Heidenhain werkt als regel niet met het bekende 5 volts bloksignaal (op enkele types na) maar hebben een sinusvormig uitgangssignaal waardoor de besturing kan interpoleren. Dat wil zeggen dat je niet zoals bij kwadratuur een faktor 4 hebt maar bijvoorbeeld een factor 100. Dit wordt vaak gebruikt bij rotatie-assen zoals verdeeltafels en niet te vergeten 5-assige machines. Deze sinus signalen kunnen niet gebruikt worden op TTL (5 volt blokgolf) systemen tenzij je een omzetter gebruikt (met instelbare interpolatie)
Verder zit de glaslineaal opgesloten in een huis en wordt nooit direct geklemd door een bout of wat dan ook. Dat zou niet zo verstandig zijn met dat glas
Verder heb ik zelf hier een aantal nieuwe Sino linealen liggen, die ik vanwege tijdsgebrek nog heb gebruikt, maar als ik zo de documentatie zie zit het wel snor. Waar de nauwkeurigheid bij Heidenhain in de microns ligt zal het bij Sino iets groter zijn. Voor ons totaal niet belangrijk.
Sorry voor het technische verhaal, maar ja, het is mijn vak geweest
Oh ja, en wat Arie zei over het opwarmen dat is inderdaad te meten. Daarvoor zit er bij Heidenhain de mogelijkheid van ITC ingebouwd. (intelligente temperatuur compensatie) Je wilt het niet weten wat je ziet wanneer je bij zulke machines die compensatie uitzet ......