Krachtstroom vraagje

Moderator: Moderators

Plaats reactie
assink
Contacteer:

Re: Krachtstroom vraagje

Bericht door assink »

Mits je niet alles tegelijk opstart, zal het wel goed gaan verwacht ik.
Nu lukt het toch ook.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Wytze schreef: 20 jun 2024 11:25
Daarop inhakend, klopt het dan ook dat als ik een Machine om ga bouwen, ééntje die 400V nodig heeft voor de spindelmotor, en de koelpomp, dat die gewoon ergens één fase "afgetakt" heeft voor het 230V gedeelte in die machine, voor bijvoorbeeld de verlichting, de Computer en de sturing?
Ja, maar zorg dan wel dat de nul wel heel degelijk vast zit. Als die los komt staat er 400V over jouw equipment en dat is meestal het einde.
Kun je dat uitleggen?
Die fase is dezelfde als die van het wcd met 230v, zit alleen via een andere zekering aan de kabel die de fabriek in komt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nu?.. Nu heb ik 1 400 V Wandcontactdoos.. en moet ik dus wisselen.. als ik ga slijpen, dan steek ik die stekker erin, als ik ga vonken, slijpmachinestekker eruit.. draadvonkstekker (verlengsnoer) erin.. ga ik dan draaien op de EMCOturn 120, dan gaat de draadvonkstekker uit het verlengsnoer, en komt die van de EMCOturn 120 erin..

Wat ik dus van plan ben is minimaal2 400V WCD's erbij plaatsen.. die bij de Deur, daar kan de Slijpmachine wel op blijven zitten.. maar vanuit de kast moeten er dan wat kabels getrokken worden om de andere WCD's aan te sluiten..

ik zei MINIMAAL 2.. want.. momenteel staat de Brother HS 100 achter de EMCOturn 120 besturingsconsole, eigenlijk MIDDEN in mijn werkplaatsje.. , dat is eigenlijk het gevolg van het gegeven dat de oude HS-100 nog in de hoek staat.

Eigenlijk moet de nieuwe HS-100 daar heen.. dus moet er ofwel direct naast de Groepenkast, of tegen de voormuur een WCD komen.. wacht.. dit wordt ingewikkeld.. moment!..

25287

zo is nu de indeling.. de Rode stip links bij de ABA FF450 is het enige 400 V punt wat ik nu heb.. de andere rode stippen zijn de punten die ik graag zou plaatsen.. niet dat ik ze allemaal vol ga stoppen.. momenteel heb ik 3 machines op 400 V. zoals hierboven genoemd..

ik moet alleen binnenkort even een "Stoelendans" gaan doen..HS100#1 moet uit de hoek, en #2 moet daar heen.. en dan aansluiten op de WCD tussen de EMCO5 en de Beagle aan de voormuur, dan kan de ABA lekker aan de linkermuur bij de deur blijven zitten.. de EMCOturn 120 kan dan aan de rechtermuur ingeplugd gaan worden..en die achter de AGIE?.. die is er voor als ik een betere indeling heb bedacht.. maar dat kan ik pas doen als mijn Huurbaas een keer aanwezig is, en ik em kan bewegen om zijn spullen eens wat efficienter neer te zetten, zodat ik makkelijk met de Palletwagen mijn werkplaats in kan, en de machines makkelijker kan verplaatsen.. en tijdelijk even neer te zetten in de hal buiten mijn werkplaats..,om dan later alles in de juiste volgorde weer naar binnen te fietsen.

Mogelijk moet er al wat geschoven worden met de machines als ik de 400V bedrading ga trekken, ik moet er tenslotte wel even bij kunnen..
Ballegooijen
Donateur
Contacteer:

Bericht door Ballegooijen »

Let wel op dat alle machines de goede kant op draaien. Dit kun je wijzigen door 2 draden met elkaar te wisselen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest!
https://www.Baldas.nl
keesfrees

Bericht door keesfrees »

Zoiets wou ik ook al typen.
Toevoeging : ook nog de juiste kant uit
Doe je jezelf een lol en koop een duspol voor dat doel.

En, mijn idee, gebruik overal 5polig 16 A.
Ook voor apparaten die geen N (nul) nodig hebben.
Dan heb je maar aan soort stekker.

Vaak wordt er 32A gebruikt maar dat is doorgaans overdreven, niet nodig.

En, de ene CEE is de andere niet, qua uitvoering. Vroeger vond ik het allemaal ondingen, gelukkig zijn er nu wel betere, welk merk dat weet ik zo even niet.

