Ombouw naar cnc van sieg x2 freesmachine

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

ger

Re: Ombouw naar cnc van sieg x2 freesmachine

Bericht door ger »

Vandaag even houtje-touwtje een motor aangesloten ( de bestelde is nog niet binnen), want wilde nu eigenlijk wel even testen.
Even snel een pionnetje getekend , en het werkt :mrgreen:

Afbeelding

wetronic
Contacteer:

Bericht door wetronic »

gebruik je de 4de as puur voor draaiwerk of kan je hem ook kleine stappen laten maken?

mogelijk heb ik er overheen gelezen of je een stappenmotor gebruikt of niet.

wat zijn de voor en nadelen om een direct aangereven 4de as te gebruiken t.o.v. een verdeeltafel?

verder heel erg mooi gemaakt.
ger

Bericht door ger »

De bedoeling is dat ik dit zowel voor draaien en voor 4e as ga gebruiken.
Ik maak er zeg maar, een hybride van :lol: , er komt een kleine dc motor op om te draaien , en een stappenmotor voor de 4e as om te frezen.
Voordeel is van een direct aangedreven as ( overigens niet helemaal direct want er zit een tandriem over) , dat je het ook makkelijk als draaibank kan gebruiken natuurlijk, verder zou ik niet zo veel voordeel zien , buiten dat het misschien wat compacter is.
De 4e as zal hoofdzakelijk voor rond graveerwerk worden gebruikt, dus eigenlijk vervangt het op dat moment de x of de y as ( ligt er aan hoe je hem zet natuurlijk ) ;-) .
Overigens was ik verbaast over de rondheid van het kogeltje er zit amper 2 duizendste in :shock: dan bedoel ik niet de rondloop maar puur het kogeltje 8)
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

dan heb je't goed gedaan.. je bank goed in-en afgesteld, en de beitel goed gekalibreerd...

hulde van mijn kant.. mag ook wel eens gezegd worden..
wat je zou kunnen doen om de functionaliteit uit te breiden.. is een aantal beiteltjes boven elkaar monteren.. dan heb je een "rek" en hoef je alleen de Z-as maar te verplaatsen als je gaat "wisselen"
wetronic
Contacteer:

Bericht door wetronic »

een stappenmotor is niet geschikt om mee te draaien of? dacht dat ze zo'n 2500 RPM kunnen halen wat met een directe aandrijving dus genoeg snelheid zou zijn voor een draaibank.

nu weet ik niet hoeveel kracht je overheid op die snelheid omdat meer toeren vaak minder kracht betekend.
ger

Bericht door ger »

2500 RPM zou idd voldoende zijn, alleen ik lees overal dat tussen 500 en 800 RPM wel zo'n beetje de max is, en dan stort het koppel helemaal in ( maar ik geef toe dat ik ook maar een leek ben op dat gebied :lol: )
Een servomotor zou in dit geval gunstiger zijn, alleen die zijn best wel kostbaar.
Dus na wat wikken en wegen gekozen voor een hybride oplossing, en de motoren mechanisch koppelen wanneer dat nodig is.
Plaats reactie