Draai-/Freescentrum CNC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

boutje
Contacteer:

Re: Draai-/Freescentrum CNC

Bericht door boutje »

@Testa-Rossa leeuk dat je toch weer verder gaat met je project.
Testa-Rossa
Contacteer:

Bericht door Testa-Rossa »

Weet iemand toevallig wat voor stappenmotoren dit zijn en of ik nog aan een data sheet kan komen?

Afbeelding

Afbeelding

Er staat op;

23H280-20-4A
2007/11/11

Volgens mij zijn het 1,89Nm motoren.
Laatst gewijzigd door Testa-Rossa op 25 aug 2010 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
w.rusman

Bericht door w.rusman »

23H280-20-4A

23 = NEMA 23
H = Hybrid
2 = 2 fasen
80 = 80mm lang
20 = 2.0 Ampere
4A = 4 losse aansluitdraden (in plaats van code IP=IP54 of IP68)

Volgens deze (verder voor mij onleesbare :mrgreen: ) site zijn ze 1.9 Nm
http://forum.figurki.org/index.php?topic=437.0

meer specs : http://www.ms-motor.com/Stepper_motor/s ... motor.html
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
Testa-Rossa
Contacteer:

Uhm... weet iemand hier toevallig ook antwoord op?

Thanks for your information, but I was confused by the informaitoned you supplied. Could you please advise if you mean that the current of the series connection is 2A and the current of the parallel connection is 4A? If yes, our board can be compatible with these motors.

So please DO separately check the current of the series connection and parallel connection about the motor. You\'d better find the specification diagram for a check.
w.rusman

Bericht door w.rusman »

Aangezien ze maar 4 aansluitdraden hebben kun je aleen maar per fase aansturen en niet parallel of serieel schakelen.
Als ik de gegevens van andere motoren met vergelijkbare specs mag geloven is de aangegeven fasestroom van 2A dus de maximale stroom
Testa-Rossa
Contacteer:

Je weet er duidelijk veel meer van als mij ;-)

Zou je me kunnen zeggen of dit gaat werken met mijn stappenmotoren;

http://cgi.ebay.nl/Neu-5-Axis-TB6560-CN ... n_Getriebe
w.rusman

Bericht door w.rusman »

Als ik de specs van vergelijkbare motoren inschat wel, maar exacte datasheets van jouw motoren zijn nergens te vinden.

Ik heb de 3-assen versie van dit kaartje, en heb daar motoren van 3A op lopen zonder problemen.
Je moet wel in je achterhoofd houden dat dit hele basic kaartjes zijn, verwacht er geen wonderen van...
Bedenk ook dat je niet hoger moet gaan dan 24v, anders is de kans groot dat je deze ic's in rook op ziet gaan...
Wil je meer acceleratie door een hoger voltage dan moet je op zoek naar andere drivers

Maar meer even een andere zaak; zijn de motoren wel sterk genoeg om deze kruistafel aan te drijven ?
ik weet niet wat voor materialen je wilt gaan bewerken.. ?
Mcgyver
Has thanked: 1 time

Bericht door Mcgyver »

Ik denk dat je beter voor iets zwaardere motoren kunt gaan hoor..

Het is een leuk tafeltje... zou meer gaan denken aan 3 tot 4 Nm.. Zeker als je een beetje snelhedi wilt maken en snel wilt accelereren... das met een hoogtoerenspindletje in hout en kunststof geen overbodige luxe..

Dat kaartje is opzich wel leuk.. maar het beperkt je enorm...

Als je losse drives hebt en een losse sturing kan je makkelijker switchen van besturing...
Als je toch liever met usbcnc of desk cnc zou gaan willen werken.. dan is het een kwestie van de interface eruit knuppen en een nieuwe erin hangen..

Het door jou gelinkte kaartje is leuk voor motoren tot 2Nm.. voor grotere motoren heb je echt losse drives nodig
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Testa-Rossa
Contacteer:

Bedankt voor de reacties.

Het is een aardig klein tafeltje (275x165mm), dus heel veel snelheid/acceleratie heb ik niet nodig. Hout/kunstof bewerken ga ik waarschijnlijk toch niet doen (misschien een keer kunstof), en ik zit hard te twijfelen of het wel een HF spindle gaat worden.

