WMD25LV marktplaats

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Papaatje

Re: WMD25LV marktplaats

Bericht door Papaatje »

benkr schreef: 28 jul 2025 19:03 Mocht je die regelunit niet gaan gebruiken houd ik me aanbevolen voor het stoffelijk overschot, al dan niet met motor, kan ik mooi mee experimenteren om zo'n unit met 0 - 10 V te gaan regelen.
Hoi Ben, het is ff een tijdje geleden....... Maar kun je me een adres geven via PB of zo waar ik de motor plus regelunit heen kan sturen?
Ik had van Kees, PE1BEY, begrepen via mail, dat hij het display graag wilde hebben en dat jullie dat onderling wel regelden.

Ik heb nu een 2200W servomotor rechtstreeks op de spindel van de freesbank. ;-)

Geen idee hoe dat met frezen gaat omdat ik nog bezig ben met de puntjes op de 'i'..... " Work in proces ", zeg maar.

Weet niet of de jongens hier op het forum het leuk vinden hoe dat avontuur gegaan is.... :P Dan hoor ik het vast wel 8)
Heb natuurlijk genoeg foto's. :lol:
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 2 times

Bericht door Huub Buis »

Papaatje schreef: 21 nov 2025 11:56 Weet niet of de jongens hier op het forum het leuk vinden hoe dat avontuur gegaan is...
Nou, kom maar op met die plaatjes/info ter lering en vermaak.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Papaatje

Bericht door Papaatje »

hfjbuis schreef: 21 nov 2025 13:50 Nou, kom maar op met die plaatjes/info ter lering en vermaak.
:lol: Had jou wel verwacht Huub.

Maar ik ben maanden bezig geweest, met projecten tussendoor, moet het even uitzoeken voor het forum. :shock:
Ik maak altijd echt veel foto's, zal het forum hier niet mee vervuilen, even een selectie maken.

Maar beloofd is beloofd.... het verslag komt er aan. ;-)
Papaatje

Bericht door Papaatje »

Nou, belofte maakt schuld........ :shock:

Hier vast een beetje het verhaal van mijn avontuur met de WMD25LV met servomotor rechtstreeks op de spindel.
Allereerst heb ik al de lagers vervangen door SKF lagers, was echt nodig.

Een plaatje hoe het er nu bijstaat:

25852

25851

Het zal er wel raar uitzien, maar het was nogal puzzelen om de controller een beetje te integreren bij het geheel.
De tule die je ziet zit er om straks de bedrading van de Grizzly Powerfeed naar binnen te leiden.
Er komen drie snoeren boven uit de servomotor controller, die gaan nu rechtstreeks het kastje in.
Daartussen zit een geprint koppelstuk.
In de frontplate zie je ook al de toerenteller van alie express, super makkelijk.
Deze geeft het toerental van de spindel aan. Het toerental op de servo controller geeft het toerental van de motor aan.
Er zit een vertraging op de overbrenging, zo hoef je niet om te rekenen.

25870

25853

De hele operatie was om de spindel zonder tussenkomst van tandwielen aan te drijven:

25854

Er zit een vertraging op, dus ik hoop dat de motor sterk genoeg is.

De mensen die de BF25 een beetje kennen weten hoe de spindel eruit ziet.
Dus even een tandwiel bovenop zetten was nogal een uitdaging.
Ik heb hiervoor een bus gedraaid die ik in de spindel gelijmd heb met Loctite 648.
Omdat ik het toen moest doen met het materiaal dat ik voorradig had werd dit een bus van aluminium. Niet echt veel lengte om te lijmen, maar ik had gewoon niet langer.
Als de bus bij de eerste keer frezen losbreekt heb ik nu wel RVS staf waar ik een nieuwe bus uit kan draaien. Dan ook een stuk langer.
Let wel, het is gewoon een probeersel, en de motor is 2200 watt, dus tsja, houdt het? Geen idee. :roll:
Het koppel van een 750 watt is 2,6 Nm. Het koppel van deze 2200 watt motor kon ik niet terug vinden, maar een 1500 watt heeft een koppel van 5 Nm. Hieruit schat ik dat de 2200 watt sterk genoeg is, we zullen het meemaken. :lol:

25865

25864

25863

Het tandwiel moest natuurlijk ook aangepast worden.
Hiervoor had ik klemstukken geprint om de tanden niet te beschadigen.
Zo'n 3D printer had ik vroeger bij mijn baas ook wel willen hebben. 8)
Superding!

25869

Voor de motorsteun had ik een ontwerp gemaakt en geprint.
Het draaide heerlijk rustig, geen tandwielen. :P

25860

25861

Maar ik vond de steun zo goed passen en zijn dienst doen, dus heb die toen massief geprint. :idea:
Wat ik toen nog niet wist, wat natuurlijk wel logisch is, dat ik de steun natuurlijk nooit goed vast kan zetten. Wat ik bedoel, de steun dient ook om de tandriem te spannen. Het printmateriaal kun je nooit genoeg vastzetten met de bouten, het zal altijd glijden.
Hiervoor heb ik de sleufgaten onder de cnc-frees uitgefreesd om hier aluminium busje in te lijmen.
Ik had uitgemeten waar de bouten kwamen bij opgespannen toestand, dus het hoefden geen sleufgaten meer te zijn. De gaten een beetje ruimer in de busjes was genoeg.
Na het lijmen heb ik ze even gevlakt met de frees.

25856

25855

Voor de toerenteller had ik een houder voor het magneetje geprint, deze monteerde ik op de spindelas.
De opnemer zat in een geprinte houder. Deze paste precies in de gaten waar normaal de lagers van de tussenas zit.
Bij het testen deed de toerenteller het niet. Bleek dat de magneet maar op 1 kant kon meten. Natuurlijk had ik die verkeerd geplakt. :lol:

25866

25867

25871

25857

25859

25858

Degenen die de spindelas ook kennen weten dat er een veer in zit, die vastgehouden wordt door een bus.
Hiervoor heb ik een aluminium plaatje gedraaid die boven in de veer past.
De bus zorgde er echter ook voor dat het plaatje, dat de veer tegenhoudt, er niet uit schiet.
Daarvoor had ik een constructie bedacht door een klein gaatje te boren in dat plaatje en hier gewoon een klein paspennetje in te doen.
Hier boven komt toch de moer-bus die de over trekstang gaat, dus die paspen kan nergens heen.

25862

Ik ben nu weer bezig met de rest van de freesbank, dus testen zit er nog niet in.
Alles moest een nieuw laagje verf hebben. Volgens mij zat nergens grondverf onder, echt slecht.
De Grizzly Powerfeed is rood, moet natuurlijk ook dezelfde blauwe kleur krijgen... 8)

Op naar de volgende update...

Eric
Huub Buis
Donateur

Bericht door Huub Buis »

Papaatje schreef: 27 nov 2025 14:30 Het zal er wel raar uitzien, maar het was nogal puzzelen om de controller een beetje te integreren bij het geheel
Bij mij hangt die ernaast, maar jouw oplossing is compacter, ga ik ook doen.
Papaatje schreef: 27 nov 2025 14:30 Ik heb hiervoor een bus gedraaid die ik in de spindel gelijmd heb met Loctite 648.
Die bus zal wel houden, zoveel koppel zit niet in zo'n motor.
Ik zou die bus zelf zonder bril gedraaid hebben met wat lichter verspanen.
Papaatje schreef: 27 nov 2025 14:30 Het koppel van deze 2200 watt motor kon ik niet terug vinden
Nm=kW*9524/RPM
Als je het toerental van de frees spindel neemt is het eenvoudig rekenen.
Papaatje schreef: 27 nov 2025 14:30 Het draaide heerlijk rustig, geen tandwielen
Ja, dit is de stilste oplossing.
Papaatje schreef: 27 nov 2025 14:30 Bij het testen deed de toerenteller het niet. Bleek dat de magneet maar op 1 kant kon meten. Natuurlijk had ik die verkeerd geplakt.
Tja, zo heb ik ook moeten leren dat je de magneet meestal maar op één manier kunt monteren.
Papaatje schreef: 27 nov 2025 14:30 Volgens mij zat nergens grondverf onder, echt slecht
Op geen van mijn Chinese machines zit iets van grondverf. De verf gaat er dan ook gemakkelijk vanaf.
Papaatje schreef: 27 nov 2025 14:30 Voor de toerenteller had ik een houder voor het magneetje geprint, deze monteerde ik op de spindelas
Dat vindt ik een nette oplossing, zo zit hij niet in de weg en mooi beschermd.

Ik ben benieuwd hoe het frezen gaat.
Papaatje

Bericht door Papaatje »

Als ik zonder bril zou draaien had ik maar 8 mm in de bekken geklemd, te weinig vind ik. :shock:

Ja, die verf is niet normaal gewoon.
Op de grondplaat zat bijna een halve centimeter plamuur. En als dat nou was blijven zitten vond ik het niet erg,maar stukken waren er gewoon afgeknapt. Verschrikkelijk lelijk.
Ik heb alles kaal gemaakt, twee lagen grondverf, daarna 3 lagen verf, zal wel voldoende zijn. ;-)

Ik ben zelf ook erg nieuwsgierig hoe het frezen gaat. :roll:
Op de Powerfeed na heb ik alles in de verf, daarna de boel netjes afbouwen en testen.

Het viel me wel op dat de geleidingen en pasvlakken goed zijn, en geschraapt.

25872

Dit wordt de Powerfeed.
Die zat op een BF20 kloon die ik het weekend verkocht heb.

25873
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

benkr schreef: 28 jul 2025 19:03 Mocht je die regelunit niet gaan gebruiken houd ik me aanbevolen voor het stoffelijk overschot, al dan niet met motor, kan ik mooi mee experimenteren om zo'n unit met 0 - 10 V te gaan regelen.
Vandaag de spulletjes ontvangen, heel erg bedankt daar voor.
Mocht ik iets voor je kunnen doen laat het dan weten.

@PE1BEY --> IK heb ook het display hier liggen, dat was voor jou bedoeld, laat maar weten hoe ik dat bij jou krijgt.
Ik kan het as. maandag mee naar de hobbyclub nemen of je weet waar ik woon.
Overigens lijkt me dit niet het display wat jij zoekt, maar dat is aan jou om daar uitsluitsel over te geven.
Huub Buis
Donateur

Bericht door Huub Buis »

Papaatje schreef: 27 nov 2025 17:30is me wel op dat de geleidingen en pasvlakken goed zijn, en geschraapt.
Ze zijn niet geschraapt maar geslepen en daarna voorzien van die olie pockets. Het ziet wel uit alsof het geschraapt is.

Het was toch een flinke klus om die machine weer werkend te krijgen.
Papaatje

Bericht door Papaatje »

benkr schreef: 27 nov 2025 20:05 Vandaag de spulletjes ontvangen, heel erg bedankt daar voor.
Mocht ik iets voor je kunnen doen laat het dan weten.
Graag gedaan Ben. ;-)

Ik hoop dat je er nog iets mee kunt, zwaar doosje he? :shock:

Ik hoef er echt niks voor terug, maar waardeer je aanbod........ zal het in mijn achterhoofd houden. :P
Papaatje

Bericht door Papaatje »

hfjbuis schreef: 27 nov 2025 20:55 Ze zijn niet geschraapt maar geslepen en daarna voorzien van die olie pockets. Het ziet wel uit alsof het geschraapt is.

Het was toch een flinke klus om die machine weer werkend te krijgen.
Ok, ik zag die olie pockets aan voor schraap sporen. :shock:
Maar ach, ben er wel blij mee, helpt de smering perfect. ;-)

Ja, de uren die al in die machine zitten zijn niet meer te tellen.
Maar geniet er nog steeds van dat is belangrijk. :P

De volgende foto's komen binnenkort wel weer. 8)
Ben nog laaaang niet klaar. :lol:

Eigenlijk wil ik, als ik tevreden ben, er een DRO op zetten.
Maar misschien kom ik ook wel weer een nieuw project tegen en komt deze weer op marktplaats. :roll:
Papaatje

Bericht door Papaatje »

Het gaat lekker. :P

Alles fris in de nieuwe verf, en de powerfeed erop, wat een geweldig ding!

25875

Maar waarom ik jullie expertise hier wil uitdagen..... :idea:
Ik had trillingdempers gekocht bij HBM, maar vind ze te klein. (De schuifmaat ernaast om de maat beter voor te kunnen stellen.)
De freesbank wordt op zo'n HBM onderkast vast geschroefd, de trillingdempers onder de onderkast.
Maar is het niet handiger om die onderkast, eventueel met een rubber mat ertussen, gewoon vast te schroeven aan de vloer?
Met keilbouten of weet ik veel wat. :roll:
Het blijft natuurlijk gewoon een hobby bankje, geen professionele freesbank van 1000 kg, maar denk dat het geheel minder trilt/ vibreert.
Heb er zelfs aan gedacht om onder in die kast zandzakken te leggen. :lol:
Of denk ik de verkeerde kant op en moeten de trillingen juist gedempt worden door trillingdempers, maar dan wat grotere. :roll:

Help! :roll:

Eric ;-)

25876
Huub Buis
Donateur

Bericht door Huub Buis »

Bij mij staat de freesmachine nog los op de werkbank die op een rubberen vloer staat (25 mm rubber tuintegels).
Z'n onderkast zal als klankkast werken.

Ik denk dat de onderkast op rubber het contactgeluid zal dempen en rubber tussen de freesmachine en de onderkast zal het meeste geluid uit de freesmachine tegen houden.

Ziet er wel mooi uit nu.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Mag ik je een advies geven?

Verbind de achterkant van de kolom met de muur, dat geeft je een veel stabielere machine.
Mijn BF25 kon ik met gemak 1 milimeter omduwen zonder zo'n soort maatregel, daarna nergens last meer van.

Voor de rest vind ik dat je er een topmachine van maakt, petje af hoor.
En nogmaals dank voor de electronica die je over hebt gehouden en die ik van je heb gekregen.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Die voeten zijn toch voor 400 kg. Dus met 4 pootjes kan daar een machine van 1600 kg op. Dus te klein zeker niet.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie