede past, door wat af te slijpen.
In de slede kun je ook een beetje ruimte maken nog. 2 mm kan er toch nog wel uit?

Als dat niet past is er een mogelijkheid voor een 8 mm kogelomloopspil:
http://www.ebay.com/itm/THK-SX-GROUND-B ... 1867735785

Beide verkopers (Jak en Fa-system) zijn 'goede bekenden' ik heb alleen maar mooi spul van ze gekregen (geslepen kogelomloopspindels)

Goedkoper en makkelijker is een kleine trapeziumspil met bronzen moer. Wel heb je hier speling op.

Succes!
F=E*M*2*pi/P F=m*a P=M*ω I=1/2m*r² f=(P*L^3)/(3*E*I) etc. It's engineering... use it!
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Heb een 8mm KO spindeltje gekocht bij JVE elektromechanica, http://www.jve-shop.nl/products.html voor 25 Euro, is een dijk van een ding, super precies en waarschijnlijk helemaal geschikt voor jouw toepassing.
De spoed is 2,5 mm en niet zoals op de website staat 3mm maar dat maakt eigenlijk niet zo heel veel uit.
Is super precies dat is wat telt.
christian
Contacteer:

Bericht door christian »

Hoi Allen,

Wederom bedankt voor jullie suggesties,

Inderdaad kan ik nog wel wat ruimte creëren door nog iets van (uit) de onderkant van de slede te frezen.
Nog niet aan gedacht.
Die kogelomloopspindels is zeker het bekijken waard gezien de kosten.
Ik heb nu de gehele dwarssupport in solidworks gezet zodat ik kan puzzelen hoe de spindel en moer bevestigd kan worden en welke ruimte ik nodig heb.

Is het overigens noodzakelijk om v.w.b. lagering van de spindel (achterzijde), taatslagers (druklagering) te gebruiken of kan dat ook met normale kogellagers? Ik heb de indruk dat op de KO geen enorme axiale krachten komen te staan toch? Ja de kracht van een beitel tegen het werkstuk aan + sledeverplaating maar gezien de afmeting van de draaibank zal dat niet enorm zijn.

Zodra ik het ontwerp klaar heb zal ik deze hier posten om wat feedback te krijgen.

gr,

Christian
Dwarsligger

Bericht door Dwarsligger »

christian schreef:...
Ik heb de indruk dat op de KO geen enorme axiale krachten komen te staan toch? Ja de kracht van een beitel tegen het werkstuk aan + sledeverplaating maar gezien de afmeting van de draaibank zal dat niet enorm zijn.
...
Er komen zeker krachten op dat lager. Juist axiaal krachten. Het hele idee van de kogelomloopspindel is om een roterende beweging in een translerende om te zetten.
Het zal niet veel zijn, maar hou er toch liever wat rekening mee. Een licht voorgespannen hoekcontactlager set zou het beste zijn. Omdat dit type geleiding onderhevig is aan stick-slip wil je een zo stijf mogelijke lineaire aandrijving. Dat omdat anders de spindel en lagers eerst compresseren tegen de 'stick' en wanneer het dan begint te glijden, die veerwerking er uit gaat en 'overschiet'. Dat geeft dan een schokkerige beweging. Het best is daarom redelijk wat voorspanning te kiezen en eigenlijk een zo dik mogelijke kogelomloopspil.
Dit is de theorie. In de praktijk zal dat reuze meevallen en kom je met die 8mm wel goed uit en zou je ook nog met een set groefkogellagers mooi uit komen.
Dit soort lagers: http://www.lagerboer.nl/a-35622941/3200 ... z-tvh-fag/
is wel mooi compact voor zo'n toepassing. Helaas hebben ze wel speling, als je deze kunt vinden zónder speling ben je klaar. De speling in deze is tussen 5 en 21 µm. Dat is ook niet veel, maar het is er wel.
Benkr schreef:Heb een 8mm KO spindeltje gekocht bij JVE elektromechanica,...
Die ziet er echt leuk uit, dank voor de link. Leuk als Y as op een HBM250 bijvoorbeeld 8) Wat ik er van kan zien lijkt het op een geslepen spil. Wat zeg jij er van? En voorspanning/ speling?

Mvg, Bart
F=E*M*2*pi/P F=m*a P=M*ω I=1/2m*r² f=(P*L^3)/(3*E*I) etc. It's engineering... use it!
Plaats reactie