Damocles schreef:Is het een bolle of holle spiegel die je maakt?
Ik denk dat je beter de kant die je wil gebruiken ook de kant laat zijn die je tegen de mal trekt/drukt. Je materiaal zal dan een exacte kopie worden van je mal (en dus ook van de onvolmaaktheden in die mal). Ik zie persoonlijk niet waarom je de andere kant zou gebruiken, daar hebt je geen controle over.
Juist omdat je dan elk oneffenheid en stofje zult zien. Ik vind een afwijking van een paar tienden mm tot een mm in de dikte niet erg mist de afwijking maar geleidelijk verloopt zodat ik dat met software kan corrigeren.
Het is overigens een bolle spiegel.
Linki schreef:
Ik kan je vertellen dat de dikte verdeling na het afvormen niet gelijk verdeeld is, en dat de verdeling ook zeker niet constant is.
Daar komt nog bij dat ook het basis materiaal al aanzienlijke dikte verschillen kan hebben.
Ik raad je dan ook aan om de kant die de gebruik zijde wordt met de mal in contact te brengen.
Ik kan afwijkingen in het te genereren beeld corrigeren. Als dat per spiegel duidelijk anders is zal ik per spiegel het beeld moeten kalibreren. Dat is natuurlijk niet fijn. Maar wellicht te automatiseren.
Ik heb met iemand gesproken van VDL Research in Eindhoven. Zij kunnen draaien en frezen met een vorm nauwkeurigheid van 0.1um en ruwheid van 5 nm (ja nano ! meter). Ongelooflijk. Kost dan wel 30.000 eurotjes.
Dat hoeft je dan ook niet meer te polijsten. Komt er als een spiegel uit.
Maar als ik nou eenmogelijkheid heb om polycarbonaat (of acrylaat) tot bijvoorbeeld een ruwheid van een paar micro meter kan frezen. Dan is dat misschien heel goed te polijsten. Zou een speciale freesmachientje hiervoor te maken zijn? Ik zal er een aparte thread voor openen.
Ik zou gewoon eerst eens een paar proefjes maken. Om nu een machine te bouwen voor iets waarvan je niet weet hoe te maken....
En op een maat die makkelijk te doen is.
testje door laten zakken pc op een alu mal.
Testje voor spiegelend maken polycarbonaat, testje hoogglanzend alu.
Alu frezen, met 360-600-1200 waterproof polijsten en daarna met koperpoets of diamant polijstmiddel polijsten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hugo stoutjesdijk schreef:Ik zou gewoon eerst eens een paar proefjes maken.
Dat ga ik natuurlijk ook eerst doen. Maar ik zou graag willen weten of zoiets mogelijk zou zijn. Het process om zo iets te bedenken en maken kan heel langdurig zijn. Dus waarom daar niet alvast over brainstormen?
Ik heb een thread gestart hierover: "Brainstormen over heel nauwkeurig frees machientje".
Alles kan. Als de zakjes geld maar groot genoeg zijn ...
Frees dan gewoon op een "normale" machine en polijst het. Frezen zal altijd sporen nalaten, hoe klein ook,
je zal nooit een gepolijst oppervlak hebben.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.