Ombouw naar cnc van sieg x2 freesmachine

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

ger

Ombouw naar cnc van sieg x2 freesmachine

Bericht door ger »

Hallo allemaal ;)
Ik kom even gebruik maken van jullie expertise :P
Ik ben momenteel bezig een Sieg x2 om te bouwen naar cnc , en heb intussen de Z as voorzien van een kogelomloop spil met een spoed van 5 mm.

Afbeelding

Dit werkt prima natuurlijk , alleen zo'n kop is toch een redelijk gewicht.
Ik kom nu op het moment om stappenmotoren aan te schaffen, en heb eigenlijk geen idee hoe zwaar ik ze moet nemen.
Ik wil er het liefst geen overbrenging in maken , en de motoren direct op de as monteren.
Voor de X en de Y as maak ik me niet zoveel zorgen , maar voor de Z as moet hij wel dat hele gewicht kunnen verplaatsen.
Wat adviseren jullie minimaal , en wat is eigenlijk het best te gebruiken.
Ik wil er ook een 4e as op kunnen aansluiten.

M.v.g. Ger ;)
Mcgyver
Has thanked: 1 time

Re: Stappenmotor Z as voor sieg x2

Bericht door Mcgyver »

Met een motor van iets van 4 tot 6 NM kom je zeker uit de voeten..

ALs ik het goed heb bouwt arie BF30''s om met een 4Nm direct op de z-as.. ik kan ernaast zitten maar niet veel :mrgreen: ..

Als je alsnog probemen hebt kan je altijd nog een overbrenging aanbrengen
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
aanrip
Contacteer:

Bericht door aanrip »

ik heb de Z-as met 2 nm uitgerust met een 1:2 overbrenging. Heeft nooit problemen opgeleverd. Zie de plaatjes op http://www.aanrip.nl
I like the smell of hot chips
Mcgyver
Has thanked: 1 time

Bericht door Mcgyver »

Komt het toch goed uit met 4Nm direct op de z-as :mrgreen:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Inderdaad.. Bij BF 30's zetten we een 4.5 Nm Nema 34 direct gekoppeld..

Ik zou er trouwens ook een rem opzetten.. als je de machine uitschakeld, of de noodstop bedient, dan kan de kop naar beneden komen...
ger

Bericht door ger »

Bedankt mannen 8) , het komt er dus op neer 4 Nm direct op de as , of 2 Nm met een 1:2 overbrenging .

Over die rem , tja de kop gaat nu nog net niet vanzelf naar beneden, maar idd het heeft die neiging wel, dus is misschien die overbrenging van 1:2 nog zo gek nog niet ;-)
Daar moet ik nog maar eens over nadenken, want het heeft ook zijn nadelen natuurlijk ;-)
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

ik zie eerlijk gezegd het hele doel van een riem niet.. 't mechanisch rendement is lager als dat van een koppeling, en het kost je ook een bak snelheid.. een 2Nm motor met 1:2 overbrenging is niet net zo sterk als een direct gekoppelde 4 Nm, en hij is zeker langzamer...
ger

Bericht door ger »

Dan is de keuze makkelijk gemaakt ;-)
Even rond geneusd bij stappenmotor.nl 34SM080-050-8W-SB-4 als stappenmoter en de driver M542, 2-128 microstappen, 1.0-4,2 A, 20-50 Vdc een goede combinatie ?
Samen met voeding PSU1-30/10, 230 Vac, 30 Vdc, 10 Adc

Het is voor mij echt een zoekplaatje om bij elkaar passende onderdelen zoeken :oops:
Erik
Contacteer:

Bericht door Erik »

Neem een 50V voeding i.p.v. een 30V voeding. De stappenmotoren kunnen dan een hogere snelheid halen, de driver kan die spanning aan.
Gr.

Erik
ger

Bericht door ger »

Tja ze hebben daar bij stappenmotor.nl wel een 48 volt maar die is "maar" 6.3 A, en de stappen motoren zijn 2,5 A per stuk.
Nu weet ik niet of je de ampères van je stappenmotoren bij elkaar moet optellen om de ampère van je voeding te kiezen?
Anders moet ik ergens anders een voeding zoeken vermoed ik ;-)
aanrip
Contacteer:

Bericht door aanrip »

Arie Kabaalstra schreef:ik zie eerlijk gezegd het hele doel van een riem niet.. 't mechanisch rendement is lager als dat van een koppeling, en het kost je ook een bak snelheid.. een 2Nm motor met 1:2 overbrenging is niet net zo sterk als een direct gekoppelde 4 Nm, en hij is zeker langzamer...
Daar zitten wel voordelen aan: de prijs van de motor is lager, de bouw kan compacter zijn, geen uitlijningsproblemen en de holle kolom van de Sieg is erg dun: je kan er geen wilde dingen aan vastmaken. De z-as is bovendien behoorlijk snel met een overbrenging van 1:2 op een M18 x 4 trapezium draad. Kost weinig, bloedjemooie oplossing, zou dat in elk geval nooit anders meer gedaan hebben.
I like the smell of hot chips
Erik
Contacteer:

Bericht door Erik »

ger schreef:en de stappen motoren zijn 2,5 A per stuk.
Dat is de stroom per spoel, als je de spoelen parallel aansluit (en dat wil je) dan kom je op 5A per motor. Wat de stroom moet zijn die de voeding moet kunnen leveren daar lopen de meningen over uiteen. Vraag even aan Harry (stappenmotor.nl) wat hij als voeding adviseert en laat het antwoord even weten hier.
Gr.

Erik
ger

Bericht door ger »

Bij een 1:2 overbrenging is de prijs van de motoren idd iets lager , ik kom ongeveer €60,- goedkoper uit voor 3 motoren ( als ik ze allemaal 4 Nm of allemaal 2 Nm neem ), maar heb dan nog wel 2 tandriemschijven nodig en een tandriem en eventueel een aandrukrol voor de Z-as natuurlijk.
Tja beide opties hebben hun voor en nadelen denk ik ;-)
Nou ja heb nog even tijd om na te denken, belangrijk voor mij is dat het setje bij elkaar past.

M.v.g. Ger.
ger

Bericht door ger »

Heb net het volgende setje besteld,

34SM080-050-8W-SB14.SB14-4 stappenmotoren, M542 drivers en PSU1-48/6.3 voeding bij stappenmotor.nl
De voeding is dus 48 volt en zou prima passen volgens Harrie van stappenmotor.nl
Ik meld me weer als ik jullie advies nodig heb :P

P.s. ik ga dus voor direct aangedreven spillen met 4Nm motoren ;-)
Plaats reactie