2D draadbuiger
Moderators: audiomanics, Moderators
Re: 2D draadbuiger
We zijn met z'n allen weer creatief.
Waarom niet eventjes, zoals in het filmpje al aangegeven, kijken op de site van aim machines waar ze in grote lijnen de toegepaste techniek beschrijven en waar je ook de specs van deze machines kunt vinden.
Dit draadje is nog geen 2 dagen geleden opgestart, dit bedrijf is al 20 jaar over het buigen van draadjes aan het nadenken, dus het lijkt mij meer voor de hand liggend om hun proces uit te diepen en dan dit te vertalen naar iets wat in de hobby omgeving kan werken.
Om in te gaan op het schrijven van de software, let dan wel op met de verende eigenschappen van het draadje dat je wilt gaan buigen. Wanneer je bijvoorbeeld het draadje in een schrerpe hoek van 90 graden buigt, dan zal na het verwijderen van het buiggereedschap de hoek geen 90 graden zijn. Wanneer je dit herhaalt, weer 90 graden en een mooie radius, dan kan de hoek dat het materiaal terug veert zomaar anders zijn. Deze eigenschappen zijn natuurlijk in een tabelletje vast te leggen, maar dan moet je daar wel wat proeven voor doen.
Groet, Leo
Waarom niet eventjes, zoals in het filmpje al aangegeven, kijken op de site van aim machines waar ze in grote lijnen de toegepaste techniek beschrijven en waar je ook de specs van deze machines kunt vinden.
Dit draadje is nog geen 2 dagen geleden opgestart, dit bedrijf is al 20 jaar over het buigen van draadjes aan het nadenken, dus het lijkt mij meer voor de hand liggend om hun proces uit te diepen en dan dit te vertalen naar iets wat in de hobby omgeving kan werken.
Om in te gaan op het schrijven van de software, let dan wel op met de verende eigenschappen van het draadje dat je wilt gaan buigen. Wanneer je bijvoorbeeld het draadje in een schrerpe hoek van 90 graden buigt, dan zal na het verwijderen van het buiggereedschap de hoek geen 90 graden zijn. Wanneer je dit herhaalt, weer 90 graden en een mooie radius, dan kan de hoek dat het materiaal terug veert zomaar anders zijn. Deze eigenschappen zijn natuurlijk in een tabelletje vast te leggen, maar dan moet je daar wel wat proeven voor doen.
Groet, Leo
Dank voor het advies Leo! Ik ben inderdaad van plan om mijn draadbuiger op één van de AIM machines te baseren, om te beginnen heb ik een schetsje gemaakt van het ‘buigplateau’. Hierbij zou ik graag jullie advies willen bij het mechanische deel van het plateau (het binnenwerk!).
Ik ben van plan om een stevige stepper motor te gebruiken i.c.m. een worm gearbox. Nu vraag ik me af wat een goede constructie is voor de overbrenging van stepper/worm gearbox naar het draaiend plateau, en waar het draaiende plateau op kan rusten. Een mogelijkheid zou zijn om het draaiende plateau met een lager om de centrale (ronde) as te bevestigen, en door bijvoorbeeld een tandriem / tandriemwiel overbrenging die beweging te realiseren. Maar ik weet hier eigenlijk heel weinig vanaf.
Bijgevoegd een paar screenshots van de schets van het draaiplateau (en een .dxf voor de liefhebber).

http://gadiot.net/up/draai-plateau.dxf
Dank voor het delen van jullie kennis tot nu toe!
Ik ben van plan om een stevige stepper motor te gebruiken i.c.m. een worm gearbox. Nu vraag ik me af wat een goede constructie is voor de overbrenging van stepper/worm gearbox naar het draaiend plateau, en waar het draaiende plateau op kan rusten. Een mogelijkheid zou zijn om het draaiende plateau met een lager om de centrale (ronde) as te bevestigen, en door bijvoorbeeld een tandriem / tandriemwiel overbrenging die beweging te realiseren. Maar ik weet hier eigenlijk heel weinig vanaf.
Bijgevoegd een paar screenshots van de schets van het draaiplateau (en een .dxf voor de liefhebber).

