RVS 303 frezen

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

DaBit
Donateur
Been thanked: 1 time

Re: RVS 303 frezen

Bericht door DaBit »

Nou, ik heb weer een klusje in RVS, RVS304 dit keer.
Alleen zit ik nu met het 'probleem' dat ik een hoogtoerige spindel heb met praktisch minimumtoerental ergens rond de 2500rpm en de snijsnelheden in RVS nogal laag zijn.
Als ik een 3mm freesje pak dan is-ie allang bot voordat ik klaar ben en daar haal ik ook de 8mm diepte niet mee. Ik heb dus maar een ´echte´ frees besteld: VHM 6mm driesnijder met TiAlN coating. Dat moet op 2700rpm en 200mm/min de truuk wel kunnen doen.

Nu lees ik echter wel eens dat koelen met die VHM/AlTiN freesjes averechts kan werken omdat het spul juist op bedrijfstemperatuur moet komen voor maximale taaiheid. Da's echter boekenwijsheid.
De vraag is dus: zet ik de (mist)koeler aan, of gebruik ik enkel perslucht en een drupje snijolie?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Nicky

Bericht door Nicky »

Koelen moet je of heel goed doen en anders niet. Perslucht is een optie, maar zeker geen snijolie! Het is van belang dat je flink gaat voeden om de warmte met de spaan af te voeren.
Swake
Donateur
Contacteer:

Bericht door Swake »

Nicky schreef: zeker geen snijolie!
Wel dat klinkt omgekeerd evenredig met mijn gevoel :lol: en dat ban Dabit ook blijkbaar. Waarom beter geen snijolie (of een wolkje WD40)?
When it fits stop using the hammer.
Nicky

Bericht door Nicky »

Snijolie is om te tappen, boren en andere bewerkingen bij lage snijsnelheden. Bij hogere snelheden krijgt olie geen eens een kans om een smeerfilm op te bouwen en is het dus zelfs nutteloos.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Hmm, wat zou jij kwa snijsnelheid en voeding per tand aanhouden dan? G-Wizard zegt op standje 'conservatief' 4200rpm (80m/min) en 214mm/min (0,017mm/tand) bij 2mm diep en 6mm breed (uitfrezen contour). FSWizard vind 3400rpm (64m/min) en 153mm/min (0,015mm/tand) wel leuk. Ik neig zelf naar die laatste.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Nicky

Bericht door Nicky »

Nou denk dat je met die 2700 toeren wel al aardig goed zit, die vertegenwoordigers bij ons hebben het altijd maar over 90 meter per minuut en nog wel hoger bij rvs 304 en mijn ervaringen zijn korte standtijden en brekende frezen. Zelf gaat het bij mij altijd rond de 50 meter per minuut wel lang goed. Vind die voedingen aan de lage kant, maar goed ik weet niet hoe stabiel je machine, alswel je opspanning is. Wat voor houder jij gebruikt en hoever alles uitsteekt. Gewoon een kwestie van proberen en draaien aan die override als je die hebt, tot jij het lekker vindt klinken qua verspanen.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Sja, een BF20 is geen superstabiel ding, maar het is ook geen dikke frees die ik gebruik.

Freesje laat ik zo kort mogelijk uitsteken: ik moet 8mm diep, snijlengte van de frees is 13mm, dus zo ergens rond de 13mm zal-ie ook uit de spantang steken. Freesmotor is zo'n 4-lager Chinese spindel met ER20 opname op 't eind. Dat is best acceptabel spul stiekum.

Ik zal de voeding op 300mm/min programmeren en beginnen met de feedrate-override op 70%. Kwa koeling alleen een straal perslucht op de frees gemikt (past ook prima in mijn straatje eigenlijk; geeft niet zoveel troep).

Achteraf zal het wel weer 'was dat nou alles?' wezen..
Nicky

Bericht door Nicky »

Ja ik ben daar niet bekend mee, werk als verspaner met andere machines. RVS is mooi materiaal, kan soms ook een nachtmerrie zijn. Of dat dan aan de verspaner ligt of in het materiaal zit?? Gewoon inderdaad rustig beginnen en langzaam op gevoel en gehoor de voeding opendraaien of de toeren naar beneden. Al is dat laatste voor jou beperkt dan. Succes ermee in ieder geval!
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Het enige dat ik leuk vind aan RVS is het lassen ervan. Op dun RVS kun je ongelofelijk smakelijke lasjes leggen. Voor de rest vind ik het pure rotzakkerij om met m'n knutselsmurf-gereedschap te bewerken.

Maarja, maat wil RVS, maat leverde blokje RVS zelf aan, de 'klant' is koning, dus het word RVS schat ik zo :lol:
lelieveld
Contacteer:

Bericht door lelieveld »

Dabit een Ruwfrees is echt een lekker freesje voor onze hobby machines
Kan ik ook aanbevelen de machine klinkt er meteen een stuk rustiger mee
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Ik zal zo'n ruwfreesje ook eens proberen als ik er tegenaan loop.

Blokje RVS is gevlakt aan 1 kant, en dat ging soepel. Droog, perslucht, 2700rpm, 280mm/min voeding, 1mm diep, 2mm brede banen. Blokje RVS was niet eens lauw na afloop, de spaantje zilver maar wel gloeiendheet.

Het CamBam-deel ging iets minder; daar zaten verticale bewegingen in met 60mm/min en een sleuf op volle breedte (heb je wel eens als je een kamer begint), en dat vond het spul toch minder grappig dus maar op de 'escape' toets gedrukt. Maar even overnieuw genereren met een fatsoenlijke hellingshoek naar laagdiepte ('spiral' leadin in CamBam met hoek 0).
eliebaele

Bericht door eliebaele »

Waarom loopt iedereen hier zo wild van HM om in inox te frezen?
Nou zonder zeuren probeer het gewoon, neem een hss ruwfrees dikke voeding er in (0.1/tand bij freesø20)
toeren omlaag, resultaten zijn meestal beter dan met HM.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Omdat ik al van 2700rpm naar 3000 moest om de frees rond te krijgen in de hoekjes. Een 24000rpm freesmotor is nou niet echt het meest geschikte gereedschap om lekker een stukje RVS mee te bewerken.

Magoed, 't is gelukt. Het lastigste was nog dat het stukje RVS dat ik meekreeg precies op maat was, en dus enigzins lastig op te spannen.
Hessel Oosten
Contacteer:

Bericht door Hessel Oosten »

Plaats reactie