Brainstormen over heel nauwkeurig frees machientje

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

cncor
Contacteer:

Brainstormen over heel nauwkeurig frees machientje

Bericht door cncor »

Hallo,
Zou ik een frees machientje kunnen maken om hele gladde (kunstsof) gekromde vlakken mee te frezen?
(Zie thread "Hoe maak ik een spiegel glad gekromd vlak van polycarbonaat")
Ik zou graag eens kijken of ik met de kennis van jullie al brainstormend op een mogelijk ontwerp zou kunnen komen.

Bereik X en Y ongeveer 500 en 400 mm.
Bereik Z ongeveer 150 mm.
Meestal is de gewenste kromming in het midden horizontaal en loopt het naar de randen naar beneden (bol vorming) tot maximaal 45 graden.
Vorm nauwkeurigheid hoeft niet groot te zijn. 0.1 mm is meer dan genoeg.
Ruwheid is waar het allemaal om gaat. Zo nauwkeurig (glad) als maar mogelijk is.

Ik kan me voorstellen dat ik met de frees in een paar duizend lijnen naast elkaar over het werkstuk ga en daarbij telkens dezelfde richting op ga om geen last te hebben van spelingen. Het gaat er dan om dat elke volgende lijn nauwkeurig t.o.v. de vorige geplaatst kan worden. Dus eigenlijk de herhaalnauwkeurigheid. Daarom telkens een kant op frezend. Bij elke as zoveel mogelijk een kant op drukken om geen last van speling en slijtage te hebben. De Z as bijvoorbeeld door gewicht freesspindel altijd tegen een kant van de aandrijving laten drukken.
Temperatuur onnauwkeurigheden lijken me geen probleem omdat dit langzaam gebeurt.

Wat zou een goede geleiding zijn? Een die je ook goed een kant op kunt drukken met een veer of zo?
Heb ik last van speling in de aandrijf spindels? Of niet als ik altijd een kant op frees?
Zijn er nog andere dingen belangrijk voor een grote herhaal nauwkeurigheid?

Het lijkt me goed een hele hoge resolutie te hebben in X, Y en Z. Het hoeft wat mij betreft allemaal niet erg hard te bewegen.
Met een serve motor kan ik een omwenteling van de motor goed besturen in stapjes van een duizendste omwenteling.
Maar ik vraag me af of ik met een spindel moet aandrijven. Een omwenteling is dan bijvoorbeeld 5 mm verplaatsing. Een duizendste daarvan is dan 5 micro meter. Maar is een spindel wel nauwkeurig genoeg om die resolutie ook daadwerkelijk te verkrijgen? Is er een betere aandrijving (nauwkeuriger) te bedenken?

Wat denken jullie dat een haalbare ruwheid (of herhaalnauwkeurigheid) zou zijn?
michel pet
Contacteer:

Re: Brainstormen over heel nauwkeurig frees machientje

Bericht door michel pet »

hho brander er langs en het is glat krassen haal je er ook mee weg.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
cncor
Contacteer:

Bericht door cncor »

hugo stoutjesdijk schreef:Misschien hier http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=8410 meelezen ?
Indrukwekkend. Ik hoop echter dat gezien mijn beperkte toepassing en omdat het allemaal niet vorm nauwkeurig hoeft dat ik iets veel simpelers zou kunnen bedenken dat voor mijn doel toch goed is.

Ik hoef alleen kunststof te frezen. En dat mag langzaam. Evt ook alleen het laatste laagje (run frezen op andere machine).
Vorm nauwkeurigheid niet zo belangrijk. Dus hoeft allemaal niet zo stijf. Speling lijkt me geen probleem als je met veren (of zwaartekracht) de juiste kant op drukt.
cncor
Contacteer:

Bericht door cncor »

michel pet schreef:hho brander er langs en het is glat krassen haal je er ook mee weg.
Maar eest zo glad mogelijk frezen is altijd beter en zal beter resultaat opleveren.
winters

Bericht door winters »

Hey,

Gaat het hier enkel over lenzen of wil je ook andere vormen uitgefreesd hebben? Anders is men voorstel een verticale draaitafel waar je stuk opligt en 2 assig (hoogte en breedte) bewerkt. Een beetje zoals een draaibank eig. maar dan verticaal.
qau nauwkeurigheid zal het ook wel wat schelen. Ook hoeft er zelf geen spindel erop, een draaibeitel is voldoende. Het werkstuk span je dan vast op een draaitafel.
Constructie kan je veel steviger maken voor minder. Een overhanging/vaste portaalbrug is voldoende.
Bovendien ben je als draaiend verspanen veel sneller klaar dan met een freesgereedschap voor zo'n lens. Oppervlakte is ook nagenoeg perfect met wat goede snijinstellingen/koeling en scherp gereedschap.

mvg,
Winters
"Ever tried. Ever failed. No matter. Try Again. Fail again. Fail better." (S. Beckett)
cncor
Contacteer:

Bericht door cncor »

winters schreef:Hey,

Gaat het hier enkel over lenzen of wil je ook andere vormen uitgefreesd hebben? Anders is men voorstel een verticale draaitafel waar je stuk opligt en 2 assig (hoogte en breedte) bewerkt. Een beetje zoals een draaibank eig. maar dan verticaal.
qau nauwkeurigheid zal het ook wel wat schelen. Ook hoeft er zelf geen spindel erop, een draaibeitel is voldoende. Het werkstuk span je dan vast op een draaitafel.
Constructie kan je veel steviger maken voor minder. Een overhanging/vaste portaalbrug is voldoende.
Bovendien ben je als draaiend verspanen veel sneller klaar dan met een freesgereedschap voor zo'n lens. Oppervlakte is ook nagenoeg perfect met wat goede snijinstellingen/koeling en scherp gereedschap.

