Kabaalstra CNC't een HBM C1

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Arie Kabaalstra
Contacteer:

Re: Kabaalstra CNC't een HBM C1

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k had em ook korter kunnen houden dan de 909 mm die ie nu gaat worden, maar dan moet ik er weer ergens een losse PC naast zetten, en dan moet ik nog een plek verzinnen voor 't beeldscherm, en het toetsenbord..

zoals op de renderings te zien is.. ohnee.. ik heb helemaal nog geen renderings gepost.. Moment!.. ...

"Alibre, file, open.. zoo.. export... Photobucket...plaatsen.. "

Juist!

Afbeelding

Zo dan.. In de kast, aan de linkerkant van de machine, wil ik de PC inbouwen, en de voedingen, en drivers.
't toetsenbord komt in een soort laatje te liggen.. ben je klaar?, dan schuif je 't toetsenbord naar binnen.
het onderste deel van de kast, daar komt de VFD in te liggen, en tussen de bovenkast, met de PC en alles, en de onderkast met de VFD, komt een stalen plaat als bodem, om de PC af te schermen van de VFD..

Rechts onder de machine komt een lade, waar alle beitels, meetgereedschappen en Manuals een plaatsje kunnen vinden..
markde2e

Bericht door markde2e »

Oke, mooi!

Ennu onderplaat voor je motor, ga je die ook gelijk vastlassen of nog een soort stel-mogelijkheid maken?
Want kan me voorstellen dat je met slobgaten de motor in de Z richting van je draaibank gezien kan stellen. En mischien spannen door deze iets naar achteren te schuiven.
Maar omdat de plaat evengroot is als de motor zal dit wel niet allemaal.
Dus ben benieuwd hoe je dat doet.
En hoe ga je de aandrijving doen?
Ook met een tandriem of zon Hi-torque V-snaar?

Ps. Dacht eerst dat je de draaibank onder een hoek gezet had van 45°, maar is eerder 60° ofzo :mrgreen:
Laatst gewijzigd door markde2e op 06 jun 2011 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Arian
Contacteer:

Bericht door Arian »

Arie,

het ziet er almaal super uit,ga zoo door.

Arian
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Alles is inmiddels gelast, de riem ga ik spannen met een rol..
Morgen maar eens meten voor de kast.. en kijken welke delen ik van Glasvezel ga maken.. ik denk eraan om de binnenbeplating uit één stuk van glasvezel te maken.. ik heb nog een paar meter liggen, en hars in overvloed..moet lukken dacht ik zo..

in de tussentijd ga ik me't hoofd nog eens breken over een Turret.. Als Arian en Jan ( mosoft ) er een kunnen bouwen, dan kan ik toch niet achterblijven.. :lol:
markde2e

Bericht door markde2e »

Ooowzo ok!
Zei dat eigenlijk als grap met die kappen van Carbon vezel, maar waarom niet 8)

Edit:
Ik heb een frame van zon draaibankje als jij hebt bekeken en snap niet hoe daar bij jou die Isel moeren voor spindel Ø16 in passen.
Kwa breedte mischien wel, maar de diepte lijkt me lastig.
Ik zag de standaard spindel die mischien 10 á 12mm is en hiertussen was al weinig speling.
Of ben je van plant de spindel niet op dezelfde hoogte als bij de bestaande flens te bevestigen, maar iets verder er vanaf?
wstoof
Donateur
Contacteer:

Bericht door wstoof »

Ik volg je opmbouw vol spanning ;-) .
Ben helemaal benieuwd hoe je touret eruit gaat zien met de tijd.
Heb zelf namelijk ook een kleine draaibank en een touret lijkt mij ook wel wat.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

'k moet nog verzinnen hoe ik de turret ga maken.. maar ik wil daar wel naar toe.. geeft weer meer uitdaging om alles te programmeren.. en dat is deel van de lol natuurlijk.. :P

vandeweek maar eens de "motion-parts" definitief uitvlooien..
Arian
Contacteer:

Bericht door Arian »

Arie,

Ik weet nog wel een heelen mooi macro om te schijven voor je.
Een contoer van het te draaien deel,met schuine kanten,en radiusen.

Arian
markde2e

Bericht door markde2e »

Ben erg benieuwd naar deze mini turret!
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Arian,

Je kent toch ook de macrootjes die ik bij Kevin geschreven heb?
Ik heb even zitten denken om een eigen GUI te gaan maken.. maar dan zit ik met de grafische weergave.. aan de andere kant.. toen ik met mijn eigen G++ IDE begon, wist ik nog helemaal niets van programmeren dus ook dat is te leren.
in elk geval wil ik wel iets bouwen om een contour te maken.. en daar een snedeopdeling op te zetten.. hoe ik dat precies ga doen.. dat weet ik nog niet..

In elk geval komt er wel de mogelijkheid om programma's te maken met meerdere cycli achter elkaar.. dus de draaimacro's achter elkaar aanroepen zoals de G++ voor de freesbank nu ook doet.

Ik moet nog een paar algoritmen opstellen voor het langsdraaien ( die schrijf ik zo weer.. ) vlakdraaien ( zelfde verhaal ), Schuine kanten.. met Radiuscompensatie, en de keuze voor aanlopen in X of Z, en uitlopen X of Z, dat zelfde verhaal voor radii, en dan nog steken , en schroefdraad. maar da's gewoon de parameters voor een schroefdraad-G Code regel in een dialoogje proppen.. dat was de makkelijkste macro om te maken.. :)
robolop

Bericht door robolop »

Wat op het filmpje te zien is, is voor WATJES.
ECHTE MANNEN GEBRUIKEN , THE REAL STUF...........
Ziet er allemaal goed uit wat je aan het doen bent, al begrijp ik er maar de helft van omdat ik daar allemaal geen ervaring mee heb
Laatst gewijzigd door robolop op 22 jun 2011 22:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Niels
Donateur

Bericht door Niels »

Ik kan van de bovenstaande reply geen kont meer maken :?:
assink
Contacteer:

Bericht door assink »

Hij bedoelt dat carbonfolie voor watjes is.
Echte mannen lamineren met koolstofvezel matten.. :lol:
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Ja en nee.. echte mannen scheren met 1 mes, Mietjes trekken een luxaflex over hun melkbekkies :mrgreen:

Carbonfolie is net als een Nep-Rolex.. iedereen weet dat 't niet echt is. en je loopt er mee voor aap..

Ik gebruik "the real thing" als ik het kan gebruiken om de eigenschappen van het spul uit te buiten..

een Carbon omkasting zou een tamelijk nutteloze exercitie zijn, gewicht speelt geen rol, en met Glasvezel is het ook goed genoeg te doen..

Ik heb't momenteel even druk met andere dingen, dus even geen progressie, maar binnenkort gaan de kogelomloopspullen besteld worden..
Plaats reactie