Style cnc freesmachientje 1990 , vraag over freq regelaar

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
deckel515
Contacteer:

Re: Style cnc freesmachientje 1990

Bericht door deckel515 »

Markus
Donateur
Contacteer:

Bericht door Markus »

kan ik zo een printerpoort interface ergens kopen ?
:P dan valt mijn printer port interface af das een bouw pakket. Ik zou je aanraden eentje to kopen waar de eindschakelaars optisch gescheiden zijn. Dat betekend dat wat er ook gebeurt bij de eindschakelaars je PC nooit ervan kapot kan gaan en tevens is het minder storingsgevoelig. De GS-D550 kaarten hebben aan hun ingang ook zo'n bescherming dus de interfacekaart hoeft geen optisch gescheiden uitgangen.

Zo te zien hebben de stappenmotor.nl interface kaarten geen optisch gescheiden ingangen voor de eindschakelaars.

vraag het leeuwinga of impulscnc zou ik zeggen, die hebben volgens mij dat soort printer poort interfaces kant en klaar.

Iemand die een beetje verstand heeft van elektronica bedraad dit voor je binnen een uur of ander half, mits je de voeding en driverkaarten al van te voren op een verstandige manier op een achterplaat gemonteerd heb.

Pas op met de GS-D550 modules die zijn gevoelig voor statische elektriciteit, eerst even een ongeverfde plek op een radiator of zoiets aanraken voodat je er mee gaat gooien.

Tis niet moeilijk maar het zijn veel draaden, als die persoon slim is koopt ie van dat afgeschermde ÖLFLEX kabel, dat is bedoeld voor industriele toepassingen en de aders zijn genummerd, das makkelijk bij 10 draaden per motor.

Ik heb toenertijd een aansluitprintje gemaakt voor de drivermodulen, om makkelijk, stevig en netjes alle draden eraan te krijgen, kan op zich wat van die aansluitprintjes bij laten maken.

Greezt,

Markus
deckel515
Contacteer:

Bericht door deckel515 »

ik heb al kabels die aan de motoren zitten , ie zijn ook al genummerd van 1 tm 10 , + hele mooie stekkers van metaal , dus dat heb ik alvast

nu ga ik zoeken naar zo een kaart , ik hoop wel dat ik t zooitje dit weekend draaiend heb want ik moet een klus afmaken :x

ik kan niet kiezen tussen de 3 websites , de een is erg duur , de ander is mooi geprijsd maar niet goed genoeg ?
wil er niet teveel aan uitgeven , maar volgens mij word dat lastig :roll:
ik zit er nu ook aan te twijfelen of ik wel de ori voeding wil gaan gebuiken , daar zit namelijk veel meer in dat alleen de voeding , ook nog relais enzo , die communiceren(den) alleen met de originele besturingskaart .
die moet ik nu dus bypassen anders schakeld de voeding van de drivers en motoren niet in ..
deckel515
Contacteer:

Bericht door deckel515 »

ik porbeer er achter te komen wat ik moet doen , maar ik begrijp het niet helemaal .. ik zie dat de driver 8 aansturingen moet hebben ?
ik zie niet waar de voeding op moet en hoeveel volt deze moet zijn ?
ik zie niet waar en hoe de 45 volt voeding voor de motoren moet komen , ben ik nou gek of?

http://www.mijnalbum.nl/Album=TKJ3QEAJ

omdat ik geen foto's op t forum kan zetten moet t maar even zo :)
Mcgyver
Has thanked: 1 time

Bericht door Mcgyver »

ehh pin 30: " VDC motor spannung: ;-) en ik geloof dat min 16+ 18 de minnen zijn...

Je link is alleen naar de foto van je lpt bordje..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
parallax
Donateur

Bericht door parallax »

Het breakoutboardje van stappenmotor.nl zo te zien,

Het breakoutboardje moet van een eigen 5V voeding worden voorzien, dit kan door middel van de 2
connectors (links in het schema)
Andere mogelijkheid is een USB kabeltje aansluiten zodat het boardje vanuit de pc met 5 volt wordt gevoedt

De signalen vanuit de pc passeren het breakoutboardje en gaan vervolgens via 2 verschillende pins naar een driver afhankelijk van de as kan dat Pin 2 en pin 3 zijn, of Pin 4 en Pin 5 voor de volgende as, etc....

Een driver heeft altijd 4 aansluitingen nodig om de signalen goed binnen te krijgen.
Hoe sluiten we dat aan?

1. Allereerst kan je de Step(Puls)+ en Dir(Richtung)+ aansluiten op de +5V op je breakoutboard poort, of rechtstreeks bekabelen vanuit je 5 volt voeding.

2. Vervolgens sluit je de Pin 2 Out aan op de Step(puls)- van de driver en Pin 3 Out aan op de Dir(richtung)- van de driver.

