Chinese spindels spoed niet erg precies

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
didado
Contacteer:

Chinese spindels spoed niet erg precies

Bericht door didado »

Vandaag maar eens uitgebreid de tijd genomen om de Chinese Chai spindels te 'ijken'. De spoed van 5mm op de BF30 spindels is in werkelijkheid geen 5 mm.

Als je de spindels 100mm laat afleggen dan komen ze op mijn BF30 in werkelijkheid om en nabij de 0,03 mm te kort.

Kortom in USBCNC setup moet je de Steps/AppUnit na meting aanpassen door de werkelijke Steps/AppUnit te berekenen . ipv mooie getallen als 320 krijg je dan 320.0876 of iets dergelijks. Vervolgens ook de backlash gemeten , aangepast in USBCNC en die lag voor de meeste assen op zo'n 0,026mm.

Na aanpassing heb ik een lagergat van rond 40 mm gefreesd en die is nu spot-on. Met mijn Tesla 3-punts meter die op een nauwkeurig 40mm kaliber is geijkt zit ik binnen 0,005 mm op de noniusschaal (visueel niet in werkelijkheid) maar veel belangrijker; x en y wijken niet zichtbaar af (telescoop metingen). Kortom, het gat is op zo'n 0,01 mm rond allemaal dankzij de 'ijking'. Had ik niet verwacht van mijn chinees.

David
serum
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Chinese spindels spoed niet erg precies

Bericht door serum »

Het valt of staat met een goede afstelling David! En gezien de tijd en liefde die je erin gestopt hebt, had ik niet anders verwacht!

Maar nou komt het.. Wat doet deze afwijking op de volgende 100 mm. blijft hij dan .03 afwijken of zit het dan ineens weer op 0,0?

Strak werk, .01. Als je er niets aan gedaan had (machine bewerkingen/uitklokken/nameten), dan had je dit nooit gehaald.

Heb je het hoogteverschil in je bed al eens gemeten, van volledig links naar volledig rechts?
didado
Contacteer:

Bericht door didado »

Die 0.01 is wel een beetje optimistisch en het zal eerder +- 0,01 zijn en het ligt natuurlijk ook aan het materiaal, frees etc. Dit was in cibatool. Ik heb geen illusie over deze machine en als een compleet werkstuk binnen een een paar hondersten nauwkeurig is ben ik dik tevreden.

Ik denk dat ik het wel een keertje of zes per as heb gecontroleerd en het bleef steeds binnen een honderste op het klokje. Natuurlijk heb ik het op 1 plek op het bed gemeten en het zal hoogstwaarschijnlijk op een andere plek weer afwijken. Dan is er nog slipstick die ik na een kwartier frezen toch wel invloed krijgt. Als ik dan home dan wil de machine nog wel eens een stapje of zes verloren hebben en soms ook niet.

Maar om een lang verhaal kort te maken, door het ijken is de nauwkeurigheid in elk geval toegenomen. Met name bij gaten die nu toch dicht bij echt rond zijn.

Ik heb inderdaad wel eens een keer het bed gemeten maar ik kan me niet meer herinneren hoeveel het was. Of het was zo veel dat spontaan amnesia heb gekregen :-)
hex173

Bericht door hex173 »

even een vraagje:
maakt de smering nog wat uit ? vet warm / koud of olie dik / dun. Ik heb begrepen dat je geen speling nodig hebt (omloop) om de kogeltjes te laten rollen, maar als er speling is zou dit wat opgevangen kunnen worden door het vet ? Of dient dit vet alleen om het vuil buiten te houden ?
alles wat ik maak, kan beter.
veteq
Contacteer:

Bericht door veteq »

Hoe heb je dan over 1 meter binnen 0,03 gemeten, heb je een excacte meter?

