Home Switches als Limit instellen

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

xp7amrkr
Contacteer:

Home Switches als Limit instellen

Bericht door xp7amrkr »

Heren, ik voel me echt dom met deze vraag, maar ik kom er gewoon niet uit! :oops:

Ik ben zoals jullie misschien weten bezig met het aansluiten van alle elektronica voor mijn machine. Ik werk nu met USBCNC CPU5A en drie inductieve sensors op mijn X, Y en Z. Deze sensors zijn goed aangesloten en USBCNC herkent deze, en kan ze goed uitlezen. Ik kan nu met USBCNC mijn machine homen tot hij bij het eindpunt is, welke de inductieve sensors ziet.

Nu wil ik deze sensors ook als limit switches gebruiken! Ik heb aan beide uiteinde van de machine een gat zitten waardoor de waarde van de sensor veranderd. Deze gaten neemt hij weer en gebruikt hij om zichzelf te homen. Echter, ik kan de machine gewoon voorbij deze punten joggen, en tijdens het frezen stopt hij ook niet als hij hier komt. (gewoon getest door wat voor de schakelaar te houden, een bench-test als het ware) Ik ging er vanuit dat ik deze sensors ook als eindschakelaars kan gebruiken, dus mocht de machine stappen overslaan hij niet voorbij zijn eindpunten beweegt. Zie ik iets over het hoofd? :oops:
roger de poger

Re: Home Switches als Limit instellen

Bericht door roger de poger »

Vinkje in de software dat ie limits en e-stops moet koppelen?
xp7amrkr
Contacteer:

Bericht door xp7amrkr »

roger de poger schreef:Vinkje in de software dat ie limits en e-stops moet koppelen?
Eerste dat ik geprobeerd heb, maar dat werkt niet. Ook alle drie de mogelijkheden geprobeerd wat betreft disabled, NO of NC. Net als 'Gebruik alleen X homesensor'
roger de poger

Bericht door roger de poger »

Dan moet een andere slimmerik het antwoord weten!
I rest my case :roll:
Rene
Contacteer:

Bericht door Rene »

Ik denk dat je de macro even moet openen.

Als het goed is zie je het volgende gedeelte:

Code: Selecteer alles

;Home all axes, uncomment or comment the axes you want.
sub home_all
    gosub home_z
    gosub home_x
    gosub home_y
    gosub home_a
    ;gosub home_b
    ;gosub home_c
    ;g53g0x50y50 ; move x=50 and y=50 to machine coordinates
	;; Uncomment next line if youy whish to use the homeIsEstop feature
    ;homeIsEstop on
	m30
endsub
Wat gebeurd er als je de ; voor de ;homeIsEstop on weghaalt?

Dus:

;homeIsEstop on
Veranderen in:

homeIsEstop on
audiomanics
Donateur
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Een beetje laat misschien maar ik heb mijn USBCNC ook pas een dikke week..
Het lijkt er op dat de e-stop slechts een keer werkt en dan ook alleen maar als de machine gehomed is.
Daarna moet je kennelijk eerst de zaak weer homen om een e-stop te kunnen gebruiken..
Ik heb Bert erover gemaild, maar ik weet niet of het veranderd gaat/kan worden.
Mijn idee is dat als je niet aan het homen bent, dat de sensoren ALTIJD een e-stop moeten kunnen genereren.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Niels
Donateur

Bericht door Niels »

Dat je Estop 1 maal werkt klopt want als je een error hebt dan weet de software niet meer waar de machine staat.
Voorbeeld is een stepper die stappen mist of een draad die los valt en je positie hardwarematig niet verplaatst.

Zet het vinkje 'Homing Mandatory' aan.
Dan merk je het aan je jogspeed en de melding in beeld dat je huidige positie verkeerd kan zijn.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Om daar nog even aan toe te voegen.. Homing Mandatory is eigenlijk de Default instelling.. zolang je geen absoluut direct meetsysteem op je machine hebt..

en dat is zeldzaam.. ik heb in mijn hele leven slechts 1 machine gezien met een dergelijk systeem.. die is dus af fabriek gehomed, en zolang er geen defecten aan optreden hoef je em ook nooit te homen..