3. De hoofdvoeding sluit je aan op de Driver, deze kan zoals ik het in het schema zie dient de positieve (VCD) zijde op pin 30a en C worden aangesloten, en de negative (massa) op pin 16a en c en pin 18a en c
EDIT: (volgensmij ook zoals Mcgyver het al aangaf)

Nadere verklaring pinnen, overeenkomstig breakoutboard en driver
Step(Puls)+ = +5v (voeding of op breakoutboard)
Step(Puls)- = Pin 2 Out ( breakoutboard)
Dir(richtung)+ = +5v (voeding of breakoutboard)
Dir(richtung) - = Pin 3 Out (breakoutboard)

4. Stappenmotoren moeten nog passen vanwege de drivers en connectors het zelfde zijn, oftewel plugable, let er wel op dat je ze wel goed aansluit m.b.t. de volgorde van de spoelen (weet niet of het losse connectors betreft of een grote met 10 pins)

5. Overige poorten op je breakoutboard zijn in te stellen als limiet switches en of een noodknop etc.
Zal zeggen print de documenten eens goed uit en maak voor je zelf eens een tekening (al dan niet met de hand) met de bekabeling zoals je dat in gedachte had, (poorten en pinnummers er bij zetten) dan kan iemand hier op het forum je vast wel snel op weg helpen of het wel of niet juist is getekend, en de aansluitingen zo mogelijk gaan werken.

Met een beetje zoekwerk hier op het forum zal je wellicht ook nog schemas tegenkomen hoe het een en ander wordt aangesloten, beetje puzzelen en inlezen en dan verwacht ik dat het wel moet lukken.

Edit: hoe het zit met die relais op de driver laat ik even in het midden, zie dat je een gereed signaal moet hebben op de driver..
deckel515
Contacteer:

Bericht door deckel515 »

kijk hier heb ik wat aan !
ik heb even snel een schetsje gedaan : http://www.mijnalbum.nl/Album=TKJ3QEAJ
zo zou t dus moeten werken ?

valt mij wel op dat ik een TOR + en - overhoud en ik vraag mij nog af wat ik met die PWM stromsteuering/boost + en - moet ..
ik ben er voor de rest wel uit welke draadjes van de motor op de driver moeten , ik heb de motor opengeschroefd en dr kleuren bij de nummers geschreven, nu weet ik hoe ze op de kaart moeten ..

bedankt !
scyllatech
Contacteer:

Bericht door scyllatech »

deckel515 schreef:kijk hier heb ik wat aan !
Ik ben blij voor jou dat je hier wel wat aan hebt en niet aan de gegevens die ik voor je uitgezocht en gemaild hebt.
Mij hoef je in ieder geval niet meer te mailen, want ik schijn blijkbaar toch niet te weten hoe het Style systeem in elkaar zit.

Succes
Techniek is de dienstmaagd van de creativiteit.
deckel515
Contacteer:

Bericht door deckel515 »

ik weet niet wat ik verkeerd heb gedaan , ik stel gewoon vragen omdat ik er echt niet uitkom (ik ben al ongeveer een jaar lang bezig met kijken voordat ik deze tafel kreeg)

ik stel vragen bedank voor de antwoorden , ik doe niet lelijk tegen mensen en ben gewoon beleefd , ik snep het probleem niet zo ?

een forum is er toch om elkaar te helpen ? ik heb niemand wat opgedrongen dus ?
als je niet wilt helpen dan hoeft dat niet persee , maar dan moet je ook niets negatiefs gaan posten omdat t niet zo gaat als jij dat wilt , ik weet heel veel van draaien , frezen en ook van cnc , maar niet van electronica , is het zo erg als je ergens hulp bij nodig hebt ?
Mcgyver

Bericht door Mcgyver »

heren..

enkele berichten verwijderd met niet ter zake doendende informatie......

Houd eventuele menings verschillen op dit gebied buiten het forum maar houd het prive via pb email, telefoon etc..
frustraties hoeven niet via het forum geuit te worden maar doe dat onderling..
Houd het gezellig en leuk voor iedereen....
deckel515
Contacteer:

Bericht door deckel515 »

er was een ''misverstandje'' tussen ons , dus niet meteen zo reageren allen...

nu gewoon weer verder over mijn macine ..

Scyllatech tekent morgen hoe ik mijn drivers moet aansluiten op de interface die ik besteld heb , daar ben ik als leek dus erg mee geholpen! :P
ik laat ook van de weeg een frame lassen om mijn kruistafel op te zetten en de z as te monteren , iemand nog een kogelomloop in de aanbieding ? :roll:
sauternl
Contacteer:

Bericht door sauternl »

Ik heb nog een industriele kogelomloop spil liggen.
kan evt bij intresse vanavond de lengte en diameter even opmeten.
hoe groot zoek je ongeveer?
deckel515
Contacteer:

Bericht door deckel515 »

nu op dit momeent hangt de stepper aan de driver , de driver aan de stappenmotor.nl interfacekaart..
die zit weer aan de pc. dus dat zou genoeg moeten zijn !

nu praat de pc niet met de interface , poortadressen komen overeen , dus ik niet begrijp !
jullie misscien een idee ?
Mcgyver

Bericht door Mcgyver »

Het kaartje "praat "ook niet met de interface..... er zit geen electronica op dat dich wat echt communiceerd.. he

het is in weze gewoon een printje met connectors en evt wat beveiligingen...

ik dacht begrepen te hebben dat je wel een 5v adapter moet aansluiten .....

voor de rest is het gewoon alles juist instellen (poort en pinnummers) en de interface geeft gewoon door wat de printerpoort uitstuurt..

check even in je pc of het printerport adres klopt.. standaard staat in mach het adres op x0378 dacht ik......

als jouw pc een ander adres heeft kan het kloppen dat het niet werkt
Plaats reactie