Pneumatiek ventielen compressor
Moderator: Moderators
Re: Pneumatiek ventielen compressor
Ja, die had ik er al bij gehad, maar ook dat heeft geen echte duidelijkheid gebracht.
-
Kjelt
- Donateur
- Been thanked: 1 time
Teunissen gereedschap hebben bakjes pneumatisch spul, koop ik vaak maar ze hebben niet alles.benkr schreef: 29 jul 2024 23:59 Probleem is nu dat ik hier in de buurt geen enkele zaak weet waar ik even zou kunnen gaan passen en maar op de gok bestellen gaat denk ik ook niet werken.
https://www.tmg-eindhoven.nl
De Hornbach in Best heeft ook veel
Ik heb ook wel het een en ander verzameld voor komende projecten dus je kunt vanavond ook even bij mij langs komen.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 3 times
- Contacteer:
Ja, tegenwoordig zit een hoop van dat luchtspul met speciale loctite in elkaar gelijmd, lekker makkelijk, behalve als het los moet.benkr schreef: 29 jul 2024 23:59 Voorbeeld, de draad op de ketel lijkt M16 x 1,5 te zijn, in ieder geval past die tap in de schroefdraad, maar het zou logisch zijn als het 3/8 draad zou zijn, dan kom ik uit op 19 gangen per inch maar dat is nog niet een beetje in de buurt van die 1,5 mm spoed terwijl de draadmeter wel zegt dat 19 gangen per inch past.
Zelfde verhaal voor de draad van de slang naar de pomp, gemeten diameter 13,7 mm en een spoed van 1,5 mm of 16 gangen per inch beide lijken te kunnen, maar als ik die 16 gangen omreken kom ik op 1,59 mm spoed, dat ligt denk ik ook te ver uit elkaar.
Dan ook nog een keertje voor de kleinste schroefdraad, gemeten diameter 9,9 mm en een spoed van 1 mm of 25 gangen per inch, dat zou 1/8 kunnen zijn, maar ik vind dan eigenlijk dat ik 27 of 28 gangen per inch moeten hebben,
Kortom ik snap er nog geen biet van.
Probleem is nu dat ik hier in de buurt geen enkele zaak weet waar ik even zou kunnen gaan passen en maar op de gok bestellen gaat denk ik ook niet werken.
Maar jij bent een fan van vastlijmen met loctite dus zou ik verwachten dat je het zou toe juigen, of als een ander het doet niet?
Een gat met 3/8-19 gangen daar draai je een M16x1.5 tap best een stukje in. Dus dat zegt niet zo veel.
Maar je kunt ook nog met NPT draad te maken hebben, dan heeft 3/8 opeens 18 gangen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
-
Kjelt
- Donateur
Vandaar mijn huidige way of working:hugo stoutjesdijk schreef: 30 jul 2024 13:46 Ja, tegenwoordig zit een hoop van dat luchtspul met speciale loctite in elkaar gelijmd, lekker makkelijk, behalve als het los moet.
alleen die speciale (loctite) lijm gebruiken tussen metalen onderdelen die al samen los gekoppeld kunnen worden.
Want om die goed los te krijgen moet je ze behoorlijk heet stoken met een gasbrander.
De bovenstaande WoW hou ik aan sinds ik een drukregulator en kraan die van binnen kunstof pakking had heb gesloopt door over verhitting
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 3 times
- Contacteer:
Bijna kokend water is meestal voldoende om loctite spul los te krijgen. Scheelt een hoop schade.
Ik had laatste een stempelhuis met opgerekte M12 inbusbouten (schroefdraadmeter paste niet meer
), die zaten behoorlijk goed verlijmt.
Op het kookplaatje, stukje afval aluminium waar toevallig nog een kamertje er in gefreesd was er op, beetje water er bij, zodra het begon te borrelen er af gehaald en de bouten losgeschroefd.
Ik had laatste een stempelhuis met opgerekte M12 inbusbouten (schroefdraadmeter paste niet meer
Op het kookplaatje, stukje afval aluminium waar toevallig nog een kamertje er in gefreesd was er op, beetje water er bij, zodra het begon te borrelen er af gehaald en de bouten losgeschroefd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
-
Kjelt
- Donateur
Je hebt drie sterktes, de sterkste moest ik toch wel flink stoken, was trouwens geen echte Loctite maar de vergelijkbare tien keer goedkopere Airpress variant:
https://airpress.nl/schroefdraadborging ... ml-4306545
https://airpress.nl/schroefdraadborging ... ml-4306545
- Quepee
- Has thanked: 1 time
- Contacteer:
Ik gebruik soort van kammetjes shims (weet niet hoe ik ze moet noemen) om de spoed van een draad te bepalen . ik zit denk net te ver van je om ze te gebruiken.
Maar hier zijn ze op alie
https://nl.aliexpress.com/item/10050063 ... ry_from%3A

Maar hier zijn ze op alie
https://nl.aliexpress.com/item/10050063 ... ry_from%3A

-
Kjelt
- Donateur
Ik heb nog nooit andere schroefdraden in de pneumatische ventielen gezien anders dan G aka BSP (meest voorkomend) of metrisch.
Ik denk dat ik verderop in de week maar eens bij die zaak van Kjelt langs ga, ze lijken de belangrijkste kanshebbers wel te hebben.
Ik ben zo rond de middag bij de fa. Teunissen geweest, hebben best wel veel liggen, maar natuurlijk weer niet alles wat ik nodig had.
Toen een discussie gehad met de man achter de balie en die vertelde dat mijn terugslagventiel precies hetzelfde is als de ventielen op de AirPres compressoren die zij verkopen, maar helaas had hij er geen liggen. Hij gaat nu wel informeren wat ze kosten en er 3 voor mij bestellen.
Ik heb al wel 2 elektrische klepjes meegenomen plus een flesje Loctite afdichtmiddel om de koppelingen lekdicht te maken, is denk ik beter dan die teflon tape.
Toen een discussie gehad met de man achter de balie en die vertelde dat mijn terugslagventiel precies hetzelfde is als de ventielen op de AirPres compressoren die zij verkopen, maar helaas had hij er geen liggen. Hij gaat nu wel informeren wat ze kosten en er 3 voor mij bestellen.
Ik heb al wel 2 elektrische klepjes meegenomen plus een flesje Loctite afdichtmiddel om de koppelingen lekdicht te maken, is denk ik beter dan die teflon tape.
Die loctite werkt ech heel goed. Mooie afdichting!benkr schreef: 02 aug 2024 15:44 k heb al wel 2 elektrische klepjes meegenomen plus een flesje Loctite afdichtmiddel om de koppelingen lekdicht te maken, is denk ik beter dan die teflon tape.
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
-
Kjelt
- Donateur
Wat mis je nog dan ?benkr schreef: 02 aug 2024 15:44 Ik ben zo rond de middag bij de fa. Teunissen geweest, hebben best wel veel liggen, maar natuurlijk weer niet alles wat ik nodig had.
Ik vind het een fijne winkel, niet de goedkoopste maar ze denken wel met je mee en nemen de tijd voor je. Je kunt nog wat korting krijgen als je ze eenmaal kent en er vaker wat koopt.