Z-hoogte bij gereedschapswissel

Moderator: Moderators

ruudpg
Donateur

Z-hoogte bij gereedschapswissel

Bericht door ruudpg »

Wellicht een domme vraag of één met een voor de hand liggend antwoord, maar na een poosje zoeken lukt het me niet om het antwoord te vinden, vandaar mijn roep om hulp aan een ieder:

Ik gebruik CamBam samen met USBCNC (Eding-CNC).

Na een M6 voor het wisselen van een frees stops USBCNC netjes, maar op een hoogte van Z3, dit is natuurlijk veel te laag, 3mm boven het werkstuk nulpunt, graag zou ik dit op bijvoorbeeld Z100 zien zodat ik ruimte heb om de frees te wisselen.

Maar is dit een instelling in CamBam, bijvoorbeeld in de PostProcessor, of moet ik dit toch in Eding-CNC instellen :?:
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Re: Z-hoogte bij gereedschapswissel

Bericht door andrefc101 »

Uit de manual:
2.6.3 Automatic user defined Tool change ATC
When you want to define you own tool change cycle, you can edit the file “macro.cnc” in the USBCNC directory. When an M6 Tx is encountered, this is translated to a GOSUB of subroutine change_tool in the “macro.cnc” file. This subroutine then calls further subroutines drop_tool_x and pick_tool_x, if you have a tool changer, you can add extra movements to the right tool position and control I/O for actually changing the tool.

M.a.w. e.e.a. aanpassen in de subroutine: change_tool
ruudpg
Donateur

Bericht door ruudpg »

Bedankt Andre! Ik ga er mee stoeien...
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Klopt helemaal.. en.. als je een Toolsetter hebt.. dan kun je dat ook meenemen in de Macro van de gereedschapswissel..

ik moet mijn Toolsetter nog installeren na het bouwen van de kast.. , maar als alles klaar is.. en ik heb een Toolchange in het programma.. dan gaat de Kop naar 10 mm onder het hoogste punt.. zodat ik alle ruimte heb om tools te wisselen.. dan komt er een dialoogje op mijn scherm, waar ik de globale uitsteeklengte van de tool ingeef.. dan druk ik op "ok" en gaat de machine de frees opmeten.. waarna ie gewoon verder gaat waar ie gebleven is.. :)
jordina
Contacteer:

Bericht door jordina »

En Arie waar staat die toolsetter van jou, op het bed van de machine of zet je hem op het werkstuk
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

jordina schreef:En Arie waar staat die toolsetter van jou, op het bed van de machine of zet je hem op het werkstuk
Ik ben bang dat ie nog in de kast staat. ( net als die van mij trouwens :lol: , vind het niet zo belangrijk )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. nu nog in de kast.. dat wil zeggen.. ik ga op korte termijn een nieuwe bouwen.. momenteel druk met werk.. horlogekasten frezen..

bij mij komt ie op de hoek van de tafel te staan.. rechtsachter.. vaste positie, vastgelegd in de systeemparameters in EdingCNC..
jordina
Contacteer:

Bericht door jordina »

okee, zit nu met een probleem, ik zet die toolsetter op mijn werkstuk maar he, het bovenste laagje is er al afgefreesd en er moet nu andere frees in, maar ben wel mijn nul punt kwijt, moet ik toch eens gaan zien dat dat veranderd wordt en ook de toolsetter naar het puntje van de werktafel
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Ik heb ook zo'n toolsetter, maar dat ding op een vaste plek monteren bleek helemaal niet handig te zijn. Die zat veel te vaak in de weg omdat er toch echt net op die plek een opspandingetje moest komen ofzo.
Nu heeft dat ding inmiddels magneetjes aan de onderkant en staan z'n coordinaten in G28. Dat verlicht de pijn iets (dan kan ik makkelijk de locatie van het ding wijzigen voor ik aan een freesklus begin), maar al met al gebruik ik 'm eigenlijk maar zelden.

Als ik trouwens de hele bovenkant van iets bewerk, dan kies ik de bovenkant van het materiaal ook niet als nulpunt. In geval van 'oeps' wil ik wel weer overnieuw het nulpunt op kunnen zoeken. Maar 'oeps' gebeurt vast alleen maar bij mij :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
jordina
Contacteer:

Bericht door jordina »

9204

dit is wat ik nu gefreesd heb maar nu moet ik nog de andere helft doen, maar hier zitten dus nokjes op.
Nu freesd hij eerst de bovenkant eraf en blijven die nokjes staan maar hoe moet ik dat nu doen met die toolsetter
jordina
Contacteer:

Bericht door jordina »

9205

Moet eigenlijk het hele project laten zien dus bij deze, dit moet het worden
jordina
Contacteer:

Bericht door jordina »

7487

en dit moet het eindresultaat worden
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

jordina schreef:dit is wat ik nu gefreesd heb maar nu moet ik nog de andere helft doen, maar hier zitten dus nokjes op.
Nu freesd hij eerst de bovenkant eraf en blijven die nokjes staan maar hoe moet ik dat nu doen met die toolsetter
Ik zou de onderkant van het blok (= je tafel?) als Z=0 pakken. Toolsetter kun je dan ook op je tafel kwijt, ergens naast je blok ruw materiaal.

Mooi malletje trouwens!
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
jordina
Contacteer:

Bericht door jordina »

DaBit,

Ja klopt maar het nulpunt ligt nu bovenop hart werkstuk, als ik dan frees moet wisselen moet ik dus naast het werkstuk naar toolsetter begrijp ik, maar nu komt het hoe kom ik dan weer precies op de plek waar hij gestopt is?
domme vraag misschien hoor weet ik wel maar ben er nog niet zo in thuis
Plaats reactie