Zelfbouw 3D printer (300x300x600mm bereik)
Moderator: Moderators
Re: Zelfbouw 3D printer (300x300x600mm bereik)
en nog een tip, voorkom dat het bed in de xy as moet bewegen, hierdoor kun je namelijk bij hogere (en mogelijk flexibele objecten) problemen krijgen, door de beweging van het object zelf.
ultimaker is een voorbeeld van hoe het wel moet
ultimaker is een voorbeeld van hoe het wel moet
met vriendelijke groeten,
Henk.
mijn hobby: Bouw full-scale flightdeck Airbus A320
Henk.
mijn hobby: Bouw full-scale flightdeck Airbus A320
- stef stuntpiloot
Bedankt voor de tips. Ik denk dat ik toch af stap van het idee van deze 3D printer. Ik heb het idee dat het allemaal wat lomp wordt en onnodig gecompliceerd. Ik zit er nu over te denken om lekker goedkoop een makibot te kopen
Aha heel duidelijk
Daarom zijn die maatje groter printers ook 600x600x600
Ook een mooie maat.
Ben overigens totale cnc elktro leek.
Ik ga er van uit dat je dan ook zelfde maat tandriem wieltjes moet gebruiken
Daarom zijn die maatje groter printers ook 600x600x600
Ook een mooie maat.
Ben overigens totale cnc elktro leek.
Ik ga er van uit dat je dan ook zelfde maat tandriem wieltjes moet gebruiken
Makibot is natuurlijk een hopeloos ding.stef stuntpiloot schreef:Bedankt voor de tips. Ik denk dat ik toch af stap van het idee van deze 3D printer. Ik heb het idee dat het allemaal wat lomp wordt en onnodig gecompliceerd. Ik zit er nu over te denken om lekker goedkoop een makibot te kopen
De Z-as lijkt maar te bewegen over 1 kant heen en de andere kant moet maar 'toevallig' mee omhoog gaan. Lijkt me niet erg nauwkeurig.
Verder zijn alle tests waarin de goedkope 20x20 mm extrusies gebruikt worden als loopgeleiding niet erg positief, om het zachtjes uit te drukken; in dit geval wordt het gebruikt voor zowel de Z als de X-as, die 20x20 mm extrusie is gewoon geen goed idee om daarvoor te gebruiken.
Het ding kost bijna 800 euro, terwijl ze zelfs de Z-as al oplossen met maar 1 motortje in plaats van 2.
Dat ding wil je van je verdriet niet hebben.
Voor 400-500 euro bouw je - zeker als je zelf dus een freesmachientje hebt - en dat heb je kennelijk daar je zo'n groot ding eerst wilde bouwen, simpeltjes een veel betere 3d printer.
Bovendien zijn er mensen zat die je prima tips kunnen geven wat je wel nodig hebt en wat niet.
Mocht je nog een joekel van een printer willen bouwen, denk dan even hieraan. Je kunt nog zo'n geweldige CNC machine bouwen qua mechanica en nog zo groot om te 3d printen, maar wat ben je van plan te printen en hoe lang denk je wel niet dat het kosten gaat?
De kans is aanwezig dat ik zelf ook een joekel van een 3d printer een keer bouw daar ik grote rupsbanden een keertje wil printen en dat moet minimaal diameter 45 CM worden dan. Dat printbed moet wel verhit worden, terwijl ondertussen er een spuit is die tussen de 0.35 en 0.5 mm groot is, wat ontzettend lomp en groot is, die dan uiteindelijk je object moet zien te 3d printen.
Hier op 0.15 mm laagjesgrootte (Z-as dus) met een 0.35 mm nozzle extrude ik voor wat kleinere objecten op ongeveer 6 gram per uur en grotere objecten zet ik meestal op iets grotere snelheid die gaan met 9 gram per uur en doe ik regelmatig met 0.20 mm laagjes.
Dat schiet dus niet op op zo'n enorm printbed.
Het voordeel van zo'n joekel van een printbed is alleen aanwezig als je dus een joekel van een object wilt printen die je niet kunt printen in verschillende gedeeltes, of als je (als architect bijvoorbeeld) iets wilt printen wat geheel hol is van binnen maar enorm groot van buiten zoals een maquette.
Overigens opmerking dat in geval van bovenstaande rupsbanden, dat die vast minimaal een halve kilo per stuk worden en ik heb er 2 nodig, terwijl flexible PLA niet bepaald goedkoop is.
0.75 kilo ligt voor 34 euro bij ultimaker.com shop
https://shop.ultimaker.com/en/consumabl ... k-075.html
Voor diegenen die niet zelf alles willen uitzoeken maar gewoon een kit in elkaar willen zetten waarbij ze redelijk groot printbed hebben maar enorme hoogte - wat een idee is een Rostock Prism.
