Colinbus cnc studio flipt.

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Re: Colinbus cnc studio flipt.

Bericht door Arie Kabaalstra »

janplastiek schreef: 11 jun 2024 00:22 de testen met de besturing zijn goed verlopen, ik denk dat de machine terug doet wat moet en wat reeds was.
volgende probleem, de Cam software, Colicam is na testen toch niet meer te gebruiken met Centroid cnc12.
De Z hoogte van de frees wordt positief aangegeven bvb een gleuf frezen van 10mm diepte in 5 trapjes van 2mm wordt in Colicam z2, z4, z6 etc als ze in het werkstuk gaat, voor mij was dit nooit een probleem omdat ik alles met de bijhorende besturing deed.
Centroid werkt vanaf de bovenkant van de plaat en het inlopen in de plaat wordt daar z-2, z-4 etc.

iemand een te betalen cam programma in zijn achterhoofd dat door een noob, ik ken niks van G en M codes te gebruiken is.
even voor de goede orde.. Je CAM software maakt de Code "op zijn kop", maar dat maakte niet uit, omdat je machine ook "op zijn kop stond"?..

is dat wat er aan de hand is..

dan zijn zowel je CAM software als je oude besturing niet in orde.. , dat laatste is dus nu opgelost.. maar de nieuwe heeft blijkbaar de zelfde fout?.. dan moet je dus de draairichting van de Z-as motor om zien te draaien.. dan is het hele probleem geen probleem meer..

ik zie iedereen weer roepen dat je dit of dat Cam Pakket moet gebruiken.. maar dat blijft goede code uitgeven naar een machine die op zijn kop staat..

Ik las ook ergens een opmerking dat je het Z0 vlak in dat CAM pakket op je bed of bovenkant werk kan neerzetten.. Eh.. DUHH.. Driewerf Duhhh.. dat kan ELK pakket.. anders heb je er precies geen ene moer aan.. sterker nog... ik zet mijn Z0 ook regelmatig ver onder het werkstuk.. als ik met de A-as werk.. want bij een A-as is Z0 de Hartlijn van die as..

Cam programma's ten spijt.. je machine staat op zijn kop.. dat moet je dus eerst eens oplossen
janplastiek
Donateur
Contacteer:

Bericht door janplastiek »

hugo stoutjesdijk schreef: 11 jun 2024 09:16 maar misschien moet je dan eens een programma voorbeeld tonen, met een uitwerking in G code.
Vormdeel fles 120 ml boven.txt
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Breek de dag, frees een lijntje.
janplastiek
Donateur
Contacteer:

hugo stoutjesdijk schreef: 11 jun 2024 09:16 maar misschien moet je dan eens een programma voorbeeld tonen, met een uitwerking in G code.
Tray voor paddestoel 7x tussenplaat.txt
kawarider
Donateur
Contacteer:

Bericht door kawarider »

Ja inderdaad. Zag er mooi uit en leerzaam. Ervan uitgaande dat mijn frees werkt is het cam gedeelte nog iets waar ik nauwelijks ervaring mee heb. Bedankt.

Enne JanPlastiek, het ziet er toch echt naar uit dat je consequent links aan het rijden bent geweest op het vaste land. Hier is een rechtsdraaiend assenkruis wel de norm. Van x naar y draaiend geeft de richting van z.
janplastiek
Donateur
Contacteer:

Piet Versleijen schreef: 11 jun 2024 18:22 Als je alleen maar 2D freest is Cut2D van Vectric meer dan voldoende.
De postprocessor is makkelijk te configureren.
Tevens kun je zelf kiezen waar het 0-punt ligt, op het werkstuk of op het bed.
Groeten,
Piet
net een trail versie gedownload, even zien wat ik er mee kan.
janplastiek
Donateur
Contacteer:

kawarider schreef: 12 jun 2024 10:25 Enne JanPlastiek, het ziet er toch echt naar uit dat je consequent links aan het rijden bent geweest op het vaste land. Hier is een rechtsdraaiend assenkruis wel de norm. Van x naar y draaiend geeft de richting van z.
leven is aan de durvers zeker,
nee alle gekheid op een stokje, heb de machine zo gekocht en de software erbij , dus gewoon aangeleerd zoals je als kind kleuren aanleert, als degene die jou leert dat rood blauw heet, ga je dat ook zo aannemen.
P1-Engineering
Donateur