En, adereindhulsjes gebruiken ( bij niet-massieve draad ).
Laatst gewijzigd door keesfrees op 24 jun 2024 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
keesfrees

Bericht door keesfrees »

Arie Kabaalstra schreef: 20 jun 2024 10:46 één fase "afgetakt" heeft voor het 230V gedeelte in die machine, voor bijvoorbeeld de verlichting, de Computer en de sturing?

ofwel.. als ik uit een 400 Volt aansluiting 1 fase en de nul pak, dat ik dan gewoon 230V heb?
Ja, zo zit alles op 230V aangesloten ( in gebieden met 230 / 400, in nederland is dat nu (bijna ?) overal zo)

Er zijn ook trafo's van 400 naar 230 als er geen N voorhanden is.
MeMoRy

Bericht door MeMoRy »

hugo stoutjesdijk schreef: 20 jun 2024 13:37 Kun je dat uitleggen?
Die fase is dezelfde als die van het wcd met 230v, zit alleen via een andere zekering aan de kabel die de fabriek in komt.
Het probleem is van de "zwevende nul".
We hebben dus een sterschakeling met de sterpunt, de nul, in het midden.
Als je nou een perfect gebalanceerde resistieve belasting hebt, dan is de totale stroom bij de punt nul. En dan zou de nul eigenlijk niet eens nodig zijn.
Maar in de realiteit heb je reactieve belasting, bijvoorbeeld door spoelen/transformatoren of condensatoren. En de belasting per fase is niet altijd gelijk, bijvoorbeeld doordat er ook éénfase apparatuur wordt aangesloten (sturing etc). In dat geval gaat er dus wel een stroom door de nullijn lopen.

Hangt de nullijn nu los, dan gaat die stroom door één van de andere fases lopen. En gaat de effectieve spanning op die fase dus mee.

Ik sprak laatst een groepenkast keurmeester en die vertelde dat het tegenwoordig vaak verkeerd gaat met zonnepanelen en driefase: dan sluit de monteur de panelen allemaal op één fase, en ivp belasting krijg je dan zelfs opgewekt vermogen op maar één lijn: daar is de nuldraad totaal niet op berekend, dus die brand door en daarna gaat alles in huis kapot omdat er 380V op komt te staan.
keesfrees

Bericht door keesfrees »

Arie Kabaalstra schreef: 20 jun 2024 14:10 Wat ik dus van plan ben is minimaal2 400V WCD's erbij plaatsen.. die bij de Deur, [..]. maar vanuit de kast moeten er dan wat kabels getrokken worden om de andere WCD's aan te sluiten..
Alle WCD's (CEE) doorlussen kan ook best, scheelt veel kabel en geld.
Niets mis mee, want altijd moet de kabel de maximale stroomsterkte aankunnen die bepaald wordt door de zekering. En dat is helaas lang niet altijd het geval, kijk maar eens achter je tv/radio ed.

En O ja, alles achter een relais, knopje bij de deur, in een keer alles uit, handig en voorkomt groot onheil :-(
En O ja 2, een fasebewaker is ook aan te bevelen, als er 1 fase uitvalt dan heb je er nog maar 1 over bij een motor in driehoek ( jaha echt waar ) en dat vinden sommige apparaten niet leuk.
MeMoRy

Bericht door MeMoRy »

keesfrees schreef: 20 jun 2024 14:54Vaak wordt er 32A gebruikt maar dat is doorgaans overdreven, niet nodig.
Wat bedoel je met "vaak"?
Als de groepen 20A afgezekerd zijn, moet (/hoor) je niet 32A stekkers (te) gaan gebruiken. Dat geeft verkeerde indruk.
De bedrading in de kabels en muren zijn vaak ook maar gedimensioneerd voor 16A continu.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Kijk.. hier wordt ik een heel stuk wijzer van.. dank allen!...
keesfrees schreef: 20 jun 2024 15:00 Ja, zo zit alles op 230V aangesloten ( in gebieden met 230 / 400, in nederland is dat nu (bijna ?) overal zo)

Er zijn ook trafo's van 400 naar 230 als er geen N voorhanden is.
Ik kan me herinneren van "vroegâh" dat het wel eens voorkwam in Waddinxveen dat de huizen daar inderdaad zo realiseer ik me nu, de huizen op verschillende fasen aangesloten waren.. 't was een rijtje van 6.. en blijkbaar zaten wij op de 3de fase, want als onze buurman in huis 4.. in zijn tuin bezig was, en door de kabel heenspitte.. dan zat huis 1 ook zonder "prik".. en bij ons , en de andere buren bleef het licht gewoon branden.. als er 'savonds wat mis ging.. zag je dat ook wel verderop in de straat dat sommige huizen in het donker zaten, en andere niet..
Ballegooijen schreef: 20 jun 2024 14:31 Let wel op dat alle machines de goede kant op draaien. Dit kun je wijzigen door 2 draden met elkaar te wisselen.
Yes!.. dat is het geval.. dat heb ik reeds gecontroleerd, dat is namelijk het eerste en tot voor kort het enige wat ik ooit geleerd heb over 3 Fase...
Bij mijn eerste werkgever heel wat stekkers aangesloten, en dan was er 1 400V WCD waar alles getest werd, omdat die.. op de juiste manier bedraad was.. Dat wil zeggen dat in 90% van de gevallen dat een Pomp, of een Kabelduwer, of een groutmenger op een bouwplaats aangesloten werd, dat ie ook de goede kant op draaide (er was ook in elke auto een kort verlengsnoertje beschikbaar.. met gekruisde draden, om PRECIES die reden..
MeMoRy schreef: 20 jun 2024 15:04 Het probleem is van de "zwevende nul".
We hebben dus een sterschakeling met de sterpunt, de nul, in het midden.
Als je nou een perfect gebalanceerde resistieve belasting hebt, dan is de totale stroom bij de punt nul. En dan zou de nul eigenlijk niet eens nodig zijn.
Maar in de realiteit heb je reactieve belasting, bijvoorbeeld door spoelen/transformatoren of condensatoren. En de belasting per fase is niet altijd gelijk, bijvoorbeeld doordat er ook éénfase apparatuur wordt aangesloten (sturing etc). In dat geval gaat er dus wel een stroom door de nullijn lopen.

