Piepschuim 5-assige machine
Moderators: audiomanics, Moderators
-
allesdoen
- Contacteer:
Re: Piepschuim 5-assige machine
Vraagje:
De postprocessoren die te vinden zijn van Mach3 voor bijvoorbeeld artcam, is dit tot 3 assen, of tot 5 assen? Iemand die hier iets over weet? Zijn er eigenlijk wel postprocessoren van Mach3 voor 5assig te frezen te vinden?
mvg
De postprocessoren die te vinden zijn van Mach3 voor bijvoorbeeld artcam, is dit tot 3 assen, of tot 5 assen? Iemand die hier iets over weet? Zijn er eigenlijk wel postprocessoren van Mach3 voor 5assig te frezen te vinden?
mvg
Volgens mij kan je niet zomaar een 5-assige postproccessor vinden die het meteen doet, er moet vanalles ingesteld worden dat specifiek is voor de machine. (0 punt, wijze van rotaties, maximale hoekverdraaiingen)
Hier weet ik het fijne zelf ook niet van, misschien dat iemand hier meer over kan vertellen?
Hier weet ik het fijne zelf ook niet van, misschien dat iemand hier meer over kan vertellen?
-
allesdoen
- Contacteer:
Dus als ik het plaatje nu eens van veraf bekijk:
De enige echte uitdaging van een 5-asser te bouwen: de postprocessor!
Namelijk, je bouwt mechanisch je 4/5de as en deze moet vertaalt worden naar je CAM-programma (lengtes vanaf pivoterende as, hoekverdraaiing, maximale boog,..) Eenmaal zo een postprocessor geschreven, kan je toch Mach3 met elke CAM laten werken waarvoor je het schrijft? Hier in Belgie zit alleszinds zo een bedrijf dat ik ken, dat als dienst aanbiedt: het schrijven van postprocessoren voor klanten. WAAR in GODSNAAM is er dan nog een probleem?
De enige echte uitdaging van een 5-asser te bouwen: de postprocessor!
Namelijk, je bouwt mechanisch je 4/5de as en deze moet vertaalt worden naar je CAM-programma (lengtes vanaf pivoterende as, hoekverdraaiing, maximale boog,..) Eenmaal zo een postprocessor geschreven, kan je toch Mach3 met elke CAM laten werken waarvoor je het schrijft? Hier in Belgie zit alleszinds zo een bedrijf dat ik ken, dat als dienst aanbiedt: het schrijven van postprocessoren voor klanten. WAAR in GODSNAAM is er dan nog een probleem?
Problemen zijn er om opgelost te worden...
Ik zou zeggen, kom maar op met de CAD plaatjes van je concept, kunnen we daar ook nog even over meedenken.
Als je de basismassa s klaar hebt, kan servolijn gedimensioneerd worden etc.
Ik zou zeggen, kom maar op met de CAD plaatjes van je concept, kunnen we daar ook nog even over meedenken.
Als je de basismassa s klaar hebt, kan servolijn gedimensioneerd worden etc.
-
allesdoen
- Contacteer:
Nog even dit:
De 'slimme' en krachtige motion boards van gallil voor 5assen (geprijsd aan +-2000€) werken samen met Mach3 via een plugin! Dus met andere woorden, is het plaatje bijna volledig zichtbaar hé.
- Mach3 plugin gallil
- Mach3 / (Artcam) postprocessor
- Gallil motion controller
- VFD van ander merk voor controle spindle
- Te kiezen: - open loop systeem: stappenmotoren
- closed loop systeem: servo's
En voila, de elektronica/software voor een 5-asser komt tot leven voor een wel ZEEEER fatsoenlijke prijs, vergeleken met de 'gecertificeerde' bedrijven, zoals fanuc/heidenhann/siemens...
De 'slimme' en krachtige motion boards van gallil voor 5assen (geprijsd aan +-2000€) werken samen met Mach3 via een plugin! Dus met andere woorden, is het plaatje bijna volledig zichtbaar hé.
- Mach3 plugin gallil
- Mach3 / (Artcam) postprocessor
- Gallil motion controller
- VFD van ander merk voor controle spindle
- Te kiezen: - open loop systeem: stappenmotoren
- closed loop systeem: servo's
En voila, de elektronica/software voor een 5-asser komt tot leven voor een wel ZEEEER fatsoenlijke prijs, vergeleken met de 'gecertificeerde' bedrijven, zoals fanuc/heidenhann/siemens...
- hessel_swart
- Contacteer:
Mag ik heel even sceptische zijn,
Zeg jij bent 1jaar bezig met verdiepen in de stof/aansturing/ontwerpen/bouwen en alle kinderziektes er uit halen, zeg 150dagen maal 8uur , zeg 1200uur ( red je makkelijk ) maal €50,- per uur ( is ook niet belachelijk veel ) dan heeft je klant al €60.000,- gekost excl materiaal ?
is het uberhoubt wel slim om dat op je nek te halen ?
Ik denk dat je bijv. deze machine http://www.sagecheshire.com/cncfabrication.html , toch echt wel voor minder dan €50.00,- in Belgie kan/moet hebben staan.... dan gooi je er nog 25.000,- voor je zelf op , iedereen blij.
p.s. Ik begrijp héél goed dat het veel leuker is om het zelf te bouwen!!