Zelf vind ik de KWALITEIT waarmee hij print niet supergeweldig, maar voor veel architecten zal het meer dan genoeg zijn en met name kan hij een maquette in een nachtje doorprinten ineens bouwen.
Voor grote objecten neem wel een 0.5 mm nozzle anders schiet het printen niet op!
SeeMeCNC verkoopt kits : http://shop.seemecnc.com/Rostock-MAX-CO ... -68398.htm
De prijs met 999 dollar is niet erg hoog voor een complete kit.
Bouwplatform is iets van X * Y = 28CM en bouwhoogte is 37 CM.
Voor grote objecten heel geschikt daar bij de rostock alleen de printkop heen en weer beweegt. Natuurlijk zijn de X,Y en Z niet zo geniaal ontkoppeld en met name de software ervoor werkt pas sinds kort redelijk prima,
dus vandaar dat het niet de meest geniale print op gaat leveren.
Kwaliteit is wel heel wat beter dan van printertje in de supermarkt natuurlijk :)
Zelf vind ik de KWALITEIT waarmee hij print niet supergeweldig, maar voor veel architecten zal het meer dan genoeg zijn en met name kan hij een maquette in een nachtje doorprinten ineens bouwen.
Voor grote objecten neem wel een 0.5 mm nozzle anders schiet het printen niet op!
SeeMeCNC verkoopt kits : http://shop.seemecnc.com/Rostock-MAX-CO ... -68398.htm
De prijs met 999 dollar is niet erg hoog voor een complete kit.
Bouwplatform is iets van X * Y = 28CM en bouwhoogte is 37 CM.
Voor grote objecten heel geschikt daar bij de rostock alleen de printkop heen en weer beweegt. Natuurlijk zijn de X,Y en Z niet zo geniaal ontkoppeld en met name de software ervoor werkt pas sinds kort redelijk prima,
dus vandaar dat het niet de meest geniale print op gaat leveren.
Kwaliteit is wel heel wat beter dan van printertje in de supermarkt natuurlijk :)
- stef stuntpiloot
Hey diepchess,
Ik zie nu je berichten pas. Wat betreft dat eerste stuk, ik heb er niet in detail naar gekeken maar ik zie dat de extruder maar op 2 punten ondersteund wordt over de X EN Y as, dat is natuurlijk beperkt. Andere zaken heb ik nog niet naar gekeken.
Je prijs klopt niet, die printer is niet 800 euro maar 150 euro voor de goedkope uitvoering. Dat is natuurlijk echt
een scheintje
Overigens ben ik het met je eens, met de huidige technieken zijn grote afmetingen niet heel interessant door de tijd die het kost om grote objecten te maken. Ik zat hier eerst aan te denken zodat ik modelvliegtuigen kon gaan printen bijvoorbeeld. Of grotere prototypes van ontwerpen printen wat niet op de kleintjes kan. In die situaties maakt even wachten niet uit, al duurt het een werkdag (8/10 uur) als het aan het einde klaar is is het het wachten waard (noujah dat hoop je dan maar)
Ik zie nu je berichten pas. Wat betreft dat eerste stuk, ik heb er niet in detail naar gekeken maar ik zie dat de extruder maar op 2 punten ondersteund wordt over de X EN Y as, dat is natuurlijk beperkt. Andere zaken heb ik nog niet naar gekeken.
Je prijs klopt niet, die printer is niet 800 euro maar 150 euro voor de goedkope uitvoering. Dat is natuurlijk echt
een scheintje
Overigens ben ik het met je eens, met de huidige technieken zijn grote afmetingen niet heel interessant door de tijd die het kost om grote objecten te maken. Ik zat hier eerst aan te denken zodat ik modelvliegtuigen kon gaan printen bijvoorbeeld. Of grotere prototypes van ontwerpen printen wat niet op de kleintjes kan. In die situaties maakt even wachten niet uit, al duurt het een werkdag (8/10 uur) als het aan het einde klaar is is het het wachten waard (noujah dat hoop je dan maar)
Hallo Stef,
Kijk ook eens naar de RigitBot, die heeft ook een vrij groot berijk. In november wordt de mijne verscheept (hoop ik).
Groeten
Niels
Kijk ook eens naar de RigitBot, die heeft ook een vrij groot berijk. In november wordt de mijne verscheept (hoop ik).
Groeten
Niels
- stef stuntpiloot
Hallo Niels,
Bedankt voor de tip. Helaas duurt december mij eigenlijk wat te lang ( er staat order today ship december). Als ik zolang kan wachten is het zeker een goed alternatief.