Excuus, was 100mm...
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

100 mm.. geen meter..
0.03 mm is de uitzetting als je 16° temperatuurverschil hebt.. dus dat zou't niet mogen zijn..
lelieveld
Contacteer:

Bericht door lelieveld »

0.03 op 1 mtr Lees ik dat nu goed :?:
werkstukjes maken met een tolerantie +/_ 0.01mm
Dan moet je metingen gaan doen in klimaat kamer of zo
Mijn machine staat ook niet in een temperatuur gestabiliseerde ruimte

wat is eigenlijk de uitzetting van ijzer op 1 mtr bij een verhoging van 15 graden naar 25 graden
dat is maar 10 graad temparatuur vehoging dat zal al meer zijn dan 0.01mm
Moet ik dan gaan verspanen met de thermo meter er bij :lol:

Is dit nu niet een beetje , je zelf rijk rekenen , Op een stuk gietzijzer van misschien nog geen 200 euro fabricage kosten
Begrijp me niet verkeerd , We hebben de goedkoopste in zijn klasse freesmachine gekocht , En die wat gepimd
Zoals David al eens eerder liet zien , Als je een klap met de vlakke tegen de kolom geeft , Dan wiebelt alles al meer dan 0.1mm :shock:
Maar daar helpt een kogelomloop preciesie van 0.01 echt niets aan
Ook niet aan geleidingen en gibs die niet recht zijn.
Je kan te hoge verwachtingen hebben, ;-)
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
didado
Contacteer:

Bericht door didado »

Bert je leest het inderdaad niet goed. Het gaat om 0,03 op 100 mm. Kortom, de kogelomloopmoeren verplaatsten het bed 99,97 mm ipv de opgegeven 100.

Je moet de nauwkeurigheid die ik noem met een korreltje zout nemen. Het is wat ik aflees op mijn meetgereedschap niet perse wat het in de werkelijkheid is. Iedere moer had een andere afwijking en
het enige wat ik er mee bereikt heb is dat bijvoorbeeld een gefreesd gat niet meer een ei is die 0,07 mm afwijkt op de ene as tov van de ander. Ik zit nu een stuk dichter bij rond en de diameter zit nu ook aanzienlijk dichterbij de werkelijke maat die ik wilde frezen. Dat was voorheen niet het geval.
sauternl
Contacteer:

Bericht door sauternl »

is het niet dat daarom een prof. machine een pitch error tabel heeft?!

dit wordt met een lasermeting gedaan, om alle oneffen heden met verplaatsen er uit te halen.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Pitch-error tabel?.. wat te denken van een direct meetsysteem?
lelieveld
Contacteer:

Bericht door lelieveld »

Bert je leest het inderdaad niet goed. Het gaat om 0,03 op 100 mm. Kortom, de kogelomloopmoeren verplaatsten het bed 99,97 mm ipv de opgegeven 100.

Je moet de nauwkeurigheid die ik noem met een korreltje zout nemen.
He gelukkig David , ik begon al aan je te twijfelen :P
groet
Bert
Roy 1.6

Bericht door Roy 1.6 »

Pressies zoals Arie zegt, een paar heidenhain glas lineaaltjes. Die zijn er op de mu naukeurig te krijgen, maar dat kost je wel wat spaargeld :lol:
lelieveld
Contacteer:

Bericht door lelieveld »

ff wat op gezocht staal zet per graad 12 micro meter uit
dat is 0.012mm
De X as van de BF30 is 700mm
Die spindel wordt dus in 10 graden temperatuur toename 0.08mm langer
in de zomer is het in mijn werk plaatsje makkelijk 30- 35 graden
in de winterdag met de kachel op de nachtstand 8 graden
dat is een verschil van 27 graden dat is ruim 0.2mm :shock:
gelukkig dat de frees tafel ook van ijzer is
anders zou het opsluiten van zo,n as tussen 2 hoek contact en of taats lagers lagers misschien fout aflopen ;-)
Barcosmurf
Contacteer:

Bericht door Barcosmurf »

Van alle aanbiedingen die ik van Chai gezien heb (nog geen aankoop gedaan), staat er een nauwkeurigheid bij van C7.
C7 = +/-50 um/300 mm en je mag niet aannemen dat die mooi regelmatig verdeeld is over de afstand.

Een voorbeeld wat door zou kunnen gaan als C3, zelfs daarmee zijn glaslinealen nog een handige aanvulling om met 0.01 mm nauwkeurigheid te willen/kunnen werken. Zo'n rapportje is alleen voor de ballscrew de overall nauwkeurigheid wordt door de rest van de machine mede bepaald
4376
EMC2 gebruiker
Plaats reactie