oude machine -> E-CNC

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
keesfrees

oude machine -> E-CNC

Bericht door keesfrees »

nog even wat meer toelichting in een nieuw draadje
hier wil ik naar toe
machine aan, programma opstarten, ( in die volgorde ander gaat het mis )
homen ( ctrl-H )
laad frees1
kies nulpunt en ga er heen met de frees op veilige hoogte boven het materiaal, dit ter controle dat het juiste nulpunt is gekozen
laad Gcode bestand ( ctrl-i )
ga aan de gang ( ctrl-g ) ( de g van gaan )
aan het eind zo snel mogelijk aan de kant om er een nieuwe plaat op te leggen
de bewerkte plaat gaat samen met (op de) onderplaat aan de kant, nieuwe onderplaat en plaat er op, kan binnen 30 sec weer draaien

dit geldt natuurlijk alleen voor serie werk, de ene klus is de andere niet
maar de freesmachine is voor mij als een printer, het boek schrijven gebeurd op de computer
is het programma klaar dan is het werk bijna gedaan, machine aan en koffie maken

kortom ik heb geen behoefte aan een uitgebreid knoppenbord bij de machine en vele collega's met een dergeljke machine hebben nog nooit van gcode gehoord ( of werken zelfs nog via HPGL )
het gekozen nulpunt is natuurlijk wel van belang !
daarom zou ik het home-punt (G54 ev) toch een wat prominentere plaats willen geven op de GUI
en heel graag een nulpunt ingeven met behoud van de Z
de Z is bij mij (bijna) altijd de bovenkant van de snijplank cq spoilboard = onderkant materiaal en daar ga 0,2mm door heen

om maar even aan te geven dat iedereen zo zijn eigen gebruik heeft van een cnc-besturing
Eding CNC zit vol met mooie functies maar een aantal hele basale functies miste ik direct
nu email ik al vele jaren (zeer onregelmatig) met Bert en een aantal van mijn wensen zijn al vervuld, op basis van de ervaringen met m'n oude besturing die qua functionaliteit nog zo slecht niet is !
maar waar bij ik vanaf het begin tot het einde om de bugs moest heen werken, als de machine een maal draait gaat het goed, maar ook hier is het instellen en bedienen het punt
bv, na een frees lengte meting via schakelaarblokje moet er een freeswissel en weer terug uitgevoerd worden ander werk je nog met de oude freeslengte, moet je even weten !
als er een jpg in de klussenmap staat dan kun je die per ongelijk kiezen dan loopt de machine vast
enneuh peck-drill is helemaal lachen, de boor gaat eerst helemaal door het materiaal, dan weer omhoog, dan stopt stop-tie iets hoger, enz. net omgekeerd dus :-/
en dat blijft er dus allemaal inzitten ondanks updates

nu is de display al jaren kapot, maakt niet uit, heb ik niet nodig, ik bedien 'm met m'n ogen dicht
wat dat soort leveranciers voor prijzen durven te vragen, ach, ze prijzen zich vanzelf de markt uit
Laatst gewijzigd door keesfrees op 18 nov 2024 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Re: oude machine -> E-CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

keesfrees schreef: maar de freesmachine is voor mij als een printer, het boek schrijven gebeurd op de computer
Dan zou ik toch iets verder gaan met programma voorbereiding.
(ik heb op m'n printer niet eens een groene knop :lol: )
Dus nulpunt gewoon van te voren verrekenen, en alles vanuit machine nulpunt uitvoeren.
Altijd maar 1 programma in de klussenmap, na frezen autom. wissen.
( eventueel meerdere met volgnummer die achter elkaar afgewerkt kunnen )
Ook je toollengtes zou je in de pc kunnen hebben, zodat Z altijd klopt.

Blijft over : groene knop drukken.
Wel handig , een stoplicht om te zien of de machine klaar is, bezig, of een probleem heeft.
Voor later: werkorders met barcode, code lezen aan de machine, programma wordt geladen, groene knop, gaan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Re: oude machine -> E-CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je een toolsetter hebt. en je hebt em goed geprogrammeerd.. dan is gereedschaplengte toch totaal geen issue?..

Ik heb op de draaibank ook wat macrootjes geprogd om mijn tooloffsets in te geven.. te bepalen aan de hand van een stukkie materiaal in de machine.. even raken.. meten.. ingeven.. OK heien.. klaarrr..

Als je Z0 altijd onderkant werk is.. dan is het geen probleem om met verschillende dikten materiaal te werken.. als Z0 bovenkant materiaal is.. ook niet.. hangt even van je manier van programmeren af.. en waarmee je programmeert..

Zou ik een machine hebben waar ik alleen plaat op bewerk.. dan is het makkelijk.. Z0= onderkant materiaal.. in CamBam ( waar ik mijn Code mee maak, voor zover ik dat niet aan de machine doe) is het dan een kwestie van de parameters juist ingeven.. heb ik werk van 20 mm dik?.. dan is mijn Clearanceplane 22, en mijn Worksurface 20..

Voor mij is de Beagle ook als een printer.. ik doe veel contourwerk.. en op allerhande verschillende plekken in de machine.. ook wel met de A-as.. kwestie van even aantikken met de frees, of een stiftje ø6.. coordinaten ingeven.. groene knop indrukken, koffie maken..
Plaats reactie