"Blackmill" CNC portaalfrees
Moderators: audiomanics, Moderators
- Testa-Rossa
- Contacteer:
Re: cnc-portaalfrees
Schiet al goed op, frame ziet er netjes uit.
Blijft die machine zo in de hoek staan? Dan zou ik ook een plaat tegen de achterzijde maken, valt relatief eenvoudig een hoop stijfheid mee te winnen.
Blijft die machine zo in de hoek staan? Dan zou ik ook een plaat tegen de achterzijde maken, valt relatief eenvoudig een hoop stijfheid mee te winnen.
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
tnx, ja het zal daar blijven staan, weegt nu al een kilo of 115. :)
En er zal zeker nog een plaat of profiel aan de achterzijde komen voor extra stijfheid en ook om het spatten van koelwater tegen te houden.
En er zal zeker nog een plaat of profiel aan de achterzijde komen voor extra stijfheid en ook om het spatten van koelwater tegen te houden.
"Ever tried. Ever failed. No matter. Try Again. Fail again. Fail better." (S. Beckett)
Ik ben benieuwd hoe goed deze machine gaat presteren (in alu maar vooral staal).
Ik had een tijdje geleden een machine ontworpen die er 90% zoals de jouwe uitzag.
Enkel ging ik dikke staalplaten in de zijkanten gebruiken en een vaste brug en bewegende tafel.
Echter heb ik dat project afgeblazen omdat ik niet overtuigd was over de mogelijkheden voor het frezen van metalen.
En dan bedoel ik niet het frezen van frontplaatjes e.d. maar echt 3D freeswerk in metaal.
Ik hoop voor jou dat de doorzetter wint en dat je toont dat ik ongelijk had om mijn project af te blazen.
Nog veel succes met de bouw!
Ik had een tijdje geleden een machine ontworpen die er 90% zoals de jouwe uitzag.
Enkel ging ik dikke staalplaten in de zijkanten gebruiken en een vaste brug en bewegende tafel.
Echter heb ik dat project afgeblazen omdat ik niet overtuigd was over de mogelijkheden voor het frezen van metalen.
En dan bedoel ik niet het frezen van frontplaatjes e.d. maar echt 3D freeswerk in metaal.
Ik hoop voor jou dat de doorzetter wint en dat je toont dat ik ongelijk had om mijn project af te blazen.
Nog veel succes met de bouw!
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Men examenperiode is achter de rug
dus nu effe terug een update.
Ik ben afgestapt van het alu-profiel als portaalbrug. De doorbuiging zou te groot zijn als er dan nog een gereedschapswisselaar aanhangt.
nu kies ik voor 60x60 stalen kokerprofielen, waarop een stalen strips gelast worden. Deze ga ik dan op een freesbank vlak frezen waar de rails op moeten komen.

En de gelaserde stukken zijn ook toegekomen.

Ik heb dus terug effe wat te doen dit weekend
gaten boren/verzinken/tappen, gaten ruimen voor lagers,...
En misschien kan ik dan ook nog de portaalbrug lassen.
Ik ben afgestapt van het alu-profiel als portaalbrug. De doorbuiging zou te groot zijn als er dan nog een gereedschapswisselaar aanhangt.
nu kies ik voor 60x60 stalen kokerprofielen, waarop een stalen strips gelast worden. Deze ga ik dan op een freesbank vlak frezen waar de rails op moeten komen.
En de gelaserde stukken zijn ook toegekomen.
Ik heb dus terug effe wat te doen dit weekend
En misschien kan ik dan ook nog de portaalbrug lassen.
"Ever tried. Ever failed. No matter. Try Again. Fail again. Fail better." (S. Beckett)
- Swets
- Contacteer:
ziet er mooi uit...
waar heb je dat laten maken, en wat kost dat ongeveer?
waar heb je dat laten maken, en wat kost dat ongeveer?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
-
Desmond
Ik heb het via een familielid laten doen bij Voet lasercutting in Aalter. Prijs was €204 (excl btw)
ik heb ook zo ongeveer mijn steunen gemaakt (laser gesneden platen die als puzzel in elkaar valt)
Let er wel op dat door het lassen dingen wat kunnen gaan trekken etc. Bij jou zal het wat minder zijn als bij mij, ik had 3mm plaat en jij 10 schat ik zo.
Let er wel op dat door het lassen dingen wat kunnen gaan trekken etc. Bij jou zal het wat minder zijn als bij mij, ik had 3mm plaat en jij 10 schat ik zo.
ASS-U-ME
De stukken worden vastgebout. lassen zou inderdaad wat trekken.
De laserstukken zijn 20mm dik. Ik weet niet of ik daar wel goed aan gedaan heb van ze zo dik te maken. In ieder geval is het geheel wel stijf en alle stukken konden uit één plaat gesneden worden.
De laserstukken zijn 20mm dik. Ik weet niet of ik daar wel goed aan gedaan heb van ze zo dik te maken. In ieder geval is het geheel wel stijf en alle stukken konden uit één plaat gesneden worden.
Dit weekend heb ik de kokerprofielen van de portaalbrug gelast met de staalstrips erop.
Deze wil ik nog vlak frezen op een freesbank waar de geleidingen moeten komen. Maar nu hoor ik dat ik best alles zou moeten gloeien op 500-600°C om de lasspanning eruit te halen en om gemakkelijker/nauwkeuriger te frezen.
Heeft er iemand hier ervaring mee? Ik zou dit het liefst zelf willen doen.
Deze wil ik nog vlak frezen op een freesbank waar de geleidingen moeten komen. Maar nu hoor ik dat ik best alles zou moeten gloeien op 500-600°C om de lasspanning eruit te halen en om gemakkelijker/nauwkeuriger te frezen.
Heeft er iemand hier ervaring mee? Ik zou dit het liefst zelf willen doen.
-
wilfred1970
Wij laten produkten voor Fa. Mahr Duitsland (gemaakt van staal430) uitgloeien in een oven en Argon erbij; deze zijn daarna spanningsvrij EN keihard....schijnt goed te werken
Ik had eerder iets budgetvriendelijkers op het oog.
Het argon is om oxidatie te voorkomen wellicht?
Het argon is om oxidatie te voorkomen wellicht?
-
wilfred1970
Ik denk niet dat dat zelf gaat.. Denk niet dat je de capaciteit om dit voorwerp gelijkmatig op deze temperatuur te brengen. T lukt je niet met een branders oid, dit gaat totaal niet gelijkmatig en de boel zal waarschijnlijk krom trekken en de spanning is niet uit je materiaal..