Hangt de nullijn nu los, dan gaat die stroom door één van de andere fases lopen. En gaat de effectieve spanning op die fase dus mee.

Ik sprak laatst een groepenkast keurmeester en die vertelde dat het tegenwoordig vaak verkeerd gaat met zonnepanelen en driefase: dan sluit de monteur de panelen allemaal op één fase, en ivp belasting krijg je dan zelfs opgewekt vermogen op maar één lijn: daar is de nuldraad totaal niet op berekend, dus die brand door en daarna gaat alles in huis kapot omdat er 380V op komt te staan.
[/quote

Nou weet ik niet of ik een ster dan wel driehoek schakeling heb.. :roll: maar het verhaal.. dat je door verschillen in de Fases een stroom krijgt op de Nul.. maar daar is ie toch voor?..

Hoe moet ik dat Los hangen zien.. dat je iets op een Nul aansluit die niet aangesloten is in je Groepenkast?.. dat het dan lange tijd goed kan gaan om dat in theorie de stroom 0 is.. dus als er een klein stroompje zou zijn.. dan maakt dat nog niet de wereld uit.. maar als die stroom dan te hoog wordt.. dan moet het ergens anders heen.. en dan gaat het lekken?.. ofwel, dan komt de rook eruit?
keesfrees

Bericht door keesfrees »

MeMoRy schreef: 20 jun 2024 15:26
keesfrees schreef: 20 jun 2024 14:54Vaak wordt er 32A gebruikt maar dat is doorgaans overdreven, niet nodig.
Wat bedoel je met "vaak"?
Als de groepen 20A afgezekerd zijn, moet (/hoor) je niet 32A stekkers (te) gaan gebruiken. Dat geeft verkeerde indruk.
Indruk, daar hebben elektronen en natuurwetten geen boodschap aan :-)
MeMoRy schreef: 20 jun 2024 15:26 De bedrading in de kabels en muren zijn vaak ook maar gedimensioneerd voor 16A continu.
Als de zekering niet hoger is dan is dan is het goed.

Het was/is een soort gewoonte om overal 32A CEE te gebruiken, er was niet anders te koop in de winkel.
Terwijl de meeste machines een paar ampère per fase trekken.
Dus vandaar dat ik het noemde.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

keesfrees schreef: 20 jun 2024 16:09 Het was/is een soort gewoonte om overal 32A CEE te gebruiken, er was niet anders te koop in de winkel.
WAS blijkbaar, want bij mijn "vaste leverancier" van dergelijk spul, een GROTE ijzerwaren zaak hier om de hoek in Koudum, daar hebben ze zowel 16A als 32A stekkers, en contactdozen..

bij mij in de werkplaats, of eigenlijk het hele pand.. is ook alles 16A stekkers en Contactdozen wat de klok slaat.. ik heb ergens wel een 32 A stekker liggen.. maar die komt van een machine af die volgens die "gewoonte" bedraad was..
Bij mijn eerste werkgever, waar ik dus ook het nodige aansluit werk deed.. (vaak het vervangen van kapotte stekkers, want op bouwplaatsen sneuvelt er nog wel eens wat.. ) daar hadden we ook beide smaken.. (en dan praten we over 1992-1996, langer heb ik het daar niet volgehouden)
Wytze
Donateur

Bericht door Wytze »

Kun je dat uitleggen?
Klopt, maar als je twee delen van je machine aansluit op verschillende fases en nul, dan krijgen ze elk 230V. Als de nul niet goed is vastgezet en los raakt gaat die zweven en staan die twee delen van de machine in serie op 400V. Daar kunnen ze doorgaans niet tegen.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Wytze schreef: 20 jun 2024 18:03
Kun je dat uitleggen?
Klopt, maar als je twee delen van je machine aansluit op verschillende fases en nul, dan krijgen ze elk 230V. Als de nul niet goed is vastgezet en los raakt gaat die zweven en staan die twee delen van de machine in serie op 400V. Daar kunnen ze doorgaans niet tegen.
Het ging over het gebruik van 1 afgetakte fase voor 230v toepassing.

En natuurlijk moeten altijd alle draadjes goed vast zitten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie