't is niet helemaal CNC, vandaar dat ik mijn vraag hier stel..
Om Uurwerken van Horloges te reinigen heb ik dit apparaat..

een Elma Reinigings machine..
't werkt als volgt: in het korfje ('t grijze dingetje links) doe je de onderdelen van een uurwerk, die korf zit met een bajonet sluiting vast aan de as die in de motor verschoven kan worden.. zodat je em kan laten zakken..
in de glazen potten zit een reinigingsvloeistof, of een spoelvloeistof
Korfje geladen, dan draai je de motor boven het eerste bad, deksel eraf.. arm laten zakken, korfje laten zakken tot in de vloeistof, motor aan, dan gaat ie draaien, en wordt de inhoud gereinigd, de timer ( kookwekker) geeft alleen een belletje na de ingestelde tijd.. motor blijft gewoon draaien..
Daarna trek je eerst de korf uit de vloeistof, en laat em uitdruipen, dan arm omhoog, deksel op de pot, arm draaien.. deksel van de volgende pot eraf.. arm naar beneden, korf in de vloeistof Timer aan, motor aan.. enzovoorts.. als laatste laat je em een poosje hangen in het blauwe busje.. dat heeft een verwarmingselementje, in te schakelen met de schakelaar rechts.. om de boel te drogen.. ( oppassen dat je de korf niet helemaal naar beneden drukt.. want dat smelt het plastic.. is de vorige eigenaar van mijn apparaat al eens gebeurd..
hoewel het prachtig werkt, is het wel een aardig arbeidsintensief gebeuren..
dekseltje, korfje, motortje, kookwekkertje.. korfje, motortje.. armpje draaien.. dekseltjes.. korfje.. je snapt het..
Dus!.. zat ik te denken.. Stel!.. ik bouw een "machientje" met een schijf onderin..met daarop de baden(glazen potten, en een verwarmingsplaatje onderin een "buis" die net zo hoog is..
Daarboven een plaat die verticaal iets kan bewegen.. onderaan een laagje Foam om de potten te sluiten, en 1 gat waar de korf doorheen kan zakken..
Motor en korf aan een arm die verticaal kan bewegen..
Laten we zeggen dat we dus een carroussel hebben met reinigings baden en droogkamer, en een motor die verticaal kan bewegen..
Dan knopen we daar een Arduino of Raspberry pi aan met een programmaatje:
Ik druk "Start", en een Displa toont: "Load basket", dat doe ik, en ik druk wederom op start.. bad 1 draait onder de motor, de motor zakt in het bad, en draait beurtelings links en rechts..gedurende een ingegeven tijd.. dan trekt ie iets omhoog, boven de vloeistof, en draait met een lager toerental iets na.. om de vloeistof uit te slingeren..
dan helemaal omhoog.. tweede bad draait onder de kop, en het proces herhaalt zich.., vervolgens bad 3.. en intussen begint de droogkamer op te warmen.. dan even in de droogkamer met een ingestelde tijd en temperatuur.. klaar?.. motor uit, kop omhoog.. geluidsignaal..
in de uitgangspositie staat de machine dus altijd met de potten onder het deksel, en de droogkamer onder de kop..
een Menuutje met "reinigingsprogramma's" lijkt me ook wel leuk.. dat je kan instellen hoe lang ie in elk afzonderlijk bad moet, hoeveel toeren de motor moet draaien, hoe lang ie moet uitdruipen, en met wel toerental, en dan een temperatuur en tijd voor het drogen..
zo kun je vantevoren kiezen welk "programma" ie moet draaien..
Zoiets moet volgens mij met een Encoder/schakelaar wel in te stellen zijn.. klik om te bevestigen, draaien om door de menuopties te lopen.. dus vanuit hoofdmenu, draaien "instellen" "programma 1" "spoelduur" KLIK! tijd verschijnt, draaien om te verlengen of te verkorten.. goede waarde KLIK!" toerental, draaien om in te stellen, KLIK! uitdruiptijd, Klik! instellen" klik! toerental.. enzovoorts.. zo kun je door alles heen lopen.. en instellen.. klaar.. opgeslagen.. hoofdmenu, programma kiezen.. start heien..
Ik dacht aan het aandrijven van de korf, om dat met een Nema 17 steppertje te doen..
is dit erg ingewikkeld?.. als je een 2½D printer met een Arduino kan besturen, dan moet dit ook wel lukken denk ik..
welke "kenner" wil hier zijn licht eens over laten schijnen?