ontwerp id 3d printer nu de bouw.

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
michel pet
Contacteer:

Re: ontwerp id 3d printer nu de bouw.

Bericht door michel pet »

andere arduino er aan gehangen en het werkt weer nu merk ik dat me drives ook stuk zijn wordt steets vaager.

en toen ging er een lampje branden bliksem we hadden van de week een flinke klap hier bliksem niet ver hier van daan nu vermoet ik dat dat de brain en de drives op geblazen heeft.
de spoelen van de motoren 4 stuks wekken vlink wat spaning op in een bliksem veld.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Rob65
Contacteer:

Bericht door Rob65 »

Hoi Michel,

Spullen stuk - dat is altijd flink balen.
Zat de machine gewoon op het stopcontact tijdens de bliksem of denk je dat het inderdaad door de inductie in de spoelen komt? Hopelijk gaat alles weer goed komen.

Wat mogelijk wel een probleem zou kunnen zijn is als niet alle metalen frame (en geleidings)-delen aan massa liggen.
De geleiding van het portaal moet aan massa liggen en ook de uiteindelijke wagen waar de extruders op zitten moet geaard worden.
Kunststof bussen die over stalen assen lopen kunnen hoge statische spanningen genereren. Je kent het verschijnsel misschien wel als je sportschoenen aan hebt dat je soms spontaan een schokje krijgt als je iets geleidends aanraakt of 's winters je trui uittrekken en dan springen de vonken over naar je neus: dat is statische electriciteit en die kan je electronica beschadigen.

Dus maak aan de motor op de bewegende as en op de assen zelf een draad vast en verbind die allemaal aan de massa van je systeem (en dat gaat dan weer aan de randaarde van het stopcontact. Zo voorkom je dat er mogelijk iets onbedoeld kapot gaat.

Dan heb ik nog een vraagje over het extruder wieltje: hoe heb je die gemaakt? Ik moet binnenkort ook zo'n ding maken.

Groeten,

Rob
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
michel pet
Contacteer:

het frame is geaard op de x as na zal eens kijken hoe ik dat kan doen.
ik ver moet nog steeds dat het door de in slag komt om dat ik een dag er voor er nog mee getest heb en er niks aan de hand was.

de extruder wiel is gemaakt met een kapotte m4 tap.
ik heb eerst een soort van u beugel gemaakt die ik de plaats van een bijtel plaats daar plaats ik een messing m10 in met een gat van m5 met daar een as door heen zo dat het geheel vrij kan draaien.
de tap gaat ik de kop van de draaibank en dan druk je langzaam de tap in het materiaal.
het materiaal moet wel soepel kunnen draaien anders werkt het niet .
neem hier wel de tijd voor anders knapt de tap.
hier na maak ik het gat op maat voor de motor as .
je kan ook de uit eijnden lageren zo dat de as een deel blijft.
michel pet
Contacteer:

werkt weer eens niet dan maar de link.

michel pet
Contacteer:

vandaag weer getest en de mesing wobelbolt of hoe het mag heten werkt niet goed.
na wat testen bleek de tand niet meer scherp te zijn en de tanden zijn naar mijn id in elkaar gedrukt het mesing is te zacht ver moet ik.
van staal een test gedaan maar dat werkt ook niet goed.
aan de zij kanten is de tand mooi diep maar in het miden is die ondiep en niet scherp en heeft dus geen grip.

mmm hoe gaan we dit nu op lossen ff in me denk tank.
michel pet
Contacteer:

vond op ibay een mk7 verzie voor 13 euro heb die maar besteld nu hopen dat een beetje aan te passen is naar 6,34 mm van de steppermotor.
Rob65
Contacteer:

Bericht door Rob65 »

michel pet schreef:vandaag weer getest en de mesing wobelbolt of hoe het mag heten werkt niet goed.
na wat testen bleek de tand niet meer scherp te zijn en de tanden zijn naar mijn id in elkaar gedrukt
Ik denk dat het een combinatie van veel dingen is. Een wobbelbolt (leuke benaming :mrgreen: ) moet vooral stevig in de draad drukken zodat het transport niet slipt.
Maar wat als de wobelbolt te scherp is en de draad te veel beschadigd en er misschien zelfs iets af schraapt.
Dan zou er schraapsel in de toevoerbuis van de extruder kunnen komen waardoor de boel stroef gaat lopen.
Ik heb al vaker messing wobelboltjes gezien dus ik denk dat dit wel zou moeten kunnen.
Het is ook de combinatie met de temperatuur van de hot end en het gat in de nozzle. Hoe harder je moet duwen om een spinneragje te maken hoe moeilijker het transport is en hoe sneller er slip optreedt.

Denk ik ... want ik het de boel zelf dus nog niet draaiend.
Ik heb vandaag net wat spullen bij https://grrf.de/ besteld, onder andere de stappenmotoren, motor-sturing, cartridge verwarmingselement, temperatuur sensor, teflon staafje voor de extruder en de lineaire lagers.
Ik heb gelukkig nog wel een paar dingen te doen voordat ik de extruder af kan maken.

Rob
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
michel pet
Contacteer:

vandaag een nieuwe gemaakt in staal en die werkt wel goed deze ook iets minder diep dat lijkt beter te werken.
het drama met de kop blijft bestaan pla is wat dat aan gaat een drama zo gevoelig spul.
michel pet
Contacteer:

goed we printen weer met de nieuwe set-up foto`s volgen nog f toestel laden.

na wat test printjes met de zelfde setting als voor heen wil het niet erg lukken ik gebruik wel ander materiaal.
pla maar nu zwart aan de buitenkant lijkt het goed te werken maar de invulling is wat harig en niet mooi .
ik heb al met de temp gespeeld maar dat lijkt niet veel uit te maken ik ver moet dat de aan voer iets te kort komt maar dat moet ik nog testen.

raad kan nooit geen kwaad hoor het graag.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hier is te zien hoe wolig het is en niet mooi strak.
michel pet
Contacteer:

lukt niet erg youtube

michel pet
Contacteer:

ik heb zo waar nu eens mesing dopmoeren gevonden m6 en besteld doos vol 200 stuks dus kan vlink gaan testen om er een o,3mm in te frezen of boren.
als het lukt gaan ze de verkoop in wel voor de hobby geen handel dat is niet mijn ding.
didado
Contacteer:

Bericht door didado »

Is er iets speciaals aan die messing dopmoeren dat ze zo moeilijk te vinden zijn. Jevaka en Fabory hebben messing dopmoeren in hun assortiment.

Draai je nu je printer met Nema 23 motoren? Kan je daarmee sneller printen even afgezien of de printkop het bij kan houden? Moet je daar iets speciaals voor doen in de electronica? Draait dat gewoon op die polulu drivers die de meeste 3d printers gebruiken?
michel pet
Contacteer:

tijd terug kon ik de moeren niet krijgen en nu we dus meteen besteld.
deze printer draait op nema 23 motoren en ramps drive.
Leeuwinga
Contacteer:

Bericht door Leeuwinga »

Hoe ga je nu de gaatjes (0.35...0.5mm ) boren? :mrgreen:
Cees
Plaats reactie