Wat kun je allemaal met een Arduino/Raspberry Pi ?
Moderator: Moderators
Re: Wat kun je allemaal met een Arduino/Raspberry Pi ?
Ik zou het magneetje op de snaar klemmen en de meter er naast houden.
Vraag: geld die 11O Hz voor elke snaar en lengte? Gitaarbouwers zeggen iets anders denk ik.
Vraag: geld die 11O Hz voor elke snaar en lengte? Gitaarbouwers zeggen iets anders denk ik.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 3 times
- Contacteer:
Maar door het gewicht van het magneetje veranderd de frequentie ook weer.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Klopt. Maar niet zoveel als het hele meetsysteem er aan hangt.
Ik denk dat eigenlijk het probleem van de methode is dat je niet meet wat de wilt weten, namelijk de spanning in de snaar. Als het precies moest zou ik een meetklok op het midden van de snaar zetten en dan er een gewicht naast plaatsen. Met het gewicht, de inzakking en wat gonio is de spanning in de snaar te berekenen. Maar ja, elke fietsenmaker wist dit al lang als hij de ketting spant.
Ik denk dat eigenlijk het probleem van de methode is dat je niet meet wat de wilt weten, namelijk de spanning in de snaar. Als het precies moest zou ik een meetklok op het midden van de snaar zetten en dan er een gewicht naast plaatsen. Met het gewicht, de inzakking en wat gonio is de spanning in de snaar te berekenen. Maar ja, elke fietsenmaker wist dit al lang als hij de ketting spant.
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
de oude spanningsmeters zoals de eerder getoonde Löwener 581 meten ook de indrukking met een bepaalde veerdruk.. echter.. zo'n löwener is alleen te gebruiken voor een 4kleps ducati.. ik heb ook nog een tweeklepper.. en daar werd een soort veerunster aan de spanrol gehaakt.. je trok em dan op een bepaalde spanning. en dan zette je de rol vast..
tegenwoordig wordt alles gedaan met één electronisch meetinstrument, de "mathesis".
je schroeft een beugeltje met een sensor op het blok (in de gaatjes van de afdekkappen) en dan "kijkt" die sensor naar de zijkant van de riem.. sla je de riem aan zodat ie trilt.. dan wordt dat geregistreerd en op de display weergegeven.. dat systeem.. daar wil ik naartoe..da's op beide motoren te gebruiken..
tegenwoordig wordt alles gedaan met één electronisch meetinstrument, de "mathesis".
je schroeft een beugeltje met een sensor op het blok (in de gaatjes van de afdekkappen) en dan "kijkt" die sensor naar de zijkant van de riem.. sla je de riem aan zodat ie trilt.. dan wordt dat geregistreerd en op de display weergegeven.. dat systeem.. daar wil ik naartoe..da's op beide motoren te gebruiken..
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
En zo is toch de wiskunde weer terug.Arie Kabaalstra schreef:tegenwoordig wordt alles gedaan met één electronisch meetinstrument, de "mathesis".
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Precies.. zo'n mathesis kost iets van 1100,-.. ja.. leuk.. daar koop ik 2 sets banden voor..
Dus.. als ik iets van fabrieken met wat electronische "Sensors" die ik aan een Arduino knoop, en dan alles in een mooi kastje frommel.. dan heb ik iets wat ik kan gebruiken voor beide motorfietsen..
en .. omdat een Arduino meer kan.. mogelijk prog ik er nog iets van een spanningsmeter en weerstandsmeter in.. kan ik dat ook meteen meten met het zelfde apparaatje..
Ik heb nog deze behuizingen liggen.. een aantal..

LCD ligt er even los in.. voor het idee..

en binnenin.. genoeg ruimte..
ik zou een schuifje in de zijkant kunnen maken voor de USB poort om nieuwe firmware te flashen, en om em eventueel extern te voeden.. eventueel.. want..