Maar.. onze "huis-tuin-en-keuken" machines, alsmede het merendeel van de professionele machines MOET je altijd homen voor je begint..
(ook al heb ik nog steeds niet de moeite genomen om limitswitches op de beagle te knopen.. ik home altijd, ik moet wel.. anders kom ik in de knoei met het kleine bereik van de machine..
audiomanics
Donateur
Contacteer:

Ja leuk, maar als ik mijn machien nu genuld heb op mijn werkstuk.. Who cares dat dat nulpunt dan ligt op x=135.864 y=24.659 z=-96.238 ???? Ik ben eigenlijk helemaal niet geinteresseerd waar de nulpunten van mijn bed liggen, maar ik moet wel anders zit ik steeds tegen die zwarte cijfers aan te kijken of krijg ik continue van die meldingen voor mijn kiezen.. En ik wil frezen, niet homen..en zeker niet om mijn e-stops weer te kunnen activeren..

Kees
Lude

Bericht door Lude »

Kees: helemaal gelijk, ik home ook (bijna) nooit; omdat praktisch alle freeswerkjes ruim binnen mijn werkbereik vallen. Wel home ik wanneer ik toolchanges uit moet voeren b.v. (dit is niet met usbcnc hoor)
didado
Contacteer:

Bericht door didado »

Homen in USBCNC is 1 druk van de knop voor ZXY. Zonder homen kan ik een aantal makro's waaronder toollengte makro en de 'parkeer' functies G28 en G30 niet gebruiken. G28 en G30 gebruik ik voortdurend. En zo zijn er waarschijnlijk nog heel veel praktische redenen te verzinnen waarom Homen handig en nodig is.
audiomanics
Donateur
Contacteer:

Lude schreef:Wel home ik wanneer ik toolchanges uit moet voeren b.v.
Zelfs dan niet: de x=0 en y=0 van het materiaal zijn bekend. Als ik een ander freesje in de collet druk moet ik alleen de z=0 nog bepalen op het materiaal. Dat wisselen kan ik overal op de machine doen, mits de Z maar hoog genoeg staat dat het freesje nog uit de collet kan zakken.
[Citaat verwijderd... bleek niet waar te zijn.. :oops: ] Ik heb nu de sensoren maar aan de zijkant geplaatst zodat die beweging wel gemaakt kan worden.. hierdoor is het hele werkbereik wel ingekort met 4 cm in X,Y en Z... :cry:
Kees
Laatst gewijzigd door audiomanics op 04 jun 2011 10:25, 2 keer totaal gewijzigd.
didado
Contacteer:

Bericht door didado »

audiomanics schreef: Gevolg: je sensor krijgt een platte kop, de zaak wordt uitverband gedrukt etc etc..
Ik heb nu de sensoren maar aan de zijkant geplaatst zodat die beweging wel gemaakt kan worden.. hierdoor is het hele werkbereik wel ingekort met 4 cm in X,Y en Z... :cry:
Kees
Die van mij zijn al plat... Proximity sensors dus die gaan mechanisch niet stuk. Hoef je ook geen centimeters op te geven aan werkbereik hooguit die 1,5 cm 'doorschieten'. Ik werk echter niet met dergelijke hoge snelheden op mijn BF30. De e-stop heeft mij al menig maal gered. Ik zal het doorschieten bij 1500mm/min eens uitproberen. Dat zou dan 0,75 cm moeten zijn. In mij ervaring staat hij altijd onmiddelijk op slot maar ik weet dat niet zeker.
audiomanics
Donateur
Contacteer:

Je hebt gelijk.. Ik heb het net even uitgeprobeerd met 5000mm/min.. Bij een e-stop heb ik een overshoot van slechts 1,3mm.. Alleen het homen loopt bij hogere snelheid een flink stuk door.. Ik kan nu veilig homen (binnen 15mm overshoot) met 1800mm/min. Daar boven loopt de zaak aan.
Ik heb ook proximity sensoren met een platte kop (2mm non-flush). Maar als ik daar mijn brug van bijna 90 kilo met een snelheid van 50mm/sec tegenaan ram krijgen ze toch koppijn..

Als ik de homesnelheid vanuit een macro zou kunnen beinvloeden (middels een parameter) heb ik al een ontwerpje liggen voor een tweetraps sensor.. Eerst met 40mm/sec aan komen en vervolgens tot de tweede sensor met een gangetje van 5-10mm/sec.

Kees
Plaats reactie