even voor de goede orde.. Je CAM software maakt de Code "op zijn kop", maar dat maakte niet uit, omdat je machine ook "op zijn kop stond"?..janplastiek schreef: 11 jun 2024 00:22 de testen met de besturing zijn goed verlopen, ik denk dat de machine terug doet wat moet en wat reeds was.
volgende probleem, de Cam software, Colicam is na testen toch niet meer te gebruiken met Centroid cnc12.
De Z hoogte van de frees wordt positief aangegeven bvb een gleuf frezen van 10mm diepte in 5 trapjes van 2mm wordt in Colicam z2, z4, z6 etc als ze in het werkstuk gaat, voor mij was dit nooit een probleem omdat ik alles met de bijhorende besturing deed.
Centroid werkt vanaf de bovenkant van de plaat en het inlopen in de plaat wordt daar z-2, z-4 etc.
iemand een te betalen cam programma in zijn achterhoofd dat door een noob, ik ken niks van G en M codes te gebruiken is.
is dat wat er aan de hand is..
dan zijn zowel je CAM software als je oude besturing niet in orde.. , dat laatste is dus nu opgelost.. maar de nieuwe heeft blijkbaar de zelfde fout?.. dan moet je dus de draairichting van de Z-as motor om zien te draaien.. dan is het hele probleem geen probleem meer..
ik zie iedereen weer roepen dat je dit of dat Cam Pakket moet gebruiken.. maar dat blijft goede code uitgeven naar een machine die op zijn kop staat..
Ik las ook ergens een opmerking dat je het Z0 vlak in dat CAM pakket op je bed of bovenkant werk kan neerzetten.. Eh.. DUHH.. Driewerf Duhhh.. dat kan ELK pakket.. anders heb je er precies geen ene moer aan.. sterker nog... ik zet mijn Z0 ook regelmatig ver onder het werkstuk.. als ik met de A-as werk.. want bij een A-as is Z0 de Hartlijn van die as..
Cam programma's ten spijt.. je machine staat op zijn kop.. dat moet je dus eerst eens oplossen