Chinees setje : Goedkoop of rommel?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

DaBit
Donateur
Been thanked: 2 times

Re: Chinees setje : Goedkoop of rommel?

Bericht door DaBit »

w.rusman schreef: Wellicht dat iemand als DaBit een mooi bordje kan ontwerpen op basis van deze chips ?
http://www.allegromicro.com/~/media/Fil ... sheet.ashx
DaBit heeft ooit eerder Allego stepper-IC's in een ontwerp gestopt en dat heeft me 83000 grijze haren extra opgeleverd :evil:. Die krengen moet je lekker in een toerenmetertje stoppen om de naald te bewegen oid.

Ik heb overigens eigen stepperdrives op print: http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=25&t=6987
Dat zijn gewoon serieuze drives. Standaarduitvoering is ca. 80V/5Arms max, maar monteer andere drivers en FET's en je kunt ook best 250V en 10Arms doen.
Dingen doen het een stuk beter dan de Leadshine drives die ik ook heb. In de aanloopfase ontsnapte de rook nog wel eens ooit, maar inmiddels is dat opgelost.
BOM-kosten van die dingen zijn 20-25 euro per stuk exclusief PCB.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
mmelters

Bericht door mmelters »

DaBit schreef: DaBit heeft ooit eerder Allego stepper-IC's in een ontwerp gestopt en dat heeft me 83000 grijze haren extra opgeleverd :evil:. Die krengen moet je lekker in een toerenmetertje stoppen om de naald te bewegen oid.
Beste DaBit,
ik word even getriggerd door de opmerking mbt 83000 grijze haren ivm Allegro steppers.
Zou je voor een collega-electronicus een tipje van de sluier kunnen oplichten?
(Ik ben momenteel bezig met een FPGA design waar enkele A3985's mee worden aangestuurd)

Een van de voorgenomen toepassingen is het aansturen van enkele 5-fase steppers...

MvrGr,
Marcel
DaBit
Donateur
Been thanked: 2 times

Bericht door DaBit »

Wij gebruikten ook de A3985's die aan een FPGA hingen. Dan heb je al veel meer flexibiliteit dan met een step/dir interface.

Het microstept redelijk onfatsoenlijk, PWM-frequenties vallen zo af en toe laag uit wat fluitende motoren oplevert (en je kunt er niet echt fatsoenlijk mee microsteppen omdat Iripple te hoog is rondom het nulpunt), decay-mode instelling is niet erg flexibel, op het moment dat je van constant-current naar constant-voltage gaat word er niks aan de 90-graden extra fasedraaiing gedaan die je kado krijgt, en zo waren er nog wel een paar zaken. Is alweer eventjes geleden.

Niks mis mee als je een stappenmotortje moet laten stappen en geen al te hoge eisen stelt. Wil je dat het motortje geruisloos soepel ronddraait met leuke acceleraties, max. toerentallen en enige microstepresolutie dan zijn die dingen het 'm gewoon net niet.

Als je het ontwikkelbudget ervoor hebt zou ik lekker een setje gatedrivers en een ADC aan de FPGA hangen. Scheelt in de BOM-kosten, de functionaliteit van die A3985 na-apen is niet zo ingewikkeld (die moet je immers ook programmeren met DAC-waarden en decay-modes, dus je doet al veel zelf) en vanaf daar word het alleen maar beter.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
mmelters

Bericht door mmelters »

Beste DaBit,
hartelijk dank voor deze snelle en zinvolle reactie!
Ik ga eens kijken of ik het design kan aanpassen naar losse gate-drivers en een ADC + sense amps.
Om er echt de vruchten van te plukken zal ik wat dieper in de materie moeten duiken (ben van huis uit een pure digitale designer), maar de mogelijkheden zijn er dan tenminste...
Laatst gewijzigd door Mcgyver op 11 nov 2013 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote verwijderd
Leons

Bericht door Leons »

hoi,

ik heb ook een kant en klaar setje, dagen bezig geweest om het aan de praat te krijgen in mach3...
de 4e motor wilde maar niet draaien, dus een afstandsbediening erbij gekocht en op de printerpoort aangesloten, maar helaas, de 4e poort werkte nog steeds niet.

vanmorgen even verder gegaan, gisteren draaiden de XYZ goed, alleen de 4e (A) nog niet spanning erop, pc aan, gebeurde eerst niks, tot er een enorme paddestoel uit m'n kaart kwam, ik dook onder de tafel maar het was geen nucleaire reactie, het was een opgeblazen tb6560ahq chip plus een diode die stonden te roken.

wel vreemd, voedingspanning 24Volt, niks teveel en het draait nu al dagen en opeens....

Gelukkig had ik al 5 losse drivers besteld en zo'n 5axis interface kaartje.

groetjes Leon
wilfred1970

Bericht door wilfred1970 »

w.rusman schreef:de stepsticks kun je gebruiken zoals de grote stepperdrivers, dus via een break-out-board (bob) zou je ze makkelijk aan je lpt poort kunnen knopen.

Enige "nadeel" is dat je een print zou moeten ontwerpen waar de stepsticks in geprikt kunnen worden en waar je de draden op kan schroeven. Dit kan ook meteen je bob zijn, dus je hebt dan een vergelijkbare print als die chinese, alleen dan met uitwisselbare stepsticks in plaats van de TB6550 chips. Mocht er ondanks alle beveiligingen een uitfikken dan kun je er dus zo een nieuwe in prikken.
heb zo'n bob-bordje pas nog gemaakt...wel handig om een en ander mee te proberen...
Plaats reactie