Deze heb ik ongeveer 10 jaar geleden gemaakt en heel veel gebruikt voor frezen, maar ook voor nauwkeurig boorwerk:
Nadat ik jaren erg blij was omdat ik in staat was om iets nauwkeurig te maken, wordt al dat semi automatisch gedraai aan de handwielen toch snel een vervelende klus. Op een gegeven moment ga ik dan toch de grens opzoeken van wat mogelijk is, met regelmatig als gevolg een kapotte frees, een handtekening op het werkstuk en een deuk in m'n ego.
Geinspireerd door al dat CNC frezen hier op het forum een paar jaar geleden deze gemaakt:
De machine werkt nog steeds erg nauwkeurig en hier heb ik al ontelbare werkstukken op gemaakt voor mijn modelvliegtuigen, maar helaas alleen kleine want het werkbereik is niet groter als 200x180x100mm (x,y,z).
Dat modelvliegen en CNC machines als hobby is een geweldige combinatie, maar nu worden mijn vliegtuigen aanzienlijk groter en zal er dus ook een grotere machine moeten komen.
De afgelopen jaren al een hoop materialen en onderdelen verzameld inclusief deze machine omdat ik deze wilde ombouwen naar CNC:
Ondertussen zo verslingerd geraakt aan het modelvliegen en het bouwen dat de nieuwe machine hiervoor gemaakt wordt. Wel een geheel nieuwe machine, geen ombouw en dan naar het ontwerp van deze:
Machine krijgt een vast bed, je zou het als een combinatie kunnen zien van een portaal- en bedfreesmachine. Werkbereik wordt 650x200x200mm (x,y,z), wat dan groot genoeg is voor vliegtuigen tot ca 2 x 2m.
Als spindel ook nu weer een simpele verbouw van een ER20 spantangopname en een DC motor zoals die gebruikt worden op electrische steps. (heb daar al wat vragen over gesteld in een ander topic en ook veel hulp en antwoorden gekregen)
Mijn CNC freesmachientje van de foto heeft een 60 watt DC motor en freest al die jaren nog steeds muisstil door hout, kunststof en beperkt alu. Op deze machine wil ik daarom ook een lichte motor met een lichte konstructie om de krachten te beperken, en sowieso wordt er voornamenlijk balsa hout en vliegtuig multiplex gefreesd, daar zijn geen grote spilvermogens voor nodig.
Ben zelf wel heel erg benieuwd naar de stijfheid van de constructie, het is ten slotte dan toch een wagentje op rails die relatief hoog geconstrueerd wordt en dan toch stabiel moet blijven. Ga ervan uit dat het concept goed is gezien de grote inzet in de metaalindustrie, moet dan vwb mijn constructie wel goed in elkaar zitten, en dat weet ik pas op het eind, Ik kan niet aan constructies rekenen.
Heb er al een paar maanden tekenen opzitten maar ben hier maar een beginner in, teken in autocad light en kan dus ook geen mooi 3-D plaatje laten zien.
Ben ondertussen wel begonnen met de eerste onderdelen, de spindel:
ER20 opname
Seegering groeven aangebracht wat nog zwaar tegen viel, de spantangopname is gehard
Het aluminium huis Ø60mm gedraaid, lagerpassingen en lagerafstand is wat lastig, maar na veel meten dan toch
Lagers op de opname, kunnen er zo op, da´s dan weer het voordeel van een geharde en geslepen opname.
Seegerringen er achteraan
En na een middagje draaien een complete spindel, de ER opname loopt op dit moment nog wat zwaar en er zit totaal geen axiale speling op op het geheel, dit zal na het inlopen nog wel wat losser komen doordat dit kegellagers zijn, mss moet er zelfs nog wel geshimd worden.
De boven- en onderkant van het spindelhuis worden nog afgedicht met oliekeerringen zodat de lagers helemaal stofvrij opgesloten zitten.