Ik zal ook eens een poging doen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Re: Ik zal ook eens een poging doen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Waarom denk je dat TS die link naar Guhring post?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Supervet

Bericht door Supervet »

Ja dat :-)
De hele spindelneus is gewoon verkrijgbaar als opbouw unit. Ik ga niet zelf die opname maken en ook geen gereedschaphouders. Als ik de spindel zelf ga bouwen zal het oneerbiedig neerkomen op een as met een flens eraan in goeie lagers. Ik zal eens wat schetsen in CAD.
Maar Wat meneer Kabaalstra al schrijft klopt wel, het lijkt een heel mooi spansysteem dat veel stijvere gereedschapshouders oplevert vanwege de 2 contactvlakken of hoe je het noemen wil. Er zijn HSK spindelneuzen die inderdaad met een klein binnenzeskant sleuteltje op moment gezet worden en waar je dus met de hand gereedschaphouders moet wisselen, maar dat is alsnog veel beter dan gereedschapjes wisslen in bijvoorbeeld ER32 collets. Ik heb een heel mooi momentgereedschapje van PB-swiss dat van 3,2 tot 16Nm loopt voor dat soort fratsen. Maar er zijn ook HSK spindelneuzen die met een soort drawbar werken waar dan weer interne koeling van 80bar doorheen mag als je dat graag zou willen :lol: . en die kunnen dan ook geautomatiseerd worden. Hoe hard die drawbar moet trekken staat allemaal heel netjes in de documentatie op de website.

De website in de link is echt de moeite van het bekijken waard!

Het is een beetje een overweging.... ga ik nu gelijk in zo'n best geavanceerd spindelsysteem investeren of eerst beginnen met een eenvoudige spindel uit het verre oosten....

De mechanica van de machine moet eerst goed zijn, dan werkt hij ook met een "redelijke" spindel. Als de hele machine mechanisch niet zo goed wordt helpt dat leipe spindelsysteem ook niet meer. Die extra stijfheid in de gereedschapshouders moet wel een beetje in lijn zijn met wat de machine kan duwen.
Ik ben niet op zoek naar een zo snel mogelijke machine. Hij moet stabiel zijn zodat er mooie onderdeeltjes uit rollen.

Zo, nu slapen. Morgen weer aan de bak en misschien in de avond nog wat tijd om de tweede rail te monteren ;-)

Later,

Loek
Supervet

Bericht door Supervet »

Bij deze even de schets....

Afbeelding

Een spindel hoeft (in theorie) natuurlijk niet veel meer te zijn dan een heel goed gelagerde as. In dit geval dan met een flens eraan waar dat HSK opspanstuk dan weer op gemonteerd zit. Dikke motor erboven en gaan met die banaan.

Maarja, om een heel nauwkeurige rondloop te krijgen zal toch niet heel eenvoudig zijn. Gewoon 2 lagerblokken en een asje draaien gaat de truuk niet doen ;-)

Later,

Loek
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Bericht door Huub Buis »

Supervet schreef: 06 feb 2025 11:03 Maarja, om een heel nauwkeurige rondloop te krijgen zal toch niet heel eenvoudig zijn. Gewoon 2 lagerblokken en een asje draaien gaat de truuk niet doen
Een goed lager zorgt voor een goede rondloop als de as zuiver is. Voor de spindel as zijn "alleen" de 2 lager passingen belangrijk. Dat is niet zo spannend op een draaibank. Als je de lager passing aan de voorkant en de houder in één opspanning draait, zal het toch zuiver zijn. De afstand tussen de 2 lagers reduceert de fouten. Maak daarom die afstand zo groot mogelijk.
2 losse lagerblokken gaat het niet worden. Maak daar een ronde bus van met een lager passing op de uiteinden. Dan is het een stuk eenvoudiger om het zuiver uitgelijnd te krijgen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Supervet

Bericht door Supervet »

Heej, ik zie dat jij in Hoensbroek zit, dat kan dan nooit verder weg zijn als een paar kilometer ;-)

Ik ben het wel eens met je commentaar over die lagerblokken. dat is maar voor de schets en de spindel helemaal open zo is ook niet optimaal. Maar nu ik er zo een beetje mee bezig ben geweest wordt het eigenlijk toch steeds aantrekkelijker om het zo doen. Nu een tijdelijke spindel met gereedschapshouders kopen is ook weer zoiets, al verkoopt dat naderhand misschien best eenvoudig, dat weet ik niet zo goed.

Maar waar ik dit bericht voor ging maken was het monteren van die 2e rail. Eerder klaar met werk dus even knutselen. En dat is echt heel goed gelukt :lol: loopt binnen 0,01mm parallel aan de eerste rail!!