http://gadiot.net/up/draai-plateau.dxf
Dank voor het delen van jullie kennis tot nu toe!
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
DamenCNC heeft wormkasten met een holle as.. daar kun je het plateau inzetten met een spie.
als je dan een mechaniekje achter de schijf maakt om je buigrol terug te kunnen trekken.. ben je klaar
als je dan een mechaniekje achter de schijf maakt om je buigrol terug te kunnen trekken.. ben je klaar
Dan ben ik al een heel eind inderdaad; handig dat die wormkasten een holle as hebben. Het is alleen wel de bedoeling dat het ‘bekje’ waar de draad doorheen wordt gevoerd, en langs wordt gebogen, niet meedraait met het plateau. Dit was in mijn tekening niet zo duidelijk aangegeven. Het lijkt daardoor dat je de centrale as niet kunt gebruiken voor de rotatie...
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
ach.. er zijn zet systemen te bedenken voor "coaxiale" mechaniekjes, kijk maar eens naar een uurwerk :)
Je hoeft het centrale buig/doorvoerblok niet persé door de as van het plateau te lageren, je kunt ook kiezen voor een "arm" die in het plateau gelagerd is..
Je hoeft het centrale buig/doorvoerblok niet persé door de as van het plateau te lageren, je kunt ook kiezen voor een "arm" die in het plateau gelagerd is..
Een soortgelijk mechanisme als dat van een uurwerk zou inderdaad een optie kunnen zijn, met de vaste as in het midden, en het plateau die om die as wordt heengedraaid d.m.v. een overbrenging (riem, of tandwielen).
Hoe zie je dat voor je met een arm die in het plateau zelf gelagerd is? Zou je dan voorkomen dat hij meedraait door hem ook te verbinden met een vast punt ‘aan wal’ ? Ik ben natuurlijk erg benieuwd naar al jullie ingenieuze ideeën hiervoor :)
Hoe zie je dat voor je met een arm die in het plateau zelf gelagerd is? Zou je dan voorkomen dat hij meedraait door hem ook te verbinden met een vast punt ‘aan wal’ ? Ik ben natuurlijk erg benieuwd naar al jullie ingenieuze ideeën hiervoor :)
Aangezien we het over een 2D buiger hebben, kan de plaat welke de te buigen draad vasthoudt/aanvoert niet boven de tol liggen waar de pen in steekt die de draad meeneemt?
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
Misschien verheldert deze tekening het een beetje. Excuus voor de screenshots; ik heb de Plot Styles in AutoCAD nog niet helemaal onder de knie ;)

Ik kwam nog een ander filmpje tegen dat de nodige bewegingen duidelijk maakt. Links in beeld zie je 3 'zadels' op een rij. 1 zit vast en 2 stuks kunnen op en neer bewegen. Deze beweging knipt de draad. In het midden een as die een translatie kan maken om het produkt ruimte te geven wanneer het terug getrokken moet worden om de draad dicht bij de buiging af te kunnen knippen. Daaromheen een bus met de buigpen die een rotatie en translatie kan maken om links en rechtsom te kunnen buigen. Het geeft ook aardig de verhoudingen in afmetingen weer.
WB 380
Groet, Leo
WB 380
Groet, Leo
- Testa-Rossa
- Contacteer:
Je kan evt. ook met het commando 'Render' een gerenderde afbeelding maken, met 'rpreferences' (zo uit m'n hoofd maar weet deze zo niet zeker) kan je evt. instellingen opgeven.nition schreef:Misschien verheldert deze tekening het een beetje. Excuus voor de screenshots; ik heb de Plot Styles in AutoCAD nog niet helemaal onder de knie ;)
Belangrijkste instelling is in eerste instantie enkel de resolutie, schroef deze een beetje op en je kan al aardige presentatie plaatjes maken met de verdere fabrieksinstellingen. Ga je er verder in kan je alles instellen van belichtingsposities, materiaalsoorten, materiaalafwerkingen, zonlicht t.o.v. relatieve positie en weet ik al niet wat
Voor presentatieplaatjes is het mooi het 'perspective' even op '1' te zitten.
Even een zijspoor, helpt je niet met je plotstyles óf je buigmachine maar is wel een mooier alternatief als screenshots
voorbeeldje:
http://members.multimania.nl/Zundappsit ... mper08.jpg
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
Dat gaat aardig zo in Alibre! Met zo’n constructie zou de buighoek beperkt zijn tot 90 graden, en kan je bijvoorbeeld ook geen cirkels buigen, zie ook het eerste filmpje van de AIM machine in deze thread. Daar is de draadaanvoer relatief vlak (ligt wel ietsje hoger maar heeft een kleine helling). Maar het is dus inderdaad belangrijk dat het hoogteverschil minimaal is. Wel chique die extra roller op de buigrol :)
Dank voor de tip! Met de volgende commando’s kom je inderdaad al een heel eind! Al blijven de randen ook op hoge resolutie wat kartelig.Testa-Rossa schreef: Je kan evt. ook met het commando 'Render' een gerenderde afbeelding maken, met 'rpreferences' (zo uit m'n hoofd maar weet deze zo niet zeker) kan je evt. instellingen opgeven.

@ Nition
Is maar een voorbeeld he...
Wanneer de voorkant van paarse schuif rond is (lukte me even niet) kom je al verder. Als je hem naar voeren brengt komt de rol dichter bij.
De plaat zou dan smaller moeten zijn en/of naar achteren terug lopen.
Het idee was (wat al eerder gemeld was) dat wanneer je de draad tegen de dunnen pen aanzet en doorvoert, er vanzelf een cirkel komt. Die roller is bedoeld als lager met groef.
Die donkel blauwe staaf is bedoeld als schaar...
verder heb ik er niet zoveel verstand van.... doe maar alsof
Iets als dit.. Afgerond enzo

Is maar een voorbeeld he...
Wanneer de voorkant van paarse schuif rond is (lukte me even niet) kom je al verder. Als je hem naar voeren brengt komt de rol dichter bij.
De plaat zou dan smaller moeten zijn en/of naar achteren terug lopen.
Het idee was (wat al eerder gemeld was) dat wanneer je de draad tegen de dunnen pen aanzet en doorvoert, er vanzelf een cirkel komt. Die roller is bedoeld als lager met groef.
Die donkel blauwe staaf is bedoeld als schaar...
verder heb ik er niet zoveel verstand van.... doe maar alsof
Iets als dit.. Afgerond enzo
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...