Bedankt voor de tip. Helaas duurt december mij eigenlijk wat te lang ( er staat order today ship december). Als ik zolang kan wachten is het zeker een goed alternatief.
Hi, een waardeloze printer qua constructie is niets waard natuurlijk. Is gewoon geldverspilling.stef stuntpiloot schreef:Hey diepchess,
een scheintje
Voor vliegende modelbouw - daar ben ik geen expert op, maar het plastic dat uit printers komt is ontzettend zwaar en je hebt behoorlijk dikke ondersteuning nodig om objecten sterk te krijgen. Dat maakt zulke objecten loodzwaar. Hoe je dat de lucht inkrijgt is me raadsel. Verder is ge 3d print plastic nooit zo sterk als gegoten plastic natuurlijk (let wel: gegoten plastic is natuurlijk ook nog eens massief en dus nog zwaarder).
Waarom niet iets van aluminium bouwen als het vliegen moet?
Ik noem maar willekeurig voorbeeld op: Als je 0.5 millimeter dik aluminium platen neemt en kleine dwarsbalkjes er slim overheen legt, dan krijg je iets megasterks qua constructie. Hetzelfde in printen in plastic moet je om te beginnen de plaat zelf al op minimaal 5 millimeter dik printen. Factor 10 verschil minimaal.
Dan is soortelijk gewicht van aluminium 2.2 en van dat plastic iets boven de 1, dus per saldo factor 5 verschil aan gewicht bijna in nadeel van plastic voor dezelfde sterkte, als ik als niet-chemicus moet gokken wat 't is.
Het goed extruden van plastic op een manier dat het sterk is en de zaak goed print, dat kost je maanden gepiel om voor elkaar te krijgen. Naarmate de printer die je hebt meer crap is, kost het meer tijd dan om je printer eerst te upgraden naar iets wat wel redelijk KAN werken.
Kijk op reprap.org eens naar de prusa i3 bijvoorbeeld. Is redelijk simpel te bouwen met redelijk printoppervlak. Als je zelf een freesmachine hebt, dan is het eitje om die heel goed te bouwen. Hoef je niks te verzinnen.
Wat je aan onderdelen nodig hebt is bij elkaar 300 euro. De verzendkosten zijn altijd het grote probleem. Dat is waarom de prijs snel wat hoger is dan 300 euro - eerder 500-600.
De prusa i3 lost de Z as ook spotgoedkoop op. Professioneel spul daar is echt stuk beter. Dat kost 30 euro blij elkaar voor de Z-as om in te slaan (dan bouw je geen prusa i3 meer), maar dan nog lost de prusa i3 dit heel wat beter op dan dat flutgeval in die supermarkt.
Zo'n supermarkt wil dat voor 150 euro maximaal inslaan (en doet dat ook). Die extrusies die ze gebruiken die kosten per meter 3 euro in de winkel. Dat is hoe goedkoop ze het oplossen. Duurst is de electronica. Ramps compleet met alles erop en eraan is niet zo goedkoop als je er maar 1 van koopt. 70-100 euro zie je dan al snel als prijs.
Voor al die printers geldt: het bouwen van de onderdelen en 'm in elkaar zetten is toch een fractie van de tijd die je nodig hebt om de machine goed te tunen. Waarom dan niet gelijk goede onderdelen gebruiken of het gewoon zelf doen?
- stef stuntpiloot
wederom bedankt voor je reactie. Ik heb intussen een printer gekocht, ik ga dus niet verder met dit project. Ik heb een Leapfrog creatr (dual extrusion) gekocht die ik volgende week krijg.
Wat betreft modelbouwconstructies, meestal is dit balsahout met wat folie er overheen, of schuim. Als je het echt gek wil doen worden ze ook wel es van carbon gemaakt maar dat gebeurt alleen bij de high performance modellen die 200+ kmh kunnen.
Wat betreft modelbouwconstructies, meestal is dit balsahout met wat folie er overheen, of schuim. Als je het echt gek wil doen worden ze ook wel es van carbon gemaakt maar dat gebeurt alleen bij de high performance modellen die 200+ kmh kunnen.
Die leapfrogs zijn qua CNC heel erg goed. De extrusie van 't plastic is vrij amateuristisch in dit model. Dat kun je echter zelf ook heel wat beter tunen. Hij overextrude nogal eens.stef stuntpiloot schreef:wederom bedankt voor je reactie. Ik heb intussen een printer gekocht, ik ga dus niet verder met dit project. Ik heb een Leapfrog creatr (dual extrusion) gekocht die ik volgende week krijg.
Goede keuze!