Krachtstroom vraagje

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur

Re: Krachtstroom vraagje

Bericht door Kjelt »

Als je spanning wilt meten staat de installatie onder spanning en dan gelden er aanvullende veiligheidseisen eisen aan het meet apparaat.

- Je apparaat en meetprobes moeten bij krachtstroom machineinstallaties CAT3- liefst 1000V zijn.
- Je meetprobes mogen tijdens de meting geen ongeisoleerde delen hebben dusdanig dat ze aanraakbaar zijn. Fluke en andere merken hebben hier speciale isolatie doppen voor die de meetpen isoleren op het puntje na.
- de manier waarop je meet. Met je multimeter heb je drie handen nodig twee voor de probes en nog een een voor de multimeter. De Duspol kun je aan groepenkast elementen met een hand meten of indien nodig twee handen. Bij andere speciale meetapparatuur zoals installatiemeters zit er vaak een draagriem bij zodat je hem meteen kunt aflezen.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

HD13 schreef: 24 jun 2024 17:23 Denk dat meneer Kabaalstra prima zelf de kabels en pijp kan leggen, scheelt gewoon geld.
Ik denk dat Meneer Kabaalstra dat ook best wel zou willen, maar ik zie em even niet lenig tussen de machines door laveren trapje op, trapje af..
Meneer Kabaalstra is mijn Vader Ok? :lol:

"Kabaalstra Junior", ik dus.. heeft wel de basis electro geleerd van Pa, ik kreeg als kleine jongen eens een kadootje, weet even niet meer of het voor mijn verjaardag of sinterklaas was.. maar het bevatte een aantal schakelaars, lampjes en fittingen, een Bel, en daarmee heb ik de eerste schreden op het electrapad gezet..
Dat stelde me instaat om dus niet al te veel later de modelspoorbaan te bedraden.. een schema is een schema.. of je er nou een lampje mee laat branden, of een wissel omzet.. dat kukelt er ook niet tegenan..
Daarmee dus wel geleerd dat het uitermate belangrijk is dat je de juiste draden op de juiste plaatsen vastknoopt.
Ik leerde daarmee ook dat de Wissels Massa geshakeld waren.. van de trafo af een GELE draad, die middels een verdeelblokje op alle wissels was aangesloten.. de blauwe draden van een wissel werden dan in het schakelpaneel aan de massa verbonden bij het bedienen van een knop.. en om even te kijken welke draad voor rechtdoor was, en welke voor afbuigen, hoefde je die alleen maar even tegen de massa te houden..
Zo stond er dus altijd volle spanning op de spoelen, alleen de massa was niet verbonden tot je de knop indrukte.. je zou het hele schema om kunnen draaien door de voeding aan de "Knoppentrommels te hangen.. en de Gele draad aan de massa..
Dat is iets wat eigenlijk mijn voorkeur verdient, kijk naar hoe het op een brommer of motorfiets bedraad is.. alles hangt continu aan de massa.. en het gaat pas werken als je de voeding schakelt..

Feitelijk (en daar komt weer de Analogie die ik van een vriend geleerd heb: voor elk Electrisch of electronisch component is er een hydraulisch of Pneumatisch equivalent) is het zo dat een waterleiding netzogoed "Massageschakeld is" je water gaat pas stromen als je de afvoer naar het riool opent.. ofwel de kraan open zet.. immers, dan kan het water pas wegstromen..

Ik weet dus niet wat het meest handige is.. mijn gevoel zegt "Voeding schakelen" want dan zet je ergens pas "prik" op als je de gebruiker inschakelt.. terwijl je met een Massa schakeling de afvoer open zet.. en er dus altijd volle bak prik op staat..
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Kjelt schreef: 24 jun 2024 18:00 Als je spanning wilt meten staat de installatie onder spanning en dan gelden er aanvullende veiligheidseisen eisen aan het meet apparaat.

- Je apparaat en meetprobes moeten bij krachtstroom machineinstallaties CAT3- liefst 1000V zijn.
- Je meetprobes mogen tijdens de meting geen ongeisoleerde delen hebben dusdanig dat ze aanraakbaar zijn. Fluke en andere merken hebben hier speciale isolatie doppen voor die de meetpen isoleren op het puntje na.
- de manier waarop je meet. Met je multimeter heb je drie handen nodig twee voor de probes en nog een een voor de multimeter. De Duspol kun je aan groepenkast elementen met een hand meten of indien nodig twee handen. Bij andere speciale meetapparatuur zoals installatiemeters zit er vaak een draagriem bij zodat je hem meteen kunt aflezen.
Toen ik een Multimeter nodig had, ben ik te rade gegaan bij mijn Neef, die is "professioneel Vonkentrekker" MTS heeft ie in elk geval gedaan, en daarna nog de nodige cursussen in het veld, met name op het gebied van Mechatronica.

