Pendant/MPG Eding CNC

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Re: Pendant/MPG Eding CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

floriske.nl schreef:Sorotec heeft ook een pendant bouwkit, speciaal ontwikkeld voor EdingCNC, maar die is weer vrij kostbaar voor een eenvoudige versie:

http://www.sorotec.de/shop/product_info ... cnc.html//
En heeft ook geen keuzeschakelaar voor X.Y.Z.A. ( althans ik zie het niet zitten ?)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
audiomanics
Donateur
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

hugo stoutjesdijk schreef:En heeft ook geen keuzeschakelaar voor X.Y.Z.A.
En hoe zou je die dan willen aansluiten op EdingCNC???
Standaard kun je in de Jogmode met 1 knop al door de assen heen scrollen om vervolgens met het duimwiel/encoder in de gekozen stapgrootte te bewegen.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Ik weet niet hoe configureerbaar EdingCNC is.

Zou je een plugin kunnen schrijven die via libusb oid met zo'n Chinese pendant kletst en vervolgens via een interne communicatiepijp doorgeeft wat er moet gebeuren? Zo doet het LinuxCNC spul voor mijn pendant (en de Mach3 driver vast ook) het. Wat die dingen uitspugen is niet bijster ingewikkeld.

Aan zo'n pendant raak je heel, heel snel gewend in ieder geval.

Die keuzeschakelaar voor XYZA vind ik trouwens nou net het grootste nadeel van mijn pendant. Om die te bedienen heb ik een tweede hand nodig en als je wat aan het zoeken bent is het beetje in X, beetje in Y, beetje in X, etc.
Nouja, ik heb knopjes zat. Maar eens kijken of ik knopjes reserveren voor dat doel handiger vind.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

audiomanics schreef:
hugo stoutjesdijk schreef:En heeft ook geen keuzeschakelaar voor X.Y.Z.A.
En hoe zou je die dan willen aansluiten op EdingCNC???
Standaard kun je in de Jogmode met 1 knop al door de assen heen scrollen om vervolgens met het duimwiel/encoder in de gekozen stapgrootte te bewegen.

Kees
Dat doe je dan op je toesenbord denk ik ( ik gebruik geen USBCNC ), maar met een handwiel wil ik dicht bij de machine de assen bedienen, en dan niet terug naar het toetsenbord moeten.
In de docu van USBCNC staat een schema hoe je een as-keuze schakelaar kunt aansluiten.
( misschien niet bij elke versie, ik heb geloof ik versie 5 bekeken )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
audiomanics
Donateur
Contacteer:

hugo stoutjesdijk schreef:In de docu van USBCNC staat een schema hoe je een as-keuze schakelaar kunt aansluiten. ( misschien niet bij elke versie, ik heb geloof ik versie 5 bekeken )
Klopt, heb ik ook gezien: AxSelInput bij een type 5B... Ik keek nooit verder dan het 5A verhaal :oops: ..

Kees
wilfred1970

Bericht door wilfred1970 »

weerstandjes aan de meerstandenschakelaar...zo krijg je een soort stappenpotmeter
ben er ook al mee bezig...pcb'tje gemaakt voor die 2 boxed headers naar de pendant.
lelieveld
Contacteer:

Bericht door lelieveld »

Er is een extra functie in USBCNC van Bert Eding ingebouwd
als je de Handwiel mode kiest krijgt de Pauze/ Run een andere functie
Die wordt dan keuze tussen de assen
er is daar een mooi woord voor maar dat gebruik ik niet dagelijks en wil me niet te binnen schieten
en de probe aansluiting wordt gebruikt om te nullen ;-)
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
audiomanics
Donateur
Contacteer:

lelieveld schreef:Er is een extra functie in USBCNC van Bert Eding ingebouwd
als je de Handwiel mode kiest krijgt de Pauze/ Run een andere functie
Die wordt dan keuze tussen de assen
er is daar een mooi woord voor maar dat gebruik ik niet dagelijks en wil me niet te binnen schieten
en de probe aansluiting wordt gebruikt om te nullen ;-)
Die bedoel ik
audiomanics schreef:Standaard kun je in de Jogmode met 1 knop al door de assen heen scrollen om vervolgens met het duimwiel/encoder in de gekozen stapgrootte te bewegen.
De andere knop krijgt dan de functie "nullen" van de geselecteerde as.

Kees
Zee&Zee
Donateur

Bericht door Zee&Zee »

Mooi dat de topic doorloopt ... ik lees aandachtig mee ;-)

Zou het trouwens niet een idee zijn om hier straks een opensource-EdingCNC-pendant-topic-je hiervan te maken ?

Allemaal leuk voor de hobby zo natuurlijk dat we elke keer het (hand)wiel opnieuw uitvinden :mrgreen:
...maar is het een idee misschien om die versplinterde kennis samen te vatten in een lijstje met voorbeeldschema + shopping lijstje voor een pendant met:
- basisfunctie ( wiel, knoppie, knoppie)
- uitgebreidere functies (wiel, stapeltje knoppies, selector etc)
- de PRO versie( LCD readout, pokeys, led verlichting, spoilers... de hele mikmak :lol: ).

Ik snap er nu nog niet genoeg van ( ben me pas net gaan orienteren ) om alles te omschrijven, maar wil het ( jullie kennis en kunde) straks best eens samenvatten. Dan zou de mod het ff moet hergroeperen naar de eerste post ofzo.
CNC you later
Zee&Zee
Donateur

Bericht door Zee&Zee »

Sidenote: zou dit http://www.xpadder.com/ trouwens kunnen werken met Eding CNC icm een gamepad ?
Afbeelding
Geen encoder wiel...maar wel joystickies dan :mrgreen:
CNC you later
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Hangt een beetje van de schakelaars af.. maar mogelijk kun je dat met een Pokeys wel oplossen.. joypad met schakelaartjes kan je gebruiken om XY te joggen.. Joystick links voor de Z, de andere voor de A.. en dan een paar knoppen voor Spindel, programmastart/stop en Koeling?..
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Als het met Pokeys kan, dan kan het met die xpadder ook. En in theorie ook met die Chinese USB-pendants (als xpadder elk HID-device aankan)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Zee&Zee
Donateur

Bericht door Zee&Zee »

Idd, die Xpadder heb je geen pokeys print voor nodig ( ik meende dat pokeys alleen werkt met de print van 60 euro of heb ik dat mis ?) ....dat was/is althans mijn gedachten, het ging me vooral om de Xpadder software dat was misschien niet duidelijk genoeg.

Ik ga me er eens wat meer in verdiepen, want als dat Xpadder gebeuren doet wat ik denk, en je idd dan dus zonder al te veel gekloot ( hardware modden) een chinees of gamepad aan EdingCnc kan hangen, dan vindt ik dat wel een erg mooie oplossing :!: .

edit: Xpadderforum is niet 'ahum' heel actief, website ontzetten 1999.... dus vraag me een beetje af hoe actief de ontwikkeling van de software is. Er is geen free trial maar een download van 6 dollar, als het werkt geen geld, anders weggegooid ...is ff denken...
CNC you later
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k heb geen idee wat een Xpadder is.. maar ik heb een Heel Heidenhain Keyboard aan mijn Beagle geknupt met die Pokeys kaart.. en.. onder een aantal knoppen heb ik een hele reeks toetsaanslagen geprogrammeerd.. tot hele stukken programmacode aan toe..
Plaats reactie