in de achterkant zit een batterij vak.. daar kunnen wel een paar batterijtjes in.. ( is er een handige en eenvoudige mogelijkheid om de 9 V van een blokbatterij naar 5 V terug te tunen?.. met een beetje lange levensduur van de batterij?
Dus.. als ik iets van fabrieken met wat electronische "Sensors" die ik aan een Arduino knoop, en dan alles in een mooi kastje frommel.. dan heb ik iets wat ik kan gebruiken voor beide motorfietsen..
en .. omdat een Arduino meer kan.. mogelijk prog ik er nog iets van een spanningsmeter en weerstandsmeter in.. kan ik dat ook meteen meten met het zelfde apparaatje..
Ik heb nog deze behuizingen liggen.. een aantal..
LCD ligt er even los in.. voor het idee..
en binnenin.. genoeg ruimte..
in de achterkant zit een batterij vak.. daar kunnen wel een paar batterijtjes in.. ( is er een handige en eenvoudige mogelijkheid om de 9 V van een blokbatterij naar 5 V terug te tunen?.. met een beetje lange levensduur van de batterij?
Sniet nodig, 9 volt blok kan je zo aan je Arduino Uno knopen, deze wil een voeding tussen 7 en 12 volt.Arie Kabaalstra schreef: is er een handige en eenvoudige mogelijkheid om de 9 V van een blokbatterij naar 5 V terug te tunen?.. met een beetje lange levensduur van de batterij?
Life is easy...
Think it, draw it, make it.
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Heerlijk...
Wat ik eigenlijk wel een "Zwak puntje" vind van Arduino.. waarom leveren ze niet gewoon een papiertje mee, met de electrische gegevens en de Pin-settings.. nu moet ik dat iedere keer opzoeken op het net.. misschien moet ik dat dan maar een keer printen. maar.. ik had meer documentatie verwacht bij dit zeer veelzijdige apparaatje..
Wat ik eigenlijk wel een "Zwak puntje" vind van Arduino.. waarom leveren ze niet gewoon een papiertje mee, met de electrische gegevens en de Pin-settings.. nu moet ik dat iedere keer opzoeken op het net.. misschien moet ik dat dan maar een keer printen. maar.. ik had meer documentatie verwacht bij dit zeer veelzijdige apparaatje..
LCD kan je niet voeden vanuit Arduino, kost te veel stroom.
7805 (9 volt > 5 volt)of zo gebruiken achter batterij en LCD hiermee voeden.
Er is een library die de Arduino wat minder stroom laat verbruiken,
batterij zal anders snel leeg zijn...
7805 (9 volt > 5 volt)of zo gebruiken achter batterij en LCD hiermee voeden.
Er is een library die de Arduino wat minder stroom laat verbruiken,
batterij zal anders snel leeg zijn...
Ik ben nu voor een projectje aan het kijken naar een Arduino due. Op het net kom ik aanbieders tegen die aan Arduino compatible board verkopen voor een stuk minder.
Wat zijn de ervaringen met de "niet originele" compatible clonen?'
Ps Nena, als ik die bak zie bedenk ik me opeens dat ik mijn oude luchtbuks opnieuw moet opkanppen en blauwen
Wat zijn de ervaringen met de "niet originele" compatible clonen?'
Ps Nena, als ik die bak zie bedenk ik me opeens dat ik mijn oude luchtbuks opnieuw moet opkanppen en blauwen
ASS-U-ME
Wat voor slechte ervaringen heb je met chinese clones? Ik heb er ook twee, ben net begonnen met arduino.
Als er rare dingen voor kunnen komen waardoor ik uren zit te zoeken en het ligt er aan dat het een clone is dan is dat wel makkelijk om even vooraf te weten
Als er rare dingen voor kunnen komen waardoor ik uren zit te zoeken en het ligt er aan dat het een clone is dan is dat wel makkelijk om even vooraf te weten
Dat wordt dus een originale om mee te starten
Ps2 wat een vreemde plek voor die aanslag on je glaswerk, meestal wordt de binnenbuis vies en loopt er in de buiten uis koelwater oid.
Ps2 wat een vreemde plek voor die aanslag on je glaswerk, meestal wordt de binnenbuis vies en loopt er in de buiten uis koelwater oid.
ASS-U-ME
Chinese klonen hebben eigenlijk maar 1 probleem de FTDI chip is een chinese clone,
dat is de USB naar serieel (comport) chip, niet dat deze niet werkt maar er moet wel een driver voor zijn,
voorheen gebruikte men de driver van de originele chip, maar dat kan nu niet meer.
Ik raad iedereen eens te kijken naar de opvolger van de Arduino de Teensy 3.1, ik heb altijd Arduino's gebruikt
maar deze versie is een verademing, dezelfde code met heel erg veel voordelen, je wilt niet anders meer.
dat is de USB naar serieel (comport) chip, niet dat deze niet werkt maar er moet wel een driver voor zijn,
voorheen gebruikte men de driver van de originele chip, maar dat kan nu niet meer.
Ik raad iedereen eens te kijken naar de opvolger van de Arduino de Teensy 3.1, ik heb altijd Arduino's gebruikt
maar deze versie is een verademing, dezelfde code met heel erg veel voordelen, je wilt niet anders meer.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Arduino is 5v 40mA per pin.tweety schreef: Ik raad iedereen eens te kijken naar de opvolger van de Arduino de Teensy 3.1, ik heb altijd Arduino's gebruikt
Teensy 3.1 is weliswaar 5v tolerant, maar eigenlijk 3.3v, geen idee welke stromen. Wel even een dingetje om op te letten.