Pendant/MPG Eding CNC

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Lude

Re: Pendant/MPG Eding CNC

Bericht door Lude »

ruudpg schreef: Hopelijk vind Lude het goed dat ik hem in deze post quote!
Tuurlijk!
De grap is zelfs dat ik dit programmaatje aan het begin van deze thread al genoemd heb ;-)
GvB
Contacteer:

Bericht door GvB »

Werkt autohotkey dan goed met alle keys voor usbcnc? ook met keys tegelijkertijd?
Ik meende dat dat in een geval (wireless numpad) niet helemaal goed ging bij mij. Maar daar kan ik mij in vergissen.
Lude

Bericht door Lude »

GvB: Autohotkeys moet je als administrator uitvoeren onder windows7, anders pakt usbcnc de commando's niet op (in een browser etc werkt het dan wel naar behoren).
Momenteel doe ik alleen wat jog commando's en andere simpele dingen via het numpad, ik zal asap een testje doen met toetsencombinaties en dat hier terugkoppelen
Zee&Zee
Donateur

Bericht door Zee&Zee »

En........ ik heb een pendant :mrgreen: :

USB controller
Afbeelding: nul euro
+ JoyToKey: nul euro (voor de test ff de freeware versie geinstalleerd )

En JoytoKey is echt een Joy om te gebruiken !
Moest wel ff in admin mode in WIn 7 runnen om te praten met Eding CNC, maar alles werkte verder meteen naar behoren. Kind kan de was doen: controller toetsje drukken, gewenste toets (of toetsen combi) op keybord drukken, ok klikken en gaan.

Ik zeg TIP v/d maand:
regel een pleestation-xdoos-pc-whatever controller via MP of "leen" er een van de kleine....download JoyToKey en gaan....
Goedkoper kan igg niet.

En als bonus: dit is ook best leuk om te doen met de kiddo's ( wel ff je Z as niet mee proggen ;-) ).

Afbeelding
CNC you later
floriske.nl
Contacteer:

Bericht door floriske.nl »

Ik ben gisteren begonnen met het ombouwen van m'n Chinese pendant voor EdingCNC en vond dit wel het topic om hier even mijn bevindingen over te posten.

Het gaat dan om de simpele versie met handwiel, 2 keuzeschakelaars en noodstop.

Ik zou zeggen "zint eer ge begint!" :evil:

Allereerst was 1 van de knoppen van de keuzeschakelaars niet los te krijgen, inbusje naar z'n grootje gedraaid.
Dus deze moest er met wat gepast geweld vanaf en vervolgens moest ik nieuwe bestellen.

Daarna het ding open gesloopt, alle draden losgehaald en aan het meten.

Daaruit bleek dat de GND/Common aansluitingen van de schakelaars (dubbel uitgevoerd per schakelaar) alle 4 samen aan 1 ground plane hingen. Op zich logisch, maar voor EdingCNC niet echt handig aangezien hierin de GND/Common aansluitingen gebruikt worden als referentiepunt voor een spanningsdeling (vergelijkbaar met het middelste punt van een potmeter zeg maar).

Dus de schakelaars moesten van het printje af. Een behoorlijk gepriegel met ca. 10 soldeerlipjes per schakelaar, maar na enig gepriegel met desoldeer litze gelukt.

Daarna de schakel contacten doormeten aangezien de helft niet gebruikt wordt (het is volgens mij een soort "universele" meer standen schakelaar welke ze intern aanpassen om een bepaald aantal standen te krijgen) en aan het solderen. Eerst per schakelaar alle weerstanden etc. aanbrengen en doormeten en dat ging allemaal prima.

Omdat ik de schakelaars van het printje af heb moeten halen kon ik het "power" ledje hiervan ook niet meer gebruiken, dus maar even een led houdertje gemonteerd met een 5mm led met voorschakel weerstandje.

Daarna het hele zwikkie in elkaar zetten, kabel aansluiten (heb hiervoor voor het gemak het kleurenschema uit de CPU5b specs flyer aangehouden) en voor de zekerheid nog maar een keer meten en wat denk je? De weerstandwaarden gaan alle kanten in behalve de goede :?:

Ik vermoed dat dit komt omdat de gnd/common aansluitingen van de schakelaars intern verbonden zijn met de behuizing van de schakelaars en deze zijn weer met elkaar verbonden omdat de montageplaat van de schakelaars van metaal is.

Ik hoop echter eigenlijk dat het simpelweg komt omdat ik in principe weerstand van 2 schakelaars/schakelingen tegelijk meet oid. Dit moet ik alleen nog uitzoeken want ik was het inmiddels wel beu.

