digitale uitlezing

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

rien1959
Has thanked: 1 time
Contacteer:

Re: digitale uitlezing

Bericht door rien1959 »

Nog even een korte aanvulling op alle verhalen :
Heidenhain werkt als regel niet met het bekende 5 volts bloksignaal (op enkele types na) maar hebben een sinusvormig uitgangssignaal waardoor de besturing kan interpoleren. Dat wil zeggen dat je niet zoals bij kwadratuur een faktor 4 hebt maar bijvoorbeeld een factor 100. Dit wordt vaak gebruikt bij rotatie-assen zoals verdeeltafels en niet te vergeten 5-assige machines. Deze sinus signalen kunnen niet gebruikt worden op TTL (5 volt blokgolf) systemen tenzij je een omzetter gebruikt (met instelbare interpolatie)
Verder zit de glaslineaal opgesloten in een huis en wordt nooit direct geklemd door een bout of wat dan ook. Dat zou niet zo verstandig zijn met dat glas :lol: Het is een klemsysteem waarbij de uitzetting geen probleem geeft.
Verder heb ik zelf hier een aantal nieuwe Sino linealen liggen, die ik vanwege tijdsgebrek nog heb gebruikt, maar als ik zo de documentatie zie zit het wel snor. Waar de nauwkeurigheid bij Heidenhain in de microns ligt zal het bij Sino iets groter zijn. Voor ons totaal niet belangrijk.

Sorry voor het technische verhaal, maar ja, het is mijn vak geweest 8)

Oh ja, en wat Arie zei over het opwarmen dat is inderdaad te meten. Daarvoor zit er bij Heidenhain de mogelijkheid van ITC ingebouwd. (intelligente temperatuur compensatie) Je wilt het niet weten wat je ziet wanneer je bij zulke machines die compensatie uitzet ......
Roetsj

Bericht door Roetsj »

Rob65 schreef: Die stalen linealen met schuifmaat uitlezing kunnen er niet tegen als er putjes in de zwarte strip komen en tegen olie of koelvloeistof zijn ze al helemaal niet bestand (weet ik helaas uit eigen ervaring).
Zeker als die stalen linialen overeenkomen met schuiffmaten, en dat doen ze, dan heb je een dik probleem met koelwater. Maar een zo-hoort-het digitale aflezing van 2000 Euro is te gortig voor hobbyisten.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

voor zo'n set van Sino betaal je lang geen 2000,-.. doe mij het prijsverschil maar.. :)
Rob65
Contacteer:

Bericht door Rob65 »

Dan doe ik ook mee.

Een complete 2 as Sino uitrusting kost bij HBM vanaf € 599,- en dat is inclusief alle bevestigingematerialen en staal ommanteling van de linealen.
Ik heb het hier al een paar jaar op de draaibank zitten en ben er zeer tevreden over.
Het enige nadeel is dat de mooie behuizing gematteerd is en erg snel vuil wordt :shock:

Edit: mijn linealen zijn 5 um uitvoering, 1 um was tegen meerprijs mogelijk maar dat was voor mij niet echt nodig.
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
lelieveld
Contacteer:

Bericht door lelieveld »

Ik heb er een Digitale uitlezing van Eason op de draaibank en ook op mijn BF30 gehad
Werkte Super
Je kan 200 Tools kalibreren dus 1 nummer op je schuitje als je met wisselplaatjes werkt
Alleen minder geschikt voor kleine draaibankjes Ook de uitleeskast is groot
Heeft een ingebouwde batterij dus onthoud de instellingen als de stroom uitvalt
En met de 3 assige uitlezing kan je inderdaad rekenen voor verdelingen Hoeken e.d.
De Glas linialen zijn behoorlijk fors maar hebben een dubbele afdichting en een aluminium huis
Prima kwaliteit zijn Koelwater bestendig en de kabels hebben een stalen mantel en ook een afscherming.
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
jordina
Contacteer:

Bericht door jordina »

Na alle reacties een persoonlijk berichtje gekregen van Daan die ook op het Forum lid is.
Hij wilde me daarbij wel helpen, hij had namelijk een vriend in Singapore van Meister Dro
http://www.meisterdro.com en alles besproken welke maat en welk type linialen ik wilde hebben dit alles besteld en betaald.
een week later kwam alles heel netjes en verzorgd thuis.
Dus nu alles monteren en kunnen we aan de slag.
Garantie gaan via mijn contact persoon Daan waar ik alle vertrouwen in heb.
Twee sets voor € 895, incl btw
Daan nog bedankt
PeterZ

Bericht door PeterZ »

Jordina,

Kijk eens bij http://www.shumatech.com. Een erg professioneel (zelfbouw) systeem waarbij je de linialen van onze huisleverancier HBM kunt gebruiken. Ik heb zelf contact gehad met Scott en ik moet zeggen een kundige en professionele man. Doet mij een beetje denken aan Bert Eding (van USBCNC) ontwikkeld zelf en kan dus ook snel problemen oplossen. Is zowel voor de draaibank als voor de freesbank worden gebruikt en heeft alle features die een professioneel systeem zoals Sino ook heeft.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Succes

Peter
PeterZ

Bericht door PeterZ »

Zijn er Shumatech gebruikers op het forum? Heb net de DRO-375 gekocht en wil ik gebruiken met de igaging scales (door HBM geleverd).

Ben even benieuwd naar de ervaringen. Zover ik het kan beoordelen is deze DRO vergelijkbaar met de duurdere merken als Sino en Mitutoyo.
mlrs
Contacteer:

Bericht door mlrs »

Ben begonnen met shumatech uitlezing en de "chinese" schuifmaten. Op zich wel grappig maar daarna snel overgegaan naar glaslinealen. 10x beter en stabiler
Tijs Kolen

Bericht door Tijs Kolen »

Jordina
Vraag
Ik wil ook bij meister dro wat spullen bestellen. Alleen ben ik bang dat ik bij aflevering nog douanerechten en btw moet betalen. Hoe is dat bij jou gegaan?
hhogendoorn

Bericht door hhogendoorn »

Tijs Kolen schreef:Jordina
Vraag
Ik wil ook bij meister dro wat spullen bestellen. Alleen ben ik bang dat ik bij aflevering nog douanerechten en btw moet betalen. Hoe is dat bij jou gegaan?
Tijs,

Ik heb de DRO-375 gekocht en moest 28 euro aan invoer/btw betalen.
Terwijl de glaslinealen (rechtstreeks gekocht bij Ditron cn) niets betaald hoefde te worden! (3 stuks voor $241)

Hans
PeterZ

Bericht door PeterZ »

@hhogendoorn en Tijs,

Heb idd hetzelfde. Voor de dro 375 ook 28 euro moeten betalen en de ditron glazen scales ga ik nu nog bestellen. Misschien voor andere geïnteresseerden kunnen we n 1 keer een bestelling plaatsen zodat de kosten voor verzending gedeeld kunnen worden. Als er mensen zijn laat het dan even via een pb weten.

Peter

Ps heb een tweede dro 375 besteld en de andere werkt prima met de goedkope igaging scales en chinese scale die in de bf20 freesmachine zit voor de diepte meting.
hhogendoorn

Bericht door hhogendoorn »

PeterZ schreef:@hhogendoorn en Tijs,

Heb idd hetzelfde. Voor de dro 375 ook 28 euro moeten betalen en de ditron glazen scales ga ik nu nog bestellen. Misschien voor andere geïnteresseerden kunnen we n 1 keer een bestelling plaatsen zodat de kosten voor verzending gedeeld kunnen worden. Als er mensen zijn laat het dan even via een pb weten.

Peter

Ps heb een tweede dro 375 besteld en de andere werkt prima met de goedkope igaging scales en chinese scale die in de bf20 freesmachine zit voor de diepte meting.

De 3 linealen (DC10 : 220, 370 en 520 mm) kosten resp $49 $53 en $57, versturen met Fedex : $70 + de paypal fee $12.
Waren binnen een week in huis.
Hans
jordina
Contacteer:

Bericht door jordina »

Tijs Kolen schreef:Jordina
Vraag
Een beetje laat maar als nog en misschien ben je al voorzien van de spullen.
Maar een week later inderdaad kreeg ik van de douane nog een rekening van de BTW maar hier had ik op gerekend.
Moet wel zeggen ben over de digitale uitlezing zeer te spreken.
Ik heb net nog even naar de factuur gezocht maar kan hem niet zo snel vinden.
Maar was iets van €119,- .
Je kunt de foto's van het spul op mijn album zien.

gr Rene
Plaats reactie