Wat kun je allemaal met een Arduino/Raspberry Pi ?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
PascalvV

Re: Wat kun je allemaal met een Arduino/Raspberry Pi ?

Bericht door PascalvV »

@tweety

Alleen maar goed dat je groot fan van een bepaald type controllerfamilie bent. Heb hetzelfde met Atmel 8)
Dat van de LCD ben ik niet met je eens. Nogmaals, ben geen Arduino kenner en gebruik deze software ook helemaal niet dus weet ook niet hoe de LCD library in elkaar steekt. Mijn probleem met schrijven naar de standaard LCD's is de traagheid van de LCD zelf. Je moet gewoon ellenlang wachten tussen de instructies door om de data daar te krijgen. Mijn Atmelletje is daar ook veel te snel voor hoor.

Om niet te belanden in een ellenlange discussie over voor en nadelen van controller A ten opzichte van controller B, kunnen we alleen maar concluderen dat er voor iedere huidige controller wel wat te zeggen is. Tis maar net waar je mee groot wordt gebracht ;-)

Voor de rest van de aangegeven punten zou ik willen zeggen, kijk eens naar de ATxmega serie. Kom je ook aan niets meer te kort. En wat PWM betreft, weet niet waarvoor je die gebruikt maar doe toevallig bij een recent project iets met lineair actuatoren i.s.m. een xmega. Dead-time insertion on-board! Is wel weer een heel leuke toevoeging.
adv
Contacteer:

Bericht door adv »

Het hangt er natuurlijk allemaal vanaf wat je er mee wilt gaan doen.

In de ene situatie zal het ene bordje beter voldoen en in een andere situatie een ander bordje. Alleen zeggen: "mijn dikke sport auto is sneller dan jou mini". Hoeft niet in alle gevallen waar te zijn. Voor (bijna) alle dingen is er wel een situatie te vinden waarin dat ene ding beter voldoet dan alle andere.

Ik kan me bijvoorbeeld niet voorstellen dat een bordje met veel mogelijkheden, snelheid, geheugen enz. erg energiezuinig is voor bijvoorbeeld hele kleine mobiele oplossingen. Zeker als batterij grootte en gewicht van belang is.

Iedereen zijn eigen voorkeuren en gebruikseisen. En het is zoals al gezegd is, dat je vaak voor een oplossing kiest die het dichtst bij iets zit wat je kent of waar je je gemakkelijk bij voelt.
henkzelf
Donateur
Contacteer:

Bericht door henkzelf »

Goed gratis boek voor wie met een Arduino wil beginnen: http://it-ebooks.info/book/1581/
Ik las het helemaal hoewel ik meer dan 25 jaar in C control-software programmeerde.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dankjewel voor dat linkje..!.. Ik heb em gedownload.. en even vluchtig doorgelopen.. goed geschreven.. haalt ook wat programmeer voudjes aan.. nooit weg..

verder.. "Alea Iacta Est".. met een paar dagen ligt hier een Arduino Uno op de mat.. 29 Maart komt steeds dichterbij.. dan is mijn Horloge Project afgelopen, en hebben we weer tijd voor andere dingen..
adv
Contacteer:

Bericht door adv »

Van mij ook bedankt voor de link.

Heb ook even heel snel gekeken. En ga eens kijken wat ik nog niet geprobeerd heb...

En ook ik ben aan het wachten op een Arduino. Een Nano 3 en nog wat extra componenten om bij mijn cnc te gebruiken voor wat extra dingetjes.
Johan Bos

Bericht door Johan Bos »

Bedankt, ook dat boek van de link maar eens doornemen. Bij mij liggen al jaren een duemilanove en uno te wachten, en sinds gister de eerste stappen gezet naar de resin doseermachine die ik al jaren op de planning heb (2x stappenmotor aan slangenpompje)
RC & Modelbouw
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Nou... hij's binnen.. Leuk klein bordje.. doosje Ledjes en weerstandjes erbij, en een zooi draadjes voor in de broodplank..

Eerst de Tutorials maar eens doorfietsen.. Ik heb al een beetje zitten pielen met stukjes code.. gaat best makkelijk.. 't is alleen wennen.. regel afsluiten met een ;

en een deel met {} omsluiten.. 't doet me een beetje denken aan de Table Tags van Good Old HTML.. daar wen ik wel aan.. merk wel.. dat als je ook maar ergens een ; vergeet.. krijg je meteen een error.. en dan ga je maar weer zitten spitten in je Code.. :)
henkzelf
Donateur
Contacteer:

Bericht door henkzelf »

Advies over foutmeldingen:
Zeker als je nog nieuw bent, kun je het best je code heel frequent laten controleren. Dus klein stukje tikken en dan weer checken via dat V-tje links boven. Dan weet je in ieder geval in welk stukje je moet zoeken.
Als je later dit niet meer nodig denk te hebben en je krijgt een hele rits fouten, los dan eerst de eerste op, en check dan weer. Vaak zijn de andere foutmeldingen het gevolg van de eerste.
Rob65
Contacteer:

Bericht door Rob65 »

henkzelf schreef:Advies over foutmeldingen:
Zeker als je nog nieuw bent, kun je het best je code heel frequent laten controleren.
Een heel goede tip van Henk.
Vergeet je ergens een ; aan het einde van een instructie of een } aan het einde van een blok dan kunnen de foutmeldingen nogal vreemd zijn.

Nog een tip: maak eerst een leeg blok met { } en voeg de code er daarna in.