Iets wat een klusje van een klein uurtje moest worden is tot nu toe al een avondje werk geweest :shock:
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

als ik dat zo lees.. Kolere.. wat heb ik het dan makkelijk gehad met het aansluiten en inregelen van mijn Heidi-klavier..
floriske.nl
Contacteer:

Dat zal toch wel iets meer werkt geweest zijn (met name uitvogelwerk gok ik dan) gok ik? Maar dan praten we ook wel over iets uitgebreidere mogelijkheden dan ik met mijn pendant van 6 tientjes met 3 knopjes en een wieltje ;-)

Op zich prima dat er wat werk in schiet, maar met de hoeveelheid tijd die er nu in geschoten is had ik net zo lief de veel te dure pendant van Sorotec gekocht of een gamepad gebruikt.
Zee&Zee
Donateur

Bericht door Zee&Zee »

Hey Floris,
top dat je je ervaringen hier deelt. Minder dat het zo tegenzit.
Kan ik die optie al afstrepen voor de toekomst, maar dan bouw ik zowiezo een custom verhaal.
Maar momenteel dik tevreden met de gamepad optie.
Ik zou zeggen probeer die optie ook even (als je een gamepad hebt), en als je daarna je chinees nog afmaakt :roll:, een vergelijkje posten hier ? Altijd goed die eerste hand ervaringen.
Arie heeft Pokeys gekocht voor zijn verhaal, en dat was ook vast geen 5 minuten werk, dat kan ik me niet voorstellen.
CNC you later
wilfred1970

Bericht door wilfred1970 »

ben adapterprintje aan t maken voor een medeforumlid zn Eding besturing. Is een standaard handwiel met axis-select en multiplication-factor knoppen...

Als alles klaar is en werkt post ik t wel hier...
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

ja.. er zat wel veel werk in.. dat geef ik grif toe.. maar dat was gewoon met een Multimeter kijken welke switches op welke pins in de matrix zaten.. en dat in een Exelfile proppen.. vervolgens het bord bedraden, met een 25 aderige kabel, aansluiten, en alles in de Pokeys flashen.. maar dat ging in één keer goed..
Zee&Zee
Donateur

Bericht door Zee&Zee »

Er zijn altijd meerdere wegen te bewandelen en meerder visies op wat de 'beste' oplossing is, dat is het mooie van de mens. Sterker nog het verschilt zelfs per mens per dag...de ene dag zoek ik snel efficient en simpel, de andere dag kan ik uren pielen en toch in beide gevallen dik tevreden zijn met de gevonden oplossing :mrgreen: .

Top als je dat Post Wilfred. Zoals ik eerder al schreef zou het mooi zijn dat ik hier uitendelijk een soort samenvatting van kan gaan maken voor iedereen van wat nou de opties zijn en welke stappen ervoor nodig zijn... En dan mag iedereen lekker zelf kiezen wat de 'beste' oplossing is voor hem/haar.
CNC you later
floriske.nl
Contacteer:

Gisteren de pendant even vlug aangesloten en deze werkt keurig. De rare waarden kwamen dus inderdaad voort uit het gelijktijdig meten over 2 circuits.

Wel bleken er 2 ingangen verkeerd gelabeld te zijn op mijn CPU5b breakout board, ANA 1 en ANA 3 bleken omgewisseld te zijn.

Om heel eerlijk te zijn zie ik er de meerwaarde eigenlijk nog niet helemaal van in :lol: ik ben met m'n toetsenbord sneller met positioneren dan met de pendant.

@wilfred1970: Ik ben benieuwd, omdat de common/gnd aansluitingen van de keuzeschakelaars samen hangen (ook met de algemene gnd) vraag ik me af hoe je dit met een simpel adapter printje voor elkaar gaat krijgen, aangezien deze gebruikt moeten worden als referentiepunt voor de spanningsdeling die EdingCNC vereist.
DaBit
Donateur
Been thanked: 1 time

Bericht door DaBit »

floriske.nl schreef: Om heel eerlijk te zijn zie ik er de meerwaarde eigenlijk nog niet helemaal van in :lol: ik ben met m'n toetsenbord sneller met positioneren dan met de pendant.
Ik ga inderdaad ook eens 4 knopjes op mijn pendant toewijzen als 'continue jog'. Voor een beetje precies positioneren is dat handwieltje verdomd handig, voor van de ene kant van de tafel naar de andere kant gaan niet.

Maar ik zou 'm toch inmiddels niet graag meer missen, die pendant.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
ericvdp

Bericht door ericvdp »

Ik wil zelf een "Pendant" bouwen.
De keuze van de assen en hun nul instelling (connector Pendant) vind ik te weinig.
Heeft iemand ervaring met het gebruik van de analoge ingangen (IN-3) zoals besoroken op bladzijde 44 en 45 van de manual (rel.4.01)
Wat de hardware betreft zie ik geen problem.
Plaats reactie