Verder is het zo dat ik de motoren al heb liggen, voor die paar tientjes wil ik die kaart wel eerst proberen. En als het niks is, dan komt er tzt. een zwaardere set achter.
Robo
Contacteer:

Bericht door Robo »

Dat je geen hoge snelheid nodig hebt is wellicht waar,
maar hoge acceleratie kan je bewerkingstijd echt gigantisch verkorten... (zeker bij 3D werk)

Even een voorbeeldje, neem een lithophane van een foto zeg 10x15cm is erg klein maar kan uren en uren duren...
Het freesje heeft bijvoorbeeld een stepover van 0,08mm en moet heeel veel keer heen en weer en op en neer...

Daarmee probeer ik niet te zeggen dat gekozen spulletjes ongeschikt zijn, maar je moet wel bewust zijn dat acceleratie niet afhankelijk is van je werkoppervlak
RoboCNC.nl : YouTube -- Website -- Registreer -- Twitter -- Facebook --
Testa-Rossa
Contacteer:

Zo, nou eerst ff het stof afblazen :oops: ik wil nog altijd wat bouwen. Grootste punt met het oude ontwerp is dat het een compleet extra machine is, en ik woon hier bij mijn ouders, dus dat gaf wat ruimte problemen. Ik ben de boel nu aan het herontwerpen dat ik het om mijn bestaande draaibank kan bouwen.

5203

5204

Negeer de Z-as even, die moet nog volledig ontworpen worden, de turret staat er puur om te kijken of er een turret zou kunnen passen, waarschijnlijk komen er eerst gewoon beitelschuitjes op.

Wat ik hiermee hoop te kunnen:
- Conventioneel draaien met origineel draaibank kruissupport
- Conventioneel frezen met origineel draaibank kruissupport (en een handmatige voeding op de Z-as)
- CNC frezen, 4-assig met tegencenter
- CNC draaien met tegencenter

Voordelen die ik zie:
- Geen last van spanen en/of koelvloeistof
- Draaibankbed is aan 6 kanten precisiegeslepen en voorzien van T-geluven en daarmee ideaal voor het opspannen van producten groter dan het werkbereik, of om de spantafel makkelijk en relatief zuiver te verplaatsen om een groter bereik te krijgen
- Geen extra ruimte nodig
- Hoofdspil en 4e as zijn gelijk dus alle gereedschap is voor beiden te gebruiken
- Draaien en 4-assig frezen in enkele opspanning
- Multifunctioneel

Nadelen die ik zie:
- Montage van de kruistafel is hoog dus vereist een flinke machinevoet
- De Z-as heeft een redelijke hoogte (kracht x arm), de ijlgang zal beperkt zijn omdat de boel anders flink nadeinsd
- De dwars voeding voor het draaien komt van de zwakkere zelfbouw Z-as

Het eerste zie ik niet echt als een probleem, het geheel staat nu al op een forse Vidmar werkbank, kan evt. verankerd worden aan de muur of vol gestort met beton. Het is statisch, dus eenvoudig over te dimensioneren.

Het tweede zie ik wel als probleem, ik zat eraan te denken om in ieder geval de moer aan te drijven voor de Z-as. Daarmee kan ik de spindel zelf fixeren (en deel uit laten maken van de constructie). De motor hoeft dan ook niet omhoog/omlaag verplaatst te worden maar kan gewoon op de Y-as rusten (dan heb ik ook mijn handmatige Z-voeding). De rest zal zo licht/stijf als mogelijk moeten zijn, en de freeskop bij normaal gebruik zo dicht mogelijk bij de kruistafel.

Het derde nadeel betreffende het draaien, CNC draaien zal soweiso sporadisch zijn en ik kan evt. de boel dus prima conventioneel voor draaien om de machine CNC af te laten draaien. Draaien is verder niet ideaal qua stabiliteit, maar wel weer qua spaanafvoer.

In het algeheel, ik heb geduld, geen ruimte en wil van alles nauwkeurig kunnen.

Ben benieuwd naar evt. input!
Testa-Rossa
Contacteer:

Helemaal niemand, dat is nou jammer :mrgreen:
Plaats reactie