mvg,
Winters
Interessante gedachte. Geen spindel. Dat lijkt me wel wat. Gaat dat ook goed met kunststof?
Maar hoe krijg je een draaitafel zo dat er een hele hoge herhaalnauwkeurigheid is?
EyEleSS

Bericht door EyEleSS »

Is het geen idee om het gewoon met een normale draaibank te doen met een tooltje op de x-y as..Ik heb het 1 keer in het echt gezien en die man maakte schaaltjes van polycarbonaat/lexan..Ik weet de naam niet maar het is het zelfde tooltje als in de volgende video alleen iets groter maar je snapt het doel..http://www.youtube.com/watch?v=EyWVaiGxwyA
cncor
Contacteer:

Bericht door cncor »

EyEleSS schreef:Is het geen idee om het gewoon met een normale draaibank te doen met een tooltje op de x-y as..Ik heb het 1 keer in het echt gezien en die man maakte schaaltjes van polycarbonaat/lexan..Ik weet de naam niet maar het is het zelfde tooltje als in de volgende video alleen iets groter maar je snapt het doel..http://www.youtube.com/watch?v=EyWVaiGxwyA
Handige tool voor ronde voorwerpen. De spiegels die ik nodig heb zijn niet symetrisch rond. In X en Y richting is de kromming verschillend.
cncor
Contacteer:

Bericht door cncor »

winters schreef:Hey,

mvg,
Winters
Ik bedenk me ineens dat dit misschien een probleem is met de snijsnelheid. Ik neem aan dat je niet heel langzaam kunt snijden en dat je een minimale snelheid nodig hebt. Als ik zo snel als een draaibank moet ronddraaien gaat de beitel dat nooit goed volgen.
DaBit
Donateur
Been thanked: 3 times

Bericht door DaBit »

cncor schreef:
hugo stoutjesdijk schreef:Misschien hier http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=8410 meelezen ?
Indrukwekkend. Ik hoop echter dat gezien mijn beperkte toepassing en omdat het allemaal niet vorm nauwkeurig hoeft dat ik iets veel simpelers zou kunnen bedenken dat voor mijn doel toch goed is.
Ik ga nog steeds voor 'matige nauwkeurigheid' hoor. Tijdens de constructie probeer ik het wel allemaal nauwkeurig te doen, maar tegen de tijd dat je alle delen samen gaat voegen word het totaalplaatje er maar zelden nauwkeuriger op. En '0,01mm' rolt makkelijk uit je mond, maar dat is stiekum echt maar heel weinig. Ik word compleet gestoord van die meetklok :lol:

Tegen de tijd dat het apparaat werkt ben je trouwens altijd welkom om te komen proberen of het voldoet voor jouw doel.
(maar dat duurt nog wel even; machines bouwen kost bergen en bergen tijd).
Ik hoef alleen kunststof te frezen. En dat mag langzaam.
Ja, dat zeggen we allemaal als we nog niet zo'n machine hebben staan. :lol:
Vorm nauwkeurigheid niet zo belangrijk. Dus hoeft allemaal niet zo stijf. Speling lijkt me geen probleem als je met veren (of zwaartekracht) de juiste kant op drukt.
Je maakt daar een denkfout denk ik. Als jij een goed oppervlak wil, dan heb je dus wel een knap nauwkeurige en stijve machine nodig. Ook met kunststof. Anders gaat je snijgereedschap alsnog naar plekken waar het niet wezen moet, en dat merk je aan je oppervlak.

Ik heb trouwens de ballen verstand van draaien, maar zo op het gevoel is dat een betere methode om een mooi oppervlak te krijgen dan frezen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Voor een nauwkeurige machine zijn de volgende zaken van het grootste belang:

Stijve constructie
Kogelomloop geleidingen onder voorspanning ( dus geen enkele vorm van speling)
Kogelomloop spindels eveneens onder voorspanning
een bedrijfszekere positionering.. Hybride servo's (steppers met encoder) of servo's, of gewone steppers, en dan goed tunen..
Spelingvrije hoofdspindel..

niet gaan zitten prullen met veren enzo.. dat helpt geen nut..

Ik heb met mijn machine wel die ball-cubes gefreesd.. en die zitten qua rondheid op 0.02 mm, da's 5 keer kleiner dan wat jij aangeeft wat je nodig hebt.. en daar moet ik bij vertellen dat ik die ding en "effe snel tussendoor gefreesd heb, en in 6 opspanningen.. jij doet alles in 1 opspanning.. dus.. met een goede machine.. haal je 0.01
ger

Bericht door ger »

Als je kan beschikken over een voldoende grote draaibank, dan ben je al een heel end ;-)
Op je cnc frees je de contour aan een plat staal ( 6 mm plat staal of zo, wel even de contour netjes napolijsten ) ( nu heb ik even gemist of je een holle of bolle spiegel moet maken ) maar op het dwarssupport bevestig je een taster, je mal monteer je haaks op het bed, en je laat met een lage dwarsvoeding de taster het contour op lopen ( zodat er altijd druk op de mal blijft staan).
Voordeel is dat een draaibank van nature stabiel is en een hoge rondloopnauwkeurigheid heeft ( uitzonderingen daar gelaten :P ), en door je beitel zelf te slijpen heb je controle over de oppervlakte ruwheid , en bij de juiste materiaalkeuze kan je het helder transparant draaien ;-)
EyEleSS

Bericht door EyEleSS »

Cor heb je een tekening van de radius/contour die je wil maken? Met het idee wat ik poste zijn nog wel meer dingen te doen dan alleen rond..Je kan hem ook off centre gebruiken..
Plaats reactie