Ik ben gisteren begonnen met het ombouwen van m'n Chinese pendant voor EdingCNC en vond dit wel het topic om hier even mijn bevindingen over te posten.
Het gaat dan om de simpele versie met handwiel, 2 keuzeschakelaars en noodstop.
Ik zou zeggen
"zint eer ge begint!"
Allereerst was 1 van de knoppen van de keuzeschakelaars niet los te krijgen, inbusje naar z'n grootje gedraaid.
Dus deze moest er met wat gepast geweld vanaf en vervolgens moest ik nieuwe bestellen.
Daarna het ding open gesloopt, alle draden losgehaald en aan het meten.
Daaruit bleek dat de GND/Common aansluitingen van de schakelaars (dubbel uitgevoerd per schakelaar) alle 4 samen aan 1 ground plane hingen. Op zich logisch, maar voor EdingCNC niet echt handig aangezien hierin de GND/Common aansluitingen gebruikt worden als referentiepunt voor een spanningsdeling (vergelijkbaar met het middelste punt van een potmeter zeg maar).
Dus de schakelaars moesten van het printje af. Een behoorlijk gepriegel met ca. 10 soldeerlipjes per schakelaar, maar na enig gepriegel met desoldeer litze gelukt.
Daarna de schakel contacten doormeten aangezien de helft niet gebruikt wordt (het is volgens mij een soort "universele" meer standen schakelaar welke ze intern aanpassen om een bepaald aantal standen te krijgen) en aan het solderen. Eerst per schakelaar alle weerstanden etc. aanbrengen en doormeten en dat ging allemaal prima.
Omdat ik de schakelaars van het printje af heb moeten halen kon ik het "power" ledje hiervan ook niet meer gebruiken, dus maar even een led houdertje gemonteerd met een 5mm led met voorschakel weerstandje.
Daarna het hele zwikkie in elkaar zetten, kabel aansluiten (heb hiervoor voor het gemak het kleurenschema uit de CPU5b specs flyer aangehouden) en voor de zekerheid nog maar een keer meten en wat denk je? De weerstandwaarden gaan alle kanten in behalve de goede
Ik vermoed dat dit komt omdat de gnd/common aansluitingen van de schakelaars intern verbonden zijn met de behuizing van de schakelaars en deze zijn weer met elkaar verbonden omdat de montageplaat van de schakelaars van metaal is.
Ik hoop echter eigenlijk dat het simpelweg komt omdat ik in principe weerstand van 2 schakelaars/schakelingen tegelijk meet oid. Dit moet ik alleen nog uitzoeken want ik was het inmiddels wel beu.
Iets wat een klusje van een klein uurtje moest worden is tot nu toe al een avondje werk geweest