Tafeltje heeft lineaire geleidingen, kogelomloopspindels (spoed 4mm), roesvaststalen askoppelingen, balgafscherming, referentie- en eindschakelaars, gegoten motorflenzen. Het tafelbereik is ongeveer 275x165mm (daarna beginnen de balgen 'op te stropen').
Toen op het Onderstoom forum gevraagt waar ik een besturing weg kon halen. Door Klaas van Gemerden op dit forum gewezen, en na enig email-brainstorm met hem is het beoogde freesbankje een draai-/freescombi geworden.
Toen op zoek gegaan naar een freeskolom, maandje terug een oud-demo Huvema HU20DM Vario (BF20) gevonden. Opgehaald, freesbankje viel uiteindelijk iets duurder uit want ik ben geflitst (34 euro), had de wegwijspiet toch gelijk toen ze riep 'U rijd te snel'
Mijn pa had een tijdje terug een 1pk Rotor motor meegenomen van de bouw, die heb ik voor 2 weken terug aan laten passen voor een frequentieregelaar, werkt allemaal super (wil het nu voor mijn conventionele bank ook)! Uiteindelijk hoop ik dat het toerental automatisch versteld word (gezien in resuenginering stopic dat dat ook kan, handig zón forum
Die motor gaat dus de draaispil aandrijven, ik heb een tijd lang in Nederland gezocht naar een Schaublin 102 hoofdspil. En door een tip van iemand op marktplaats heb ik die inmiddels in Zwitserland gevonden. De verkoper moet nog even kijken hoe en wat met verzenden.
En gister maar even een tijdelijke opstelling gemaakt met hetgeen ik al heb, links dus de motor en ter plaatse van het blok hout met klauwplaat moet de draaispil komen.
Wat moet er nog gebeuren;
- Toerenteller draaispil (misschien al gevonden bij degene die me de tip gaf voor de draaispil zelf)
- Rondraaitafel (waarschijnlijk een kleine Vertex HV)
- Automatische toolturret voor draaien (misschien al gevonden, anders op langere termijn)
- Onderbouw, ik zat te denken aan 2dehands luchtgelagerde vlaktafel (sta open voor suggesties)
- Spanblad zoeken voor op het tafeltje (sta open voor suggesties)
- Besturing, heb hier al over gesproken met the66mustang, maar door de pb problemen (paar keer niet overgekomen) en omdat ik het goed druk had afgelopen weken ben ik hier een tijdje niet mee bezig geweest
- Nog wat klein spul (kolom voor de Z-as, verhoging draaispil, etc.) en elektrische rompslomp