2D draadbuiger

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

nition

Re: 2D draadbuiger

Bericht door nition »

Bij deze een update, op basis van jullie reacties en wat schetswerk ben ik tot twee mogelijke opties voor de constructie gekomen, en heb ik voor beide opties een simpele render gemaakt, en mogelijke voordelen en aandachtspunten opgeschreven:

Optie 1 ‘statische centrale as’

5249

Een mechanisme waarbij de centrale as niet beweegt, en het plateau om de centrale as heenzit. Het plateau rust op een asklem op de centrale as (20mm gehard staal), en wordt aangedreven door een tandriem. Het buigbekje zit bovenop de centrale as gemonteerd.

Mogelijke voordelen;
– Dit lijkt een hele stabiele plek voor het buigbekje, die heel wat (radiale) kracht te verduren krijgt.

Aandachtspunten;
– Bevestiging van het buigbekje in de geharde as kan wat moeizaam worden, de as is zo hard dat je hierin misschien geen draad kan tappen.

Optie 2, ‘roterende cenrale as’

5248

Een mechanisme waarbij het plateau op de centrale as zit bevestigd, en de centrale as direct wordt aangedreven vanuit de worm gearbox. Het buigbekje zit met een lager in het plateau verzonken, en draait dus niet mee als het plateau draait. Het buigbekje wordt recht gehouden door de bevestiging aan de blauwe arm.

Mogelijke voordelen;
– Geen extra aandrijving nodig met tandriem

Aandachtspunten;
– Kan de arm van het buigbekje, samen met de lagering in het plateau de (radiale) krachten goed hebben?
– Wat voor lager te gebruiken voor het buigbekje dat in het platea zit gelagerd.

Hebben jullie nog ideeën over wat mogelijk de beste oplossing kan zijn? De oplossing waarbij het buigbekje in het plateau is gelagerd en aan een arm is bevestigd lijkt me eigenlijk het mooiste; aandachtspunt is inderdaad de kracht die hierop wordt uitgeoefend.

Verder heb ik deze onderdelen Inmiddels besteld:
– 4.5 Nm IP54 stepper motor
– Worm gearbox (1:20)
– Gearbox > Nema 34 mount
– Driver (80V) + Voeding (75V) voor stepper
@paulbng – de buigroller met (lager +) groef is een mooie toevoeging!
Leo.D
Contacteer:

Bericht door Leo.D »

Ik begrijp het enthousiasme, maar om al (voorraad) onderdelen te bestellen voordat je een concept hebt gekozen.....

Ik zou eerst de vereiste bewegingen (translaties en rotaties) van het buigproces in kaart brengen want ik denk niet dat je er bent met slechts een enkele rotatie.
Ook de grootte van de hoeken die je wilt buigen zou ik op schaal tekenen om daarmee posities en geometrie van de onderdelen te bepalen. Want wil je buigen tot 45 graden, 90 graden of nog meer? Links om, rechts om, knippen met de hand of automatisch, hoe ver vanaf de laatste buiging ......
Hiermee bedoel ik dat het buigproces centraal staat en de keuze van de te gebruiken onderdelen een constructief gevolg is.

Wat de krachten betreft heb ik het GBV laten werken en het volgende plaatje toegevoegd
5253
Hierin zie je dat en de draaddiameter en het te buigen materiaal in grote mate bepalend zijn. Je wilt uitgaan van een as van 20mm, maat b is dan 10mm, stel maat a op bijvoorbeeld 12mm, draad diameter 3mm, dan kom je uit op een aandrijvend moment (wat dus uit je tandwielkast komt en zonder verdere overbrengingen) voor:
- staal 37 met een vloeigrens van 235N/mm2 op 1.9 Nm
- staal 52 met een vloeigrens van 355N/mm2 op 2.9 Nm
- 42CrMo4 met een vloeigrens van 900N/mm2 op 7.4 Nm
enz.
en dan kom je wel uit de voeten met de motor / tandwielkast combinatie die je hebt gekozen.
Als je wat gaat rekenen dan valt alles nog wel mee.

Als je een concept hebt gekozen en de constructie gaat uitwerken, vergeet dan niet de homing switches. Als ik het zou moeten doen, dan zou ik met de onderdelen die je nu in bestelling hebt, proberen om 2 schakelaars toe te passen, 1 op de uitgaande as van de tandwielkast (ruwe positie) en een op de ingaande as (positie verfijning) en deze parallel gaan schakelen.

Groet, Leo
nition

Bericht door nition »

Dankjewel voor je advies Leo.

Over de vereiste bewegingen, de te buigen hoek heeft een maximum van 135 graden, naar beide zijden. De geometrie van het ‘buigmondje’ is hier al op afgestemd. Verder ga ik de draad handmatig knippen.

Fijn dat je e.e.a. hebt doorgerekend, en goed nieuws dat m’n inmiddels bezorgde onderdelen waarschijnlijk voldoen. De verhoudingen op je tekening (met name de afstand tussen de buigroller en het buigpunt) komen volgens mij aardig in de buurt van een goede oplossing. In mijn eigen tekeningen tot nu toe was de afstand van buigpunt tot buigroler wat groter. Ook de afstand bij de AIM machines is vergelijkbaar met je tekening. Ook bekijk ik de afstanden nog even op een mini metaalbuiger http://www.buitelaar.nl/comasy/template ... uctid=3592 die ik heb.

De homing switches had ik nog niet aan gedacht, wederom nuttig advies! En zo leer ik ook nog eens wat over staalsoorten en vloeigrenzen.

Ik ga verder met de tekeningen, en morgen de stappenmotor eens een rondje laten draaien, ben benieuwd. Heeft iemand een idee voor de materiaalkeuze van het plateau? Is 20mm aluminium stevig genoeg of is staal toch een betere keuze?
nition

Bericht door nition »

In ‘t kader van multitasking een vraag, de gearbox heeft een uitgaande holle as (als ik het zo mag noemen) waar een 19mm diameter as met spie in past. Bijgevoegd een tekening hiervan:

Afbeelding

Nu heb ik een geharde stalen as van 20mm diameter, en die zou dan een kopje kleiner kunnen worden gemaakt, én daar moet dan een baan in worden gefreesd waar een 6x6 spietje in zou kunnen. Is dat een goede aanpak? Zo ja, dan zal ik hier op ‘t forum even gaan rondvragen wie dit zou kunnen verzorgen, ik heb zelf namelijk geen draaibank.
Plaats reactie