Dus:

Code: Selecteer alles

if(a == 5)
    {
    }
en daarna pas de nieuwe code in het blokje invullen:

if(a == 5)
    {
        Serial.println("A is nu 5");
    }
en in zet de { } altijd recht onder elkaar. Zo zie ik meteen wat bij elkaar hoort - maar dat is puur persoonlijk want:

if(a == 5){Serial.println("A is nu 5");}
Doet precies hetzelfde (is alleen totaal onleesbaar, zeker bij grotere programma's)

En even oppassen want tik je per ongeluk if(a = 5) (dus met maar 1 is-teken) dan wordt er geen vergelijking tussen a en 5 uitgevoerd maar krijgt a de waarde 5...
De Arduino omgeving geeft daar standaard geen waarschuwing op.
Ook bij zoiets als het gebruik van een "unsigned int" (die niet negatief kan zijn) en een vergelijking als "if(a < 0)" komen niet als waarschuwing te voorschijn.

Dan nog een tip over het inspringen bij { }, daar gebruikt Arduino standaard 2 spaties voor. Dat vind ik persoonlijk wat magertjes, met 4 ziet het er net iets mooier uit. Dat is in te stellen door in de file preferences.txt op de regel "editor.tabs.size=2" hier een 4 neer te zetten.
Die file vind je via het menu File -> Preferences en dan staat helemaal onderaan een link naar de file. Daarop klikken opent de verkenner. Nu eerst Arduino afsluiten, dan de file aanpassen en daarna Arduino weer opstarten.

Veel plezier,

Rob
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Lude

Bericht door Lude »

Tip: gebruik een betere IDE die b.v. codecompletion doet en tijdens het typen al je programma controleert, dat maakt je leven een stuk makkelijker (hoewel het soms wel goed is om zo basic mogelijk te beginnen).
Arie Kabaalstra
Contacteer:

dat van die dubbele =, da's een bekend gegeven.. EdingCNC heeft dat ook.. #100=4 is een toewijzing, #100==5 is een controle

Ik ben geneigd om dingen met elkaar te vergelijken.. de { en } kan ik eigenlijk zien als Sub en Endsub?
als ik Macro's schrijf voor EdingCNC, dan zet ik ook eerst Sub en Endsub in mijn Code, en ga ik daarna de zooi invullen..
Sterker nog.. op de Beagle zit er een knop op mijn keyboard die in één keer precies dat in de code zet:

Sub

Endsub
Waarbij de Cursor achter "Sub" wordt neergezet, zodat je meteen de naam van de Sub, en de rest van de Code in kan kloppen..

Regelmatig controleren is iets wat ik toch al doe.. Ik ben geen heel doorgewinterde programmeur.. moet alles nog leren.. kom er wel.. :)
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als we het dan toch over de cloud hebben, misschien heb je hier wel wat aan.
https://codebender.cc/
Schijnt ook met een betere editor te werken (auto aanvul e.d.)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Vooralsnog redt ik me prima met de standaard IDE van Arduino..Codebender zal ik zeker een keer naar kijken.. maar de standaard IDE, leert je door het ontbreken van automatisch aanvullen om heel consequent te schrijven.. geen {} vergeten.. geen ; vergeten.. leren hoe je die {} toepast... gisteren een probeerseltje gedaan.. en tig keer geverifieerd.. en iedere keer kwam er wel weer een accolade of een puntkomma bovendrijven.. ook in de gaten houden dat bepaalde statements echt wel Case-Sensitive zijn.. digitalRead en digitalread zijn ECHT verschillende dingen.. de eerste is een statement.. de tweede kan een parameter zijn.. als je em definieert..

Ook kwam ik erachter dat je met een Arduino een toetsenbord kan emuleren.. echter niet met de Uno, tenzij je er nieuwere firmware op zet.. daar wil ik me nog even niet aan wagen.. dus heb ik een Arduino Micro besteld.. en een 16 x 2 LCD Display.. kan ik mijn 3D mouse mee "Pimpen" door verschillende shortcuts onder toetsen te zetten, en eventueel een menu te maken voor verschillende programma's..

we zijn nog lang niet uitgespeeld.. nu nog even een doosje 10K weerstanden regelen, die heb je nodig als Pull-up weerstand..

Kan iemand met verstand van Electronica mij misschien uitleggen hoe dat nou precies werkt?.. ik bedoel, ik heb gisteren een schakelaartje aangesloten middels een 4.7K weerstandje als Pull-up, arduino geeft aan dat 10K het beste werkt.. maar 4.7 K deed het ook al.. 't werkt dus.. maar "Hoe?" eigenlijk?
w.rusman

Bericht door w.rusman »

Voor ttl geld dat een logische "0" van 0-0.8v geld, en een logische "1" van 2-5v. Het gebruik van pull-up of pull-down weerstanden is eigenlijk het "hard" naar een niveau trekken van een ingang.

Door een weerstand tussen de ingang en massa te knopen komt hier een spanning over te staan aan de ingang (via lekstroompje) hierdoor ontstaat hier een logisch niveau. De lekstroom is zo minimaal dat de spanning in dit geval ook minimaal is, "0" dus.

Hetzelfde geld voor het gebruik van de weerstand tussen +5v en de ingang, alleen is hier de spanning relatief hoog omdat je hem naar de 5v toe trekt en wordt dit dus een logische "1".

Hoe kleiner de weerstand is, hoe groter de stroom is die gaat lopen. je gebruikt dan je weerstand als verwarmingselement ;-) met 10k gaat er nog wel een stroompje lopen maar is dit zo minimaal dat je wel een spanningsval over de weerstand krijgt maar hem niet gaat warmstoken.
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
Plaats reactie