Hij raadde me het volgende aan:
Afbeelding

En.. Ja.. da's een dure meter voor een Leek, ik beschouw mezelf altijd nog als een Leek..
maar zoals hij zei: Deze meter kan veel meer dan je nu snapt, en gaandeweg, als je meer van electra te weten komt, kan deze meter het aan..
Verder, zoals ie zei: Fluke is eigenlijk als een HP.. wat dat met printers te maken heeft?.. niets.. HP staat voor "Hufter-Proof" dit ding krijg je niet verrot.. dat wil zeggen als je iets wilt meten wat de meter niet kan hebben.. dan leg jij ook het loodje..

en dat heeft zich al uitgewezen.. mijn vader heeft een Nieaf-Smitt Multimeter, en hij gebruikt em eigenlijk alleen als spanningszoeker, terwijl ik veel meer functies gebruik

Je zal je mischien afvragen.. hoe komen vader en zoon Kabaalstra aan Nieaf-Smitt Meters?.. welnu.. in 2008 heb ik daar gewerkt als gereedschapscontstructeur, om een productiefaciliteit in China op poten te zetten.. ik zag toen die "blauwe Ipod" en die vond ik gewoon leuk.. even nagevraagd.. Hoe kom ik aan zo'n Easy MM?.. eh.. die worden niet meer gemaakt.. maar ik kijk wel even wat ik kan vinden kreeg ik toen te horen.. en bij een verloting van overtallig materiaal kon ik die andere meter bemachtigen. ik had zelf inmiddels die Fluke, dus deze was voor mijn vader, omdat hij het tot die tijd nog met zo'n analoog gevalletje van de bouwmarkt moest doen..

Wat de probes van de Fluke betreft.. Hirsch!, dat was de tweede gouden tip van mijn neef.. koop er meteen een set Hirsch kabel en probes bij.. Ik heb dus kabels met aan weerszijden een stekker, een set meetpennen, Klemmen en grijpertjes (met een drukknopje en een flexibel stuk (soort versnellingskabel) met 2 verende klauwtjes erin..die kun je heel makkelijk ergens aan een stukje kabel hangen, op een Print om 't pootje van een compoment.. en dat is geweldig spul!

en daar komt ook weer een uitspraak van een voormalig vriendinnetje : 't is niet wat je hebt.. maar wat je er mee kan!"
in het kader van Verder leren, heb ik inmiddels ook 2 oscilloscopen, eentje via dit forum verkregen, de andere via marktplaats, een mooie 2 kanaals Iwatsu..zelfde verhaal eigenlijk als met de Fluke.. ik kan er nu nog niet heel veel mee.. maar ik begrijp wat ze doen.. en waar mogelijk pas ik dat toe.. ik heb de iwatsu al eens aan de RS232 van de EMCO gehad om te kijken wat er doorkwam..

en Nogmaals, want dat is waar dit forum om draait!.. Veel van mijn parate kennis op dit gebied komt hier vandaan! waarvoor nogmaals mijn dank..
Dankzij dit forum ben ik tenslotte inmiddels geschoold op veel verschillende vlakken, G_Code (ik was echt een NOOB toen ik in 2007 lid werd hier.. moet je nu zien :shock: ), 3D tekenen, Electro(nica), en nu ook 3D printen.. ik kijk al de hele dag reikhalzend uit naar mijn mailbox, maar helaas nog geen verzendbericht van Bambi..
Quepee
Contacteer:

Bericht door Quepee »

Zoiets heb ik ook ! Komt allemaal wel heel dicht bij zo

Afbeelding

Ook wel een leuk verhaal (als het mag)

Vorige week zet ik een van mijn schatjes aan komt er toch een ongelofelijk naar geluid ik de hydro unit dat ik meteen dacht die is er klaar mee turret stond ook uit positie. Kop van de pomp eraf , open gemaakt maar alles liep soepel en niets gebarsten ofzo . Ik de draaibank even aan gezet zonder de pomp eraan zie ik ook een aantal fouten op de drive. Toen heb ik de (gekregen omdat het display niet zo naar wensen wekte ) fluke gepakt en wat bleek in miste 1 fase stop eruit . Moraal van het verhaal kijk eerst of alle stroompjes er zijn voor je een pomp uit elkaar trekt.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

mooi verhaal.. en dat geeft ook eens te meer aan dat storingzoeken niets meer is dan het uitsluiten van mogelijke oorzaken.. het zou in de pomp kunnen zitten. die heb je niet voor niets opengetrokken, je wist meteen dat dat het probleem niet was..

Ik heb beroepsmatig ook zoiets doorgemaakt, 't was op mijn eerste werkdag bij dat bedrijf dat ik vroeg "Die Interact, gebruiken jullie niet veel meer zeker?" er lag een dikke laag stof op..
Bleek dat de machine niet meer wilde refereren.. op de Y as.. die liep meteen de andere kant op.. door wat ik bij DamenCNC geleerd heb, had ik al een beeld van waar de fout zat.. dus ik zei meteen "Oh.. dan is de eindschakelaar naar de eeuwige schrootvelden, of je hebt een kabelbreuk..
Later die week eerst de kabelboom gecontroleerd.. daar vond ik ook niets geks.. dus.. de multimeter aan de eindschakelaar.. en Bingo.. ding eraf, opengeschroefd.. daar kwam een guts olie uit, daar was de Exxon Valdez nog een kleuter bij. nieuwe schakelaar besteld, gemonteerd, en de machine meteen in gebruik genomen.. 'k had nog nooit met zo'n oude Heidenhain sturing gewerkt.. maar dat legde zichzelf wel uit..
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

Quepee schreef: 24 jun 2024 19:00 Toen heb ik de (gekregen omdat het display niet zo naar wensen wekte ) fluke gepakt en wat bleek in miste 1 fase stop eruit . Moraal van het verhaal kijk eerst of alle stroompjes er zijn voor je een pomp uit elkaar trekt.
Daarom ben ik zo blij met deze van mijn oude werkgever overgenomen doosjes met ouderwetsche
vervangbare neon indikator lampjes. ;-)
Naast de moderne groepenkasten die er ook meerdere hangen toch leuk voor de nostalgie en reuze praktisch om bovenstaande te voorkomen.

Afbeelding
Arie Kabaalstra
Contacteer:

dat je met die lampjes in één oogopslag kan zien of er een Fase uitligt, en zo ja welke?
spinningwheels
Contacteer:

Bericht door spinningwheels »

Op de simpele manier
Bij de meterkast nog niet aansluiten.
Blauw is de nul, altijd blauw op blauw
Geel groen is aarde , dat staat in de WCD aangegeven met een soort van kerstboom op de kop.
Bruin is L1 Fase 1 In de WCD staat dat ook gewoon L1 En altijd bruin aan bruin, Bruin aan blauw gaat het licht uit .
Hou je over twee keer zwart Dat is L2 en L3
Ik hang dan een acculader aan 1 zwarte en de blauwe.
De zwarte waar dan dan stroom op staat wordt L2
Als je geen multimeter heb, kan je gewoon blauw en zwart even tegen elkaar tikken welke vonkt is dan L2.
Of je likt even tegelijk aan de blauwe en de zwarte, voel je iets prikkelen is dat de zwarte voor L2.
Simpel kan toch haast niet
In theorie kan ik praktisch alles
keesfrees

Bericht door keesfrees »

Arie Kabaalstra schreef: 24 jun 2024 12:39 Iemand noemde ook een Duspol als belangrijk Meetinstrument.. wat is of kan een Duspol meer of beter dan een Multimeter?..
Dat was ik :
keesfrees schreef: 20 jun 2024 14:54 Doe je jezelf een lol en koop een duspol voor dat doel.
O, en anderen ook zie ik nu, ik doelde op de fase volgorde controle er mee, zie :
https://benningshop.nl/handleiding/0502 ... tal-NL.pdf
plaatje G en plaatje H

Vraag voor Arie : hoe kan je met 2 meetpennen de volgorde bepalen, anderen niet voorzeggen ajb.
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 24 jun 2024 20:07 dat je met die lampjes in één oogopslag kan zien of er een Fase uitligt, en zo ja welke?
Dat maakt niet uit, er is maar één plek bij een moderne installatie waar een enkele fase er uit kan vliegen en dat zijn de hoofdzekeringen. Bij drie fase automaten schakelen ze alle drie af.
keesfrees

Bericht door keesfrees »

Ja, inderdaad, vandaar :
keesfrees schreef: 20 jun 2024 15:18 En O ja, alles achter een relais, knopje bij de deur, in een keer alles uit, handig en voorkomt groot onheil :-(
En O ja 2, een fasebewaker is ook aan te bevelen, als er 1 fase uitvalt dan heb je er nog maar 1 over bij een motor in driehoek ( jaha echt waar ) en dat vinden sommige apparaten niet leuk.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

spinningwheels schreef: 24 jun 2024 21:18 Op de simpele manier
Bij de meterkast nog niet aansluiten.
Dat was precies mijn gedachtengang, Gewoon de WCD's tegen de kolommen schroeven, de benodigde bescherming voor de kabels (het moet tegenwoordig blijkbaar in een PVC pijp) aanbrengen, kabels erdoor trekken, eindes strippen, adereindhulzen erop knijpen (ik heb onlangs een speciaal voor dat doel bedoelde tang gekocht, omdat ik een 16A Stekker aan de Vlakslijper moest monteren, daar zat nog een plestik hazemeier aan, ik heb ze sinds 1996 niet meer gezien, en in dat bedrijf waren ze ook hard op weg naar het archief op zwenkwieltjes..alles werd daar zo zoetjes aan vervangen voor CEE Stekkers.. de WCD's dat deed mijn Collega, die een Electrische achtergrond had, de Stekkers aan de machines deed ik.

Dus.. WCD's aan de kolommen, Draden trekken, Adereindhulsjes knijpen en dan aansluiten. Dan ergens midden aan het plafond denk ik een "Centraaldoos, waar ik de L1's, L2's en L3's alsmede de Nullen en de Aarde's middels lasklemmen (Wago?) aan elkaar verbind, met een kabel die bij de Groepenkast uitkomt..
Ik weet even niet meer welke kleuren er in de kabel zitten die ik al heb, en of daar ook 5 aders inzitten..
dan wil ik ook het 240V netwerk op ongeveer dezelfde manier uitbreiden.. mogen die in de zelfde centraaldoos, of moet dat apart?.. mijn gevoel zegt me dat ik dat beter ook gescheiden kan houden.. eerder een kwestie van netheid.. dat je zeker weet dat als je de 240 Box open moet schroeven en dan geen optater kan krijgen van een verkeerde kabel bij wijze van spreken..

dat trucje met die acculader. dat moet inderdaad wel gaan,,, en ik heb nog een ouderwetsche..Ik weet eigenlijk niet of dat zo makkelijk gaat lukken met een Optimate namelijk.. omdat dat ding electronisch geregeld is.. en eerst een accu leegtrekt.

Ik weet dat in een 240V net Bruin is Fase, Blauw is Nul, Zwart is schakeldraad, en Geelgroen is Aardig..Ik heb die kleuren ook gebruikt in mijn besturingskast van de Freesbank, vanaf het Netfilter naar de Voedingen van de PC en de Stappenmotoren, en op de SSR's die de Spindel en de Vacuumpomp schakelen.. daartoe zitten ook 2 240V WCD's in de PC Kast gemonteerd..
spinningwheels schreef: 24 jun 2024 21:18 Soort van kerstboom op de kop.
Afbeelding

Die dus.. is me bekend..
keesfrees schreef: 24 jun 2024 21:29 Vraag voor Arie : hoe kan je met 2 meetpennen de volgorde bepalen, anderen niet voorzeggen ajb.
Dat geeft je Duspol dus zelf aan.. met pijltje links of rechts.. (als je dan L1 en L2 verwisselt, wissel je de volgorde?..want dat is wat ik deed als een Machine de verkeerde kant op draaide.. genoeg met dat bijltje gehakt..
keesfrees

Bericht door keesfrees »

Jaha, maar met meten op 2 punten zie je altijd een sinus, hoe weet de duspol dan de fase volgorde ?

EN :
Arie Kabaalstra schreef: 24 jun 2024 22:14 als je dan L1 en L2 verwisselt, wissel je de volgorde?..want dat is wat ik deed als een Machine de verkeerde kant op draaide
Dan weet je nog niet of je WCD's juist zijn aangesloten of dat je alle machines hebt omgedraaid.
Wat op zich niet erg is tot dat je een machine van elders bekomt.
Dus als je toch bezig bent, doe het gelijk goed.
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 24 jun 2024 22:14 Dat was precies mijn gedachtengang, Gewoon de WCD's tegen de kolommen schroeven, de benodigde bescherming voor de kabels (het moet tegenwoordig blijkbaar in een PVC pijp) aanbrengen, kabels erdoor trekken, eindes strippen, adereindhulzen erop knijpen
Je kunt ook solide ader VD draad of XmvK gebruiken als je toch grijs pvc gebruikt en goed vastzet op de muur kolom.
Ik heb zelf dit soort kasten opgehangen, zijn te koop bij een webshop in Polen kosten iets over €100 met automaten en het mooie is dat je daar een eigen aardlekschakelaar in kunt monteren en automaten kun je vragen welke je wilt hebben met welke waarde en karakteristiek.
Als je de elektricien aan het begin zijn groepen iets zwaarder kiest dan kies je hier iets lager afhankelijk van je machine en mocht er iets uitvliegen hoef je niet zo ver te lopen ;-)
Maar dat moet je wel even goed kiezen dan.
Te vinden door te zoeken op Dr. Volt.
Bv Stromverteiler TD-S 2x16A 4x230V Baustromverteiler Doktorvolt 2008
Let wel op dat je Schukos kiest ze leveren aan heel europa en bv franse stekkerdozen hebben een aardpen dat wil je dus weer niet.

Afbeelding
Plaats reactie