Bericht door P1-Engineering »

H.C schreef: 24 mei 2024 22:47 Benieuwd naar het vervolg...centroid heeft ook zo zijn eigenaardigheden... :mrgreen:
Voorbeeld van de eigenaardigheden als ik vragen mag?.

Ik overweeg om een Centroid Hickory systeem aan te schaffen voor een 5-assig simultaan machine. Het lijkt mij tot nu toe veruit de beste optie als we de echte besturingen (Siemens, Heidenhain etc) buiten beschouwing houden.
P1-Engineering
Donateur

Bericht door P1-Engineering »

Betreffende CAD/CAM en gebruik van Nesting: https://www.youtube.com/watch?v=tbIoJgBK3rs

Je moet er wel de uitbreiding voor hebben, maar als je dit dagelijks gebruikt moet dit makkelijk uitkunnen qua tijdsbesparing.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Probeer eens een G51 Z0 K-1 vooraan in je programma te zetten,
Dat is een schaalfaktor voor de Z-as. Met -1 draai je dus de richting om, en Z0 is de positie van waar uit geschaald wordt.
Eigenlijk geen oplossing, maar misschien helpt het je om voorlopig de druk van de ketel te halen.

Wat ik natuurlijk niet kan beoordelen, wat doet je gereedschap wissel met die geschaalde Z-as.
Misschien even met de leverancier overleggen.
Maar ik kan me niet voorstellen dat die colinbus pp niet even aangepast kan worden.

Code: Selecteer alles

(Generated by Colinbus CAMMODULE - V2.0.0.6)
(TOOL LIST:)
(T4 - Ø6.000 mm -> 2 SNIJDER ø 6,00 mm I = 25)
G51 Z0 K-1 (  schaal factor -1 op de Z-as  <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< ) 
G90 G21
G94
G00 Z-15.000
G00 X0.000 Y0.000
(2 SNIJDER ø 6,00 mm I = 25 6.000 mm)
T04
M1004 (PROFILE)
M6 ( ***************************************** let op, Z waarden in wisselmacro kunnen nu wel eens verkeerd zijn )
G97 M04 S16000
( 12.19 van de manual )

En, als je op een eiland woont, met als enige een auto mag je gewoon rijden waar je wilt. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
H.C

Bericht door H.C »

ja Hugo, dat doet 'm ! (vraagt wel nog een centerpoint)
maar alle z moves gaan z+
(wel nog een foutmelding voor de Z travel exceeded) edit: de x travel, heb maar een kleintje :D
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

H.C schreef: 12 jun 2024 11:27 ja Hugo, dat doet 'm ! (vraagt wel nog een centerpoint)
maar alle z moves gaan z+
(wel nog een foutmelding voor de Z travel exceeded)
Opheffen met G50 voor einde programma.
Misschien pas aanroepen na tool call en voor toolcall opheffen.

Maar ik zou allang die pp uitgespit hebben, of even een klein vertaal tooltje geschreven.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
H.C

Bericht door H.C »

Maar ik zou allang die pp uitgespit hebben, of even een klein vertaal tooltje geschreven
mss kan hij deze PP eens zippen en hier zetten, Meer dan een eentje aanpassen zal het niet zijn :?:
H.C

Bericht door H.C »

@P1 : Tenzij je een HEAD/TABLE config gaat maken...afblijven!
H.C

Bericht door H.C »

ook een g54 geplaatst (zet automatisch x0y0z0 voor de flip)

eens laten lopen ok
(hier nog geen live view van tool in zoals bij eding, maar komt er wel in de volgende update)
much_.jpg
Plaats reactie