CNC voor gitaarbouw

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Helfe

Re: CNC voor gitaarbouw

Bericht door Helfe »

Caesar schreef: 01 jul 2025 14:32 Ik woon zelf in contreien Oirschot, mocht je keerjte langs willen komen ben je welkom. Er staat hier (vooralsnog) een machine met mach3 en 2 machines met EdingCNC. Ik vind het fijn om naar mezelf te luisteren, dus als je kijkje wil nemen om wat ideeen op te doen en wat tastbaars te zien/voelen, staat de koffie klaar.
Dat is heel erg gastvrij en aardig, en eigenlijk zou ik hier wel gebruik van willen maken. Het is voor mij een half uurtje. We kunnen dat via DM denk ik het beste afspreken?
Caesar schreef: 01 jul 2025 14:32 -de ombouw/omgebouwde route:
indien nog niet omgebouwd: tijd en geld investeren in ombouw, maar op lange termijn ken je de machine van binnenuit zodat je (gedeeltelijk) zelf onderhoud, aanpassingen en integraties kan verwezenlijken. Als ik je verhaal zo lees is dat denk ik de route voor jouw. Als je echt onderdelen wilt pompen en een machine geld moet maken, dan is het niet anders dan een zaag of stofzuiger: die moet gewoon werken. Wil je echt tijd van begin tot eind investeren en zelf doen is dit denk ik de beste route.
Ik ga graag af op je advies, maar ik vind dit wel heel eng aangezien ik echt niet kan bepalen of ik een prul koop, een stuk schroot of echt iets wat mij verder gaat helpen. Enorm bedankt voor dit advies in ieder geval!!
Kars-cnc schreef: 01 jul 2025 14:37
Helfe schreef: 01 jul 2025 13:24 Oh wow, je hield het kort?
HaHa... dat dacht ik ook al. Ik moet zeggen, ik herken het wel, je hebt niet zoveel tijd maar wil toch even een reactie geven, en als je dan eenmaal begint te typen is het toch zo maar weer een heel verhaal...

Kleine tip voor jou, in plaats van een heel bericht te quoten kun je ook alleen het essentiële deel pakken, Keesfrees legt hier uit hoe dat gaat: https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599

Welkom op het forum!
Dankjewel, het lijkt erop dat ik dus vorderingen maak ;-)
P1-Engineering schreef: 01 jul 2025 15:46 Ik zou starten met het Sorotec aanbod te bekijken.
Is dit aan te bevelen boven het advies van Caesar dat ik hierboven aanhaal? Waarom?
Caesar schreef: 01 jul 2025 15:57 Als je nu al voor die automatisering moet betalen als starter is dat echt zonde geld. Achteraf die automatisering laten installeren in een 'gesloten' systeem is heel erg duur.
Dankjewel. Voor mij een hele nuttige opmerking.
Hessel Oosten schreef: 01 jul 2025 16:03 We hebben hier wel degelijk een CNC-ende gitaarbouwer op het forum.
En nog een goeie.. ook! Cocobolo en Cocobolo2
Dat is geweldig! Dankjewel voor de tip!
Corneel schreef: 01 jul 2025 16:15 Ik zou voor de zelfbouw OSPF gaan. Is wat werk maar leer je het meeste van en is prima geschikt voor gitaarbouw.
Dankjewel! Waar zou ik in zo'n geval moeten beginnen?
Caesar

Bericht door Caesar »

Helfe schreef: 01 jul 2025 17:47

Dat is heel erg gastvrij en aardig, en eigenlijk zou ik hier wel gebruik van willen maken. Het is voor mij een half uurtje. We kunnen dat via DM denk ik het beste afspreken?

Stuur maar een DM, dan geef ik je mijn nummer, houden we via whatsapp contact. Dan kan ik je laten zien waar je op moet letten en wat een, in de basis, goede machine onderscheidt van een hobby machine. Er kan dan nog steeds heeeeeeel veel onderscheid gemaakt worden, maar er zijn een paar basis principes waar je naar kunt kijken, dan heb je i.i.g wat houvast. Hoe meer je ziet en leest, hoe meer je zelf een beeld gaat krijgen wat je wel en niet wilt.
P1-Engineering
Donateur

Bericht door P1-Engineering »

Helfe schreef: 01 jul 2025 17:47
P1-Engineering schreef: 01 jul 2025 15:46 Ik zou starten met het Sorotec aanbod te bekijken.
Is dit aan te bevelen boven het advies van Caesar dat ik hierboven aanhaal? Waarom?
Vond de ondersteuning wel prettig, wanneer je daar alles koopt weet je dat het gaat werken. Kan nog steeds terecht met specifieke vragen. Ben daar eerst heen gegaan met idee wat voor producten ik wilde gaan maken en toen hebben ze een compleet pakket aangeboden
Heb eerst de machine gekocht en gebouwd, zonder enige CNC voorkennis, of überhaupt verspaningkennis. Met wat Youtube filmpjes over Eding en Fusion CAM (zou absoluut die combi aanraden om te starten) kon ik al vrij snel lekker aan de gang.

Een gebruikte machine ombouwen zou ook kunnen maar dan moet je toch wel wat basis mechanische kennis hebben, mogelijkheid om bijvoorbeeld zelf adapters te maken wanneer de motoren niet plug & play zijn. Voor een ombouw zou ik denk ik dan alsnog bij Sorotec aankloppen om een compleet besturingspakket aan te bieden.
Corneel
Contacteer:

Bericht door Corneel »

Helfe schreef: 01 jul 2025 17:47 Dankjewel! Waar zou ik in zo'n geval moeten beginnen?
Hier staat alle info:
viewtopic.php?t=13192

En hier de originele thread:
viewtopic.php?t=7881

Er zijn meerdere mensen op het forum die deze frees hebben gebouwd (ik ook.. :lol:). Dus de kinderziektes en verbeteringen zijn er wel uit inmiddels. En deze is zeer geschikt voor hout en gitaarbouw (en ook groot genoeg).

Hier bijvoorbeeld een bouwverslag:

viewtopic.php?t=20808
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

Zoiets?
https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... 2-freesbed

Edit: Ahum, was al genoemd...
Laatst gewijzigd door Sven op 02 jul 2025 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
mark3
Contacteer:

Bericht door mark3 »

Kijk ook eens bij quick cnc.
De Europese machines, inc de ospf zijn opgebouwd uit aluminium profielen. De Chinezen gebruiken staal voor de constructie, toch net wat beter.
Wij hebben een jaar geleden een frees bij quick gekocht, totaal geen spijt van. Zeker gezien het prijskaartje niet ,vergeleken met wat je hier ervoor krijgt.
Grt
Corneel
Contacteer:

Bericht door Corneel »

Gitaarbouw beslaat vooral houtbewerking en ik vermoed dat de OSPF daar meer dan voldoende stijf voor is. Maar zo'n Chinese machine is zeker ook een goede optie. Als je nog wat geld over houdt kun je 'm mooi ombouwen naar EdingCNC.
Helfe

Bericht door Helfe »

P1-Engineering schreef: 01 jul 2025 18:46 Een gebruikte machine ombouwen zou ook kunnen maar dan moet je toch wel wat basis mechanische kennis hebben, mogelijkheid om bijvoorbeeld zelf adapters te maken wanneer de motoren niet plug & play zijn. Voor een ombouw zou ik denk ik dan alsnog bij Sorotec aankloppen om een compleet besturingspakket aan te bieden.
Hier ben ikzelf ook wel een beetje 'bang' voor. Ik heb hiervoor echt geen bagage mocht er al snel inventiviteit en (electro-)technisch vernuft bij te pas komen.
Corneel schreef: 01 jul 2025 18:54 Er zijn meerdere mensen op het forum die deze frees hebben gebouwd (ik ook.. ). Dus de kinderziektes en verbeteringen zijn er wel uit inmiddels. En deze is zeer geschikt voor hout en gitaarbouw (en ook groot genoeg).
Ik denk dat dit voor mij te hoog gegrepen is. Ik heb hiervoor de kennis en vaardigheden niet verwacht ik.

Evengoed hartelijk dank voor de info, ik heb het bouwverslag met plezier gelezen overigens!
mark3 schreef: 01 jul 2025 22:17 Kijk ook eens bij quick cnc.
De Europese machines, inc de ospf zijn opgebouwd uit aluminium profielen. De Chinezen gebruiken staal voor de constructie, toch net wat beter.
Wij hebben een jaar geleden een frees bij quick gekocht, totaal geen spijt van. Zeker gezien het prijskaartje niet ,vergeleken met wat je hier ervoor krijgt.
Grt
Ik ben huiverig voor Chinees, invoerrechten en vooral 'geen handleiding'. Ik heb de voorkennis simpelweg niet om het dan allemaal maar geregeld te krijgen en ik vind een stuk nazorg wel belangrijk. Evengoed bedankt voor de tip!
Corneel schreef: 02 jul 2025 12:07 Gitaarbouw beslaat vooral houtbewerking en ik vermoed dat de OSPF daar meer dan voldoende stijf voor is. Maar zo'n Chinese machine is zeker ook een goede optie. Als je nog wat geld over houdt kun je 'm mooi ombouwen naar EdingCNC.
Zoals hierboven beschreven ben ik hier huiverig voor aangezien ik niet verwacht dat het mij lukt om dit allemaal zelf in elkaar te zetten/hobbyen.

De conclusie is eigenlijk;

Of een gebruikte machine kopen en die om (laten? kan dat?) bouwen. Belangrijke vraag!

Of een Sorotec bouwpakket bouwen waarbij ik het wel zou aandurven om dit met hulp te doen. Dat ik dan voor de combi Fusion/EdingCNC zou gaan. Iets als: https://www.sorotec.de/shop/Portal-Mill ... -unit.html of https://www.sorotec.de/shop/Portal-Mill ... 10904.html of beter? Ik begrijp goed dat ik er met die prijs niet ben daar ik nog vele zaken aan zou moeten schaffen

Graag advies, voors/tegens... Ik moet zeggen; ik wil het commercieel gebruiken... maar de machine gaat echt geen 5 uur per dag aanstaan om te pompen. Die dagen kunnen er zeker tussen zitten natuurlijk, maar het gaat geen massaproductie worden. Het is voor mij persoonlijk belangrijk als extra gereedschap daar ik ook last van mijn rug heb en die hulp goed kan gebruiken bij bepaalde handelingen in het proces.

Ja, het is de bedoeling om het commercieel te gebruiken. Maar niet als een machine die massa gaat pompen, zeker niet.
Caesar

Bericht door Caesar »

De eerste link is een complete set en is inderdaad wel een mooie start. Goede as-motoren, goede, maar basic spindel motor. Goede geleidingen en goede kogelomloop aandrijving.

Echter komt dus nog wel een volledige elektronika kit bij, reken all-in tussen 2000-3000 euro minimaal.

Probleem met de 2e sorotec link is dat je relatief erg veel betaald, voor toch nog een relatief basic opzet. Er komt dan nog makkelijk 3 tot 4k boven op aan andere onderdelen:

-CNC besturing (tussen 500-1000 euro)
-motoren (200-400 euro p/stuk * 3 assen
-Spindel motor (400-4000 euro)
-Sensoren, bedrading (bedrading niet onderschatten qua kosten): 200-500 euro

Alle schakelelektronica in de aanstuurkast zelf.

Een ander voorbeeldje (1 maatje te groot, maar om wat kader neer te zetten):

https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... rtaalfrees

ALs je tussen de 3k en 6-7k een 2e hands machine vind die goed gebouwd is, ehb je ontzettend veel budget over om hem naar je gewenste besturing om te zetten.

Dat soort machines zijn een hele andere orde dan zo'n Sorotec; het probleem van de sorotec is dat je alsnog alle motoren, bedrading en aansturing moet bouwen. Als je dat toch moet doen, kun je beter beginnen op een goed/afgebouwd platform.

Overigens kun je die aanstuurkits van sorotec natuurlijk ook op een 2e hands machine gebruiken. De basis opzet is namelijk simpel:

Mechanica met X, Y en Z-as

Op iedere as zit een positie sensor: dus 3 sensoren
Op iedere as zit een motor om de assen aan te drijven, dus 3 motoren

Op de Z-as zit een Spindel motor, dus een krachtige motor op 230V of op 400V 3 fase.

Die as motoren zijn vaak stappenmotoren of servo motoren.
Stappen motoren en (de meeste) servo motoren worden gevoed/aangestuurd door een drive. zo'n drive werkt binnen onze semi-professionele budgeten op het 'protocol' step/dir.

Dit protocol wordt door alle gangbare besturingen die wij zouden gebruiken ondersteunt.

De besturing/user interface is geheel afhaneklijk van wat JIJ als gebruiker fijn vind. Die besturing bepaald hoe en wat je de code inlaadt, de opties die mogelijk zijn en de hoeveel ondersteuning je vind. Zeg maar: Apple Iphone of Samsung Android. Allebei dezelfde doeleindes en mogelijkheden, maar in een ander jasje.

Voor ombouw:

als de motoren op de assen al werken op basis van drives met step/dir heb je daar geen werk aan: je kunt het aan je nieuwe besturing koppelen. Zo niet, dan moet er e..e.a op maat gemaakt worden, maar vaak is dat een kweste van een nieuwe flens en as-koppeling. Ja, het kost je per as zo'n 200-400 euro extra aan materiaal.

Die sensoren, dat zijn de kosten niet. De spindel motor kun je zo gek maken als je wilt; de orginele gebruiken, een tussen oplossing (geen ATC, google maar wat dat is) of alles erop en eraan (dus met ATC, hoog vermogen etc).

De aanstuurkast is relatief simpel en kun je multifunctioneel inzetten: d.w.z. je gaat altijd naar een machine werken die op basis van step/dir werkt, althans dat zou ik aanraden. In die aanstuurkast zitten een aantal relais, voedingen en wat andere spulletjes + printplaat voor de aansturing. Dat zou je dan als pakket kopen bij sorotec.

Als je dan de kits van Sorotec in het licht zet wat je voor 11k krijgt bij deze verkoper:

https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... ad145c2c0e

Ik ken de kwaliteit niet, maar dat is wel een andere orde van grote (fysiek en qua bouw).

Als je geen haast hebt, zou ik MP even in de gaten houden komende 2 maandne om te zien of er wat voorbij komt. Dan hoef je mechanisch bijna niets meer te doen.

een ander voorbeeld lijkt op een basis van een soort Sorotec. De aanstuurkast suggereert dat het op basis van step/dir werkt, wat dus makkelijk om te bouwen is naar iets gangbaars:

https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... eesmachine

Een voorbeeld van wat niet geschikt zou zijn voor je,

https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... nc-machine
riem aandrijving, dunne brug

https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... eesmachine
Idem commentaar

https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... ccessories

geen kogelomloop (maar ronde 'buizen') om de Z-kop te begeleiden

https://www.marktplaats.nl/v/hobby-en-v ... ppervlakte
Dit leek een mooie machine te zijn, totdat je de riemaandrijving ziet. Wel kogelomloop geleiders.

Tot slot:

Als je met ons deelt wat je precies wilt op zo'n machine, zoals stof afzuiging, wel/geen vacuumbed, ATC (dus komende dagen goed inlezen op die termen en veel youtube video's kijken), bereik (!!!!!) dan kan er beter bepaald worden welke weg voor je geschikt is.

Wat is maximale maat, wat is echt minimale werkmaat en wat is je voorkeur?

Dan kun je ook wat gerichter een 2e hands machine bekijken om te zien of dat er al allemaal op zit of niet. Als je nieuwbouw doet, moet je meenemen dat je daar vroeg of laat meer tijd en geld in moet gaan steken. Dan worden bepaalde keuzes wellicht wat makkelijker.
P1-Engineering
Donateur

Zou gewoon Sorotec even contacten en een dagje langs gaan. Of in oktober hebben ze de jaarlijkse haus-messe.
Na een paar uurtjes met Roy van Sorotec weet je waar je aan toe bent, en wat ik zelf vooral van belang vond is dat je investering van €15k straks stil staat omdat iets niet werkt of omdat je nog maanden bezig bent om alles te bouwen, uit te zoeken etc. Voor hobby is dit niet erg natuurlijk maar bedrijfsmatig niet wenselijk.

Als ik het zo hoor wil je gewoon een oplossing om je product te maken. Dan eerst het product kunnen maken en daarna komt de verdere benodigde technische kennis betreft de machine vanzelf wel.
keesfrees

Bericht door keesfrees »

P1-Engineering schreef: 03 jul 2025 11:55 [..] Sorotec [..] langs gaan [..]
Ik kende de naam Sorotec al wel, ( bestelde ik daar eens wat ? ) ik zocht op waar ze zitten, daar kom ik wellicht in de buurt met een ~maand.
Valt daar wat te zien ? Kun je daar zo binnenlopen ? ( zonder iets te moeten kopen, ik het niets nodig (?/!) )
P1-Engineering
Donateur

Zomaar langs gaan is denk ik niet de bedoeling, daar is de open dag voor.

Zou ze even bellen en aangeven dat het puur uit interesse is, dan kunnen ze zelf beslissen of daar de mogelijkheid voor is. :)
Meeste machines die ze leveren staan daar compleet opgebouwd en ook alle hulpmiddelen. Productie wordt ook daar gedaan.
keesfrees

Bericht door keesfrees »

P1-Engineering schreef: 03 jul 2025 12:21 Zomaar langs gaan is denk ik niet de bedoeling
Aha, dat wou ik weten, het is niet een "gewone winkel" ?
P1-Engineering schreef: 03 jul 2025 12:21daar is de open dag voor.
Ja, leuk, maar net iets te ver weg voor een grapje.

Dank.
Plaats reactie