Weer eerst met een gewoon meetklokje op zijn plek geschoven en de schroeven iets meer dan handvast gedraaid, en daarna met het 0,002mm/streepje meetklokje erop verder checken. Dan schuift de rail met hele kleine tikjes van een kunststof hamer langzaam maar heel netjes op zijn plek. En dan in 2 stapjes de schroeven aandraaien naar nu 25Nm. Ga ik niet vaster aantrekken voor nu omdat de rails wellicht nog een keer los gaan. En als ze dan voor de echt vast gaan komt er ook loctite tussen en netjes op 45Nm.

Dat hele gevoelige meetklokje is echt bizar. De machinebasis zal nu ruim meer dan 100Kg wegen, staat netjes op 4 stelbouten op een lastafel van 1800Kg en als ik dan op de grond stamp beweegt het gewoon :shock:

Nouja, dit gaat goed zo.

Later,

Loek
Huub Buis
Donateur

Bericht door Huub Buis »

Dat uitlijnen ziet er al goed uit, veel beter dan mijn freesmachine.

Hier mijn ER16 spindel. De lagers worden met zo'n split-nut op voorspanning gebracht. De C100-ER16 as is gekocht.
Milling spindle.png
Ik heb ook zoiets gemaakt voor een ER32 met 21 mm doorlaat. Van wegen ruimtegebrek de lagerschalen gedraaid in de as en de behuizing. Omdat dit voor een verdeeltafel is kon dat. Bij een frees spindel zou ik het niet doen.
RotaryTableViceModel.jpg
Al met al zijn dat geen technische hoogstandjes en met beperkte middelen te maken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 05 feb 2025 21:57 Waarom denk je dat TS die link naar Guhring post?
Oops, My bad... als je verder naar onder scrollt.. ja.. dan krijg je die complete HSK opname units te zien.. die zijn wel mooi !..
Supervet schreef: 05 feb 2025 23:32 meneer Kabaalstra
"Meneer Kabaalstra is mijn Vader Ok?.. " maar inderdaad.. ondanks dat het maar een korte Conus is, heb je wel 2 referenties, en 2 aanlegvlakken..
Supervet schreef: 05 feb 2025 23:32 De website in de link is echt de moeite van het bekijken waard!
Dan ga ik dat zeker nog even doen.. in de planning heb ik tenslotte een HSK 25 Spindel staan.. en die moet op een 5 assige machine komen..
Supervet

Bericht door Supervet »

Zo, ben ik weer een keer,

@hfjbuis: die spindel plaatjes zien er goed uit! Ik heb het even geparkeerd, en ga weer eens lagers uitzoeken tegen de tijd dat ik toe ben aan het fabriceren van een spindel ;-)

Dan verder met de klus. Tijd voor een start van het portaal. Ik had eerst koker 200/100/10 in gedachten. Maar het stuk dat ik betaalbaar kon krijgen was niet zoveel waard. Behoorlijk "krom" en te beschadigd om een lekker uitgangspunt te zijn. Ik had nog wel een stuk 200/100/6 liggen, dus dan moest het die worden. Maar eigenlijk was dat met de afmetingen toch niet helemaal lekker. Dus voor de zoveelste keer een wijziging :lol:

Er lag nog een heel mooi stuk koker 180/80/6 in het rek dus die is het geworden. Vast en zeker een stuk minder stijf dan 200/100/10, maar dan maak ik er wel wat verstijvingen op/aan/in. Voor nu is dit in ieder geval het uitgangspunt. Ik ga de koker sowieso vullen met zand, en ik bekijk nog even of er iets beters te vinden is dat ook betaalbaar blijft.

Actie! Zagen, frezen, aftekenen, boren, tappen en hoppa. 2 sets koppelplaten die tussen de kolommen en de ligger van het portaal komen. Met M10 bouten en drukboutjes om een en ander te kunnen stellen indien nodig. Als het lukt om alles "perfect" aan te laten sluiten trek ik het aan elkaar met de M10 bouten. Als er gesteld moet worden ga ik bewust wat ruimte laten zodat er wellicht epoxy tussen kan....

Strippen gezaagd, aan elkaar gehecht en dan gelijk frezen
Afbeelding

Om de platen mooi haaks te maken eerst maar eens de machineklem netjes recht monteren, Oostblok machine, Oostblok meetklokje :lol:
Afbeelding

Aftekenen, boren tappen en hoppa, twee sets koppelplaten
Afbeelding

koker 200/100mm is te krap op deze koppelplaten, en de koker staat gewoon 5mm bol....
Afbeelding

Dus een maatje kleiner. Past mooi en ik kan er nog wel wat verstijving in of aan lassen. Volgende keer voetplaten boren en overnemen op de basis van de machine. Dan laswerk maken en eens kijken hoe recht en parallel dat allemaal wordt.
Afbeelding

Niet slecht voor een avondje knutselen, dit weekend nog wel wat tijd, dus volgende post duurt wat minder lang. Verder heb ik een kogelomloopspindel besteld uit het verre oosten om eens te kijken of ik daar blij van wordt. Het is een 2505 van 850mm lang met een dubbele moer erop. Lagerblok met hoekcontactlagers erbij, alleen de verbinding tussen de kogelomloopmoermoer en de freestafel heb ik weggelaten omdat ik met de standaard uitvoering toch niet wegkom. Moet ik maar iets voor maken. De standaard uitvoering is ook meestal van aluminium, en ik wil staal.

Later,

Loek

PS. Heeft er iemand ervaring met epoxy tussen dit soort koppelplaten? Genoeg filmpjes van, maar ervaring uit eerste hand heeft uiteraard de voorkeur.
skillalot
Donateur
Contacteer:

Bericht door skillalot »

Als je laserlasapparaat had kon je die prima lassen, krijg je mooi klein lasnaadje en hadden die boutjes geen last van gehad. Ook hoef je je dan niet zo'n zorgen te maken om kromtrekken.
Supervet

Bericht door Supervet »

Tja.... een laserlasaparaat heb ik niet. Maar ik zou wel goed kunnen aanschuinen en netjes een TIG naadje leggen. Dan neemt het ook amper ruimte in. Maar ga het nu zo proberen.
Huub Buis
Donateur

Bericht door Huub Buis »

Supervet schreef: 14 feb 2025 16:59 Ik had eerst koker 200/100/10 in gedachten. Maar het stuk dat ik betaalbaar kon krijgen was niet zoveel waard.
Er lag nog een heel mooi stuk koker 180/80/6 in het rek dus die is het geworden. Vast en zeker een stuk minder stijf dan 200/100/10
Dat scheelt een hele hoop. Ik ben daar zelf met de berekening meer dan een factor 10 de mist mee in gegaan. De dikte zit tot de 3e macht in de stijfheid en 6/10 van de dikte is 21% van de stijfheid.
Het enige stukje staal profiel in mijn freesmachine van 80x3 mm bleek veel minder stijf te zijn dan het aluminium extrusie profiel omdat het aluminium extrusie profiel inwendig ondersteuning heeft.

Vullen met zand dempt trillingen maar zal aan de stijfheid weinig toevoegen.

Zo'n koker profiel verstevigen voor buiging is niet zo'n probleem. Wapenen tegen torderen is heel wat lastiger.
Supervet

Bericht door Supervet »

Je hebt gelijk.... Ik had de formule niet direct paraat. Is lang geleden dat ik stijfheidsberekeningen heb gedaan :lol:

Was het dan niet zo dat in de formule voor knik de afmetingen zwaarder wegen dan de wanddikte?!? Nou ja boeit ook niet zo.

Maar het verschil tussen de koker 200/100/10 en de koker 180/80/6 is net iets meer dan factor 2 als ik het invul op de volgende website:
https://www.constructiononline.eu/nl/koker.php

Dat viel me dan nog mee, maar is alsnog een aardig verschil. In de richting van 180mm geloof ik wel dat het portaal stijf genoeg wordt maar in de richting van 80mm kan ik me wel voorstellen dat het wat meer zou mogen hebben. Dus daar moet ik maar eens goed naar kijken.

Wat betreft trillingen gaat het portaal gewoon vol met zand of iets beters. Als dat tenminste net zo simpel is als zand.
Huub Buis
Donateur

Bericht door Huub Buis »

Supervet schreef: 15 feb 2025 11:30 Maar het verschil tussen de koker 200/100/10 en de koker 180/80/6 is net iets meer dan factor 2 als ik het invul op de volgende website:
Het traagheidsmoment in Y scheelt bijna een factor 3!
Het gaat niet alleen om doorbuiging in X of Y richting:
De koker wordt ook zijdelings belast, horizontale krachten op de bovenkant van de koker. Daar zit niet veel stevigheid in.
Op de bovenkant monteer je een constructie. Die rust op alleen maar dat stukje horizontaal staal en ondervind geen ondersteuning van de verticale wanden van de koker. Dan buigt de koker als geheel niet veel maar de bovenkant des temeer.
De koker wordt ook getordeerd en daar is de koker maar matig tegen bestand.

Vullen met epoxy graniet, beton, etc maakt e.e.a steviger en dempt trillingen.

Ook voor mij is het doen van dit soort berekeningen al meer dan 40 jaar geleden. Hier zitten een aantal werktuigbouwers met heel veel meer kennis. Dus kom op met de info.
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

hfjbuis schreef: 15 feb 2025 12:18 Heeft er iemand ervaring met epoxy tussen dit soort koppelplaten?
Volgens mij heb ik dat ergens in mijn bouwdraad staan, via handtekening hieronder.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie