Nou, belofte maakt schuld........
Hier vast een beetje het verhaal van mijn avontuur met de WMD25LV met servomotor rechtstreeks op de spindel.
Allereerst heb ik al de lagers vervangen door SKF lagers, was echt nodig.
Een plaatje hoe het er nu bijstaat:
Het zal er wel raar uitzien, maar het was nogal puzzelen om de controller een beetje te integreren bij het geheel.
De tule die je ziet zit er om straks de bedrading van de Grizzly Powerfeed naar binnen te leiden.
Er komen drie snoeren boven uit de servomotor controller, die gaan nu rechtstreeks het kastje in.
Daartussen zit een geprint koppelstuk.
In de frontplate zie je ook al de toerenteller van alie express, super makkelijk.
Deze geeft het toerental van de spindel aan. Het toerental op de servo controller geeft het toerental van de motor aan.
Er zit een vertraging op de overbrenging, zo hoef je niet om te rekenen.
De hele operatie was om de spindel zonder tussenkomst van tandwielen aan te drijven:
Er zit een vertraging op, dus ik hoop dat de motor sterk genoeg is.
De mensen die de BF25 een beetje kennen weten hoe de spindel eruit ziet.
Dus even een tandwiel bovenop zetten was nogal een uitdaging.
Ik heb hiervoor een bus gedraaid die ik in de spindel gelijmd heb met Loctite 648.
Omdat ik het toen moest doen met het materiaal dat ik voorradig had werd dit een bus van aluminium. Niet echt veel lengte om te lijmen, maar ik had gewoon niet langer.
Als de bus bij de eerste keer frezen losbreekt heb ik nu wel RVS staf waar ik een nieuwe bus uit kan draaien. Dan ook een stuk langer.
Let wel, het is gewoon een probeersel, en de motor is 2200 watt, dus tsja, houdt het? Geen idee.
Het koppel van een 750 watt is 2,6 Nm. Het koppel van deze 2200 watt motor kon ik niet terug vinden, maar een 1500 watt heeft een koppel van 5 Nm. Hieruit schat ik dat de 2200 watt sterk genoeg is, we zullen het meemaken.
Het tandwiel moest natuurlijk ook aangepast worden.
Hiervoor had ik klemstukken geprint om de tanden niet te beschadigen.
Zo'n 3D printer had ik vroeger bij mijn baas ook wel willen hebben.
Superding!
Voor de motorsteun had ik een ontwerp gemaakt en geprint.
Het draaide heerlijk rustig, geen tandwielen.
Maar ik vond de steun zo goed passen en zijn dienst doen, dus heb die toen massief geprint.
Wat ik toen nog niet wist, wat natuurlijk wel logisch is, dat ik de steun natuurlijk nooit goed vast kan zetten. Wat ik bedoel, de steun dient ook om de tandriem te spannen. Het printmateriaal kun je nooit genoeg vastzetten met de bouten, het zal altijd glijden.
Hiervoor heb ik de sleufgaten onder de cnc-frees uitgefreesd om hier aluminium busje in te lijmen.
Ik had uitgemeten waar de bouten kwamen bij opgespannen toestand, dus het hoefden geen sleufgaten meer te zijn. De gaten een beetje ruimer in de busjes was genoeg.
Na het lijmen heb ik ze even gevlakt met de frees.
Voor de toerenteller had ik een houder voor het magneetje geprint, deze monteerde ik op de spindelas.
De opnemer zat in een geprinte houder. Deze paste precies in de gaten waar normaal de lagers van de tussenas zit.
Bij het testen deed de toerenteller het niet. Bleek dat de magneet maar op 1 kant kon meten. Natuurlijk had ik die verkeerd geplakt.
Degenen die de spindelas ook kennen weten dat er een veer in zit, die vastgehouden wordt door een bus.
Hiervoor heb ik een aluminium plaatje gedraaid die boven in de veer past.
De bus zorgde er echter ook voor dat het plaatje, dat de veer tegenhoudt, er niet uit schiet.
Daarvoor had ik een constructie bedacht door een klein gaatje te boren in dat plaatje en hier gewoon een klein paspennetje in te doen.
Hier boven komt toch de moer-bus die de over trekstang gaat, dus die paspen kan nergens heen.
Ik ben nu weer bezig met de rest van de freesbank, dus testen zit er nog niet in.
Alles moest een nieuw laagje verf hebben. Volgens mij zat nergens grondverf onder, echt slecht.
De Grizzly Powerfeed is rood, moet natuurlijk ook dezelfde blauwe kleur krijgen...
Op naar de volgende update...
Eric