een paar leuke tips....

Moderator: Moderators

andrefc101
Donateur
Contacteer:

Re: een paar leuke tips....

Bericht door andrefc101 »

benkr schreef: Maar een metertje (met een blauwe schaalverlichting) lijkt me wel leuk, weer wat meer kerstboom op de machine.
En dat is nu precies wat ik wil ;-)
DaBit
Donateur
Been thanked: 1 time

Bericht door DaBit »

Ik zou het ook via de VFD spelen. Een metertje op een uitgang van dat ding is wel zo simpel, zo'n draaispoel wijzerding kost niet zoveel, is van elke kleur licht en wijzerschaal te voorzien die je wil en geeft je meer informatie dan flikkerende digitale nummertjes.

De VLT5000 VFD's kan ik overigens prima uitlezen (en besturen) via RS485, inclusief het effectieve mechanische vermogen geleverd door de motor (wat niet bepaald gelijk op hoeft te lopen met de motorstroom, zeker bij lage toeren niet). Geen idee of de nieuwere nog steeds datzelfde protocolletje (DANFOSS format, bij mij parameter 512 om dat in te stellen) praten.

Als je een RS485 adaptertje hebt kun je trouwens ook die Danfoss MCT10 software downloaden. Daar kun je ook mee bekijken of het nuttig genoeg is om er een metertje aan te knopen.
(ik vind het niet nuttig genoeg om constant in beeld te hebben; mijn verspaningsparameters wijzigen teveel van werkstuk tot werkstuk en ik draai geen series die groot genoeg zijn om te zien dat de frees minder word)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
andrefc101
Donateur
Contacteer:

DaBit schreef:Als je een RS485 adaptertje hebt kun je trouwens ook die Danfoss MCT10 software downloaden. Daar kun je ook mee bekijken of het nuttig genoeg is om er een metertje aan te knopen.
Ik heb even in mijn manual van de Danfoss gekeken en vind daar de volgende terminals voor RS-485:

68 = P
69 = N
61 = COM

Hoe kan ik dit met RS-485 to USB converter op mijn pc krijgen m.a.v. welke pin van de terminals?

11641
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Op die schroefterminals van jouw convertertje zit ook een data+, data- en GND aansluiting. Die drie moet je met een 3-0aderig kabeltje doorknopen naar de VFD.

Verder van beide apparaten nog even het hoofdstukje 'termination' lezen; die wil je eigenlijk op beide apparaten aan hebben staan maar minimaal aan 1 kant.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Dat moet dan op deze manier:

11642

Volgens de manual moeten SW2 en SW3 gesloten zijn.....
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Yup, ik ben het helemaal met de manual eens in jouw situatie.
Idealiter sluit je de boel ook nog af aan de USB->RS485 converter kant, maar als je dat niet kunt werkt het voor kortere kabels (elektrisch 'kort', niet noodzakelijk fysiek 'kort'; zeg zuiguitdeduim tot 10 meter) met afsluiting aan 1 kant ook prima.

Ach, we kunnen soebatten totdat we een ons wegen. Pak 3 stukken draad en sluit de boel aan. Veel leuker :P
audiomanics
Donateur
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

DaBit schreef: soebatten
Dat hoor je eigenlijk alleen bij mensen die Maleis spreken of veel van die woorden gebruiken (bij de marine bijvoorbeeld) ;-)
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Ja, waar dat ik dat vandaan heb weet ik eigenlijk ook niet. Ik heb geen connectie met ons oorlogsapparaat of Maleisie.

Ik gebruik wel eens ooit elektronicacomponenten die in Maleisie gemaakt zijn, dat zal de oorzaak wel wezen :lol:
klaas66
Donateur
Contacteer:

Bericht door klaas66 »

1165811657
Dit bedoel je kees.
Plaats reactie