vacuum tafel Baltisch berkenhout construktie

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

wstoof
Donateur
Contacteer:

Re: vacuum tafel Baltisch berkenhout construktie

Bericht door wstoof »

Heel geen slecht idee Robo !....
Daar ga ik eerst eens uitgebreid over nadenken...
Denk dat ik daar wel mee uit de voeten kan, en zit al gelijk aan spin-offs te denken (eilandjes etc)
Bedankt voor de tip (al gaat al dat gepeins wel ten kosten van mijn nacht rust)
Helaas eerste paar weken weinig tijd, maar daarna ga ik zeker iets doen met dat idee in de vorm van wat testjes
Robo
Contacteer:

Bericht door Robo »

Nou gelukkig kan je er wat mee, of heb je in iedergeval weer wat inspiratie voor de volgende tests..
Ben benieuwd naar het resultaat....
RoboCNC.nl : YouTube -- Website -- Registreer -- Twitter -- Facebook --
Sjonge

Bericht door Sjonge »

hallo allemaal,

hier mijn eerste reaktie en hopende dat jullie er ook wat aan hebben. je kunt voor je vacuum tafel ook een gaten patroon maken met hierin schroefdraad. in de gaten bevestig je een kunsstof schroef die indraait op het moment dat je geen vacuum op die plek nodig heb, en als je dat wel nodig heb haal je de schroef er uit. dit lijkt mij een simpele oplossing. op de grotere machines gebeurt dit ook, hier is nog een systeem voor maar dat kan ik zo even niet 123 uitleggen.

gr remko
create
Contacteer:

Bericht door create »

Welkom Remko op het forum,

En ik moet zeggen je eerste post is gelijk een bruikbare tip. Dank je wel!!

gr Create
Kneiter

Bericht door Kneiter »

Op de freestafels (diverse Datron machines) die wij gebruiken zitten ook vacuumtafels. Aluminium platen met een raster van kamertjes (rond 6, 4 diep ofzo). Daarin zitten kleine gaatjes die uit komen in de tweede plaat waar een sleuven patroon in zit. Diverse kranen maakt het mogelijk bepaalde stukken van de tafel "uit" te zetten. Mochten er dan nog stukken over zijn leggen we er rest materiaal kunststof op. Op de aluminiuim vacuumtafel leggen we 4mm mdf die we elke week omdraaien/vervangen. Om soms het vacuum te verhogen plakken we de rand af met tape.
Mcgyver
Has thanked: 1 time

Bericht door Mcgyver »

Nog een ideetje..

Wat ik een keer op een beurs gezien heb is het volgende...

Een vacuum tafel met een raster van sleuven waar je een pees van mossrbber in kunt leggen..

in dit raster vind je ook een raster van gaten (om de 10Cm) waar een schroef in zit...

Blijkbaar zit er onder de tafel 1 grote kamer waar het vacuum op is aangesloten

Eerst leg je dus een pees in de vorm binnen je contour en schroeft 1 of meer schroeven los binnen je contour..

je werkstuk erop of met een plaat mdf er tussen en frezen maar...

Ze hadden er ook een soort vacuum pads die netjes in het sleuven patroon paste zodat het werkstuk dus verhoogd werd... werkte ook erg goed...
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

2478

Zoiets heeft Create dus ook op zijn machientje..

een snoertje mosrubber, of een zachte O-ring van de goede maat erin, en gaan met die banaan..

als je een vlakke plaat hebt, kun je de overige delen natuurlijk "dichtplakken" met vellen plastic of rubberfolie..
Mcgyver
Has thanked: 1 time

Bericht door Mcgyver »

ZIet er cool uit!

Het "dichtplakken" vind ik aleen wat lastiger als je een grotere tafel hebt.....

Als je met afsluit schroeven werkt dan kan je op een willekeurige plek je contourtje uit pezen en 1 of 2 schroeven binnen het contour losschroeven... scheelt weer met losse plaatjes zeulen enzo..

Ik heb zo'n tafel voor een andere toepassing al eens gemaakt 2,5 meter bij 60 cm uit een plaat 15mm PVC..
Na een paar honderd sleufjes ge zaagfreesd te hebben op een altendorf formaat zaag :shock: en wat schroefjes gemaakt te hebben was dit tot nog toe het beste systeem.. zit echt muurvast... :mrgreen:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Rene
Contacteer:

Bericht door Rene »

Nemi heeft een mooi systeem. Op youtube een hoop voorbeelden te vinden.
Zelf ga ik dit systeem ook namaken.

Hier vind je nog meer voorbeelden op hun site

Nemi gebruikt aluminium. Ik hoop dat zoiets ook na te maken is met HMPE o.i.d.
Damocles
Contacteer:

Bericht door Damocles »

Ziet er leuk uit maar toch een kleine opmerkingen.

Die schroefjes altijd los-vast vind ik toch maar lomp. Eigenlijk heb je die toch niet nodig? Als je er voor zorgt dat de modules goed afdichtend op elkaar passen. Gewoon 4 pennetjes op het onderstuk en 4 gaten in het bovenstuk en dan schuif je het er mooi op met een afdichtend stuk rubber tussen of zo. Vaccuum aan en SNAP! aan elkaar vast :mrgreen:
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Rene
Contacteer:

Bericht door Rene »

Misschien heb ik niet het goede voorbeeld weergegeven. Ze hebben namelijk nog veel meer 'adapters'. Deze vind ik persoonlijk ook niet heel handig. Het systeem van Nemi opzich vind ik wel heel handig. Bekijk de site van Nemi maar eens.
Damocles
Contacteer:

Bericht door Damocles »

Inderdaad Rene, het systeem op zich met zo die modules op elkaar is heel goed gevonden vind ik! Alleen begreep ik de vijzen niet goed. Maar waarschijnlijk ben ik gewoon iets te kritisch :mrgreen:
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Lude

Bericht door Lude »

Waarom een verdraaibare ondertafel? Je kunt toch direct je opzetstukje op de tafel klemmen zou ik zeggen.

Het is wel mooi gemaakt!

edit: oh wacht, ze hebben wel van die opzetstukjes die direct op de tafel kunnen :)
wstoof
Donateur
Contacteer:

Bericht door wstoof »

Een kleine update.
Ben nog in gedachten aan het stoeien hoe de constructie er exact uit gaat zien...
Maar heb voor de halve tafel alvast wat staal gekocht.
Helaas had mijn leverancier niet genoeg (kaars recht)balken op voorraad, over 2 weken kan ik de rest ophalen...

2808
Plaats reactie