Het onderstaande geval heb ik bij opa op zolder gevonden. Het is een van de bankjes die hij zelf heeft gemaakt waarschijnlijk.
Het ding is niet bepaald compleet meer en ook niet bepaald universeel kwa onderdelen.
Nou vroeg ik me dus af of hier eventueel nog wat leuks van te maken is of dat ik em beter aan de kant kan zetten als ornament en de tijd ergens anders in kan steken.
Als er wel nog iets van te maken is hoor ik dat natuurlijk graag, tips en hulp waar te beginnen is ook welkom.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Zag op marktplaats al een 100mm drieklauwtje voor 4 tientjes
Lijkt me op zich net een mooi maatje voor dit geval.
Het voornaamste is even dat de aangedreven kant op orde komt. Er zit nogal veel speling op die as en de bronzen lagertjes die gebruikt zijn. Nou zit dat hele geval vast met twee boutjes dus kan het er zo af en er iets vervangends voor gemaakt worden.
Heb hier nog een paar Dubbelrijige hoekcontact lagers liggen met een 12mm asgat. Misschien een beetje aan de kleine kant als je er eventueel ook nog wat doorheen wilt kunnen steken maar goed.
Ik zat gisteravond nog eens wat te pielen met het bankje en wat dingetjes te proberen.
Eerst op handkracht en dat ging eigenlijk best goed. het punt was dat de as aan 1 kant dicht was althans dat dacht ik, en dacht van nou als ik hem aan de dichte kan kant nou eens zo ver af kan draaien dat er mooi een lagertje op past kan ik die as best eerst blijven gebruiken tot ik wat beters gevonden heb.
Uiteindelijk bleek dat niet het geval te zijn, het was zo dat opa er destijds een of andere plug op gemaakt had en de as had aangepast naar eigen behoeven. Omdat het op handkracht op zich best goed ging toch besloten de motor er nog even weer aan te knopen en te kijken of ik dat asje op de machine zelf kon af draaien en ging best ok. De verrassing was alleen dat toen ik bijna aan de diameter was die ik nodig had er ineens roest tevoorschijn kwam en vervolgens draad. De as bleek dus wel volledig hol te zijn en zit ook nog eens draad op aan 1 kant wat weer allerlei mogelijkheden bied.
Hieronder nog een filmpe van het bankje in actie, ook al met niet veel tegelijk het maakt echt spaantjes in staal.
Wat ik hoop te kunnen halen met het bankje is om af en toe eens een lagerbusje te draaien en bijvoorbeeld dingen als knoppen voor een versterker, dat soort dingen.
Ik hoop dat dat haalbaar is met deze opbouw.
Het plan is nu eerst om de aangedreven kant opnieuw op te bouwen zodat dat iig stabiel is. Doordat de as hol blijkt te zijn vallen de Dubbelrijige lagertjes af aangezien die een asgat hebben van 12mm en aan lucht kun je niets monteren. Nou heb ik nog een aantal andere lagers gevonden met 15mm asgat dus dat komt goed.
Ik zit alleen nog met 1 vraagstuk. Ik wil het hele gedeelte waar de as in zit opnieuw opbouwen maar hoe kan ik het beste controleren of de as dalijk mooi in het midden van het bed staat en ook precies mooi parralel aan het bed?
precies in het midden hoeft niet.. als ie maar recht voor de losse kop staat.. maar die kun je meestal stellen om em recht voor de spil te krijgen..
het uitlijnen van de vaste kop is niet moeilijk.. men neme: een 4klauw.. en een stuk liefst geslepen rondstaf.. zo lang mogelijk..
die zet je in de vierklauw, en dan centreer je em.. zowel dicht bij de klauwplaat als aan het eind moet ie zuiver centrisch staan.. dan kun je bij de klauwplaat er een klok op zetten.. en die mag dan niet van de 0 lopen als je de slede verplaatst.. doet ie dat wel.. dan weet je hoeveel je de kop moet verstellen..
ben je wel even mee bezig.. maar dan heb je ook wat.. ;)
die zet je in de vierklauw, en dan centreer je em.. zowel dicht bij de klauwplaat als aan het eind moet ie zuiver centrisch staan.. dan kun je bij de klauwplaat er een klok op zetten.. en die mag dan niet van de 0 lopen als je de slede verplaatst.. doet ie dat wel.. dan weet je hoeveel je de kop moet verstellen..
Kijk, zoiets moeten ze .. nou eigenlijk op Delfts-blauwe tegeltjes zettten en die huis aan huis verspreiden !!!
't Heeft mij indertijd (met VEEL hulp van Bert van Lelieveld) wel 2 weken gekost ..., maar "dan heb je ook wat" ...
en als je geen 4klauw hebt is een drieklauw ook goed?
Ik ga iig maar eens beginnen met de vaste kant opnieuw op te bouwen en dan zie ik vanuit daar wel hoe verder. Het hoeft geen super apparaat te worden (hoef er geen horloges meet te bouwen) maar wel iets bruikbaars.