Zeg jij bent 1jaar bezig met verdiepen in de stof/aansturing/ontwerpen/bouwen en alle kinderziektes er uit halen, zeg 150dagen maal 8uur , zeg 1200uur ( red je makkelijk ) maal €50,- per uur ( is ook niet belachelijk veel ) dan heeft je klant al €60.000,- gekost excl materiaal ?
is het uberhoubt wel slim om dat op je nek te halen ?
Ik denk dat je bijv. deze machine http://www.sagecheshire.com/cncfabrication.html , toch echt wel voor minder dan €50.00,- in Belgie kan/moet hebben staan.... dan gooi je er nog 25.000,- voor je zelf op , iedereen blij.
p.s. Ik begrijp héél goed dat het veel leuker is om het zelf te bouwen!!
-
allesdoen
- Contacteer:
Om eerlijk te zijn ben ik er nu intensief 1 week mee bezig, maarkom.
En die machine voor €50.000? Dat wil ik wel eens zien + dat is zonder CAM, daar kan ik zeker onder hoor.
Mvg
En die machine voor €50.000? Dat wil ik wel eens zien + dat is zonder CAM, daar kan ik zeker onder hoor.
Mvg
Laatst gewijzigd door Mcgyver op 25 okt 2010 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote verwijderd, gebruik aub de reageerknop
Reden: onnodige quote verwijderd, gebruik aub de reageerknop
- hessel_swart
- Contacteer:
als jij voor iemand anders zo'n ding ontwikkeld plus bouwd moet je je uren rekenen en dan lijkt het me sterk dat je onder de 50.000 uit komt....
@hessel_zwart
Laten we eens wachten op het ontwerp, want dit is tot nu alleen maar
"getrommel op lege vaten!"
Cees
Laten we eens wachten op het ontwerp, want dit is tot nu alleen maar
"getrommel op lege vaten!"
Cees
Laatst gewijzigd door Leeuwinga op 25 okt 2010 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
-
allesdoen
- Contacteer:
Werkbereik moet nog besproken worden, prijsklasse ook. Daarom dat ik nu alle stellingen aan het overlopen ben, zodat ik kan voorleggen, wat de goedkoopste,midden en duurste oplossing zal wezen. In alle gevallen zal het een portaal in de hoogte worden.
-
allesdoen
- Contacteer:
Even een vraag: RHINOCAM pro is te koop voor 4000$, wat zeer goed meevalt, met configureerbare post-processor. Echter, dit is een 4assen simultaan + 5de as geïndexeerde oplossing. Dus niet 5 assen simultaan. Mijn vraag is: Is dit 'uitgedrukt' in snelheid, een groot probleem om de 5de as geindexeert te laten werken?
Mvg
Mvg
- hessel_swart
- Contacteer:
Ik wil als eerste zeggen dat ik niemand wil afzeiken !!
En ik ben ook zeer benieuwd naar de uitkomst en alles, het is allemaal erg afhankelijk van hoe groot en hoe precies de machine moet zijn, wat het koste plaatje word.
En ik ben ook zeer benieuwd naar de uitkomst en alles, het is allemaal erg afhankelijk van hoe groot en hoe precies de machine moet zijn, wat het koste plaatje word.
Ik volg deze discussie nu al een tijdje met een half oog. Al een paar keer is gesuggereerd dat je misschien beter een kant en klare machine of eigenlijk "oplossing" moet kopen.
In alles wat ik gelezen heb zit geen bijzonder probleem. Waarom dan in hemelsnaam toch een custom (want zelf gemaakte) oplossing?
Het komt op me over dat je vooral zelf de boel wilt oplossen ipv de klant de beste oplossing aan te willen bieden.
Er liggen volgens mij een boel kansen voor handige lui die zelf bijzondere cnc oplossingen voor unieke problemen kunnen realiseren.
Maar grote blokken schuim frezen? Dat kan toch elke grote frees met hele grote stofafzuiger?
Misschien moet je zelfs helemaal geen frees kopen maar gewoon restcapaciteit opkopen bij bedrijven die al zo'n grote frees hebben staan.... Ik vermoed dat er zat bedrijven zijn die moeite hebben hun capaciteit gevuld te krijgen.
Door al die doe-het-zelvers kunnen steeds meer luitjes hun onderdelen zelf maken. Daar ben ik zelf een voorbeeld van. 80% van wat ik drie jaar geleden moest inkopen voor eu120/uur kan ik nu zelf voor 60/uur of zelfs minder. En ik hoef nu geen dure onderdelen meer op voorraad te leggen.
In alles wat ik gelezen heb zit geen bijzonder probleem. Waarom dan in hemelsnaam toch een custom (want zelf gemaakte) oplossing?
Het komt op me over dat je vooral zelf de boel wilt oplossen ipv de klant de beste oplossing aan te willen bieden.
Er liggen volgens mij een boel kansen voor handige lui die zelf bijzondere cnc oplossingen voor unieke problemen kunnen realiseren.
Maar grote blokken schuim frezen? Dat kan toch elke grote frees met hele grote stofafzuiger?
Misschien moet je zelfs helemaal geen frees kopen maar gewoon restcapaciteit opkopen bij bedrijven die al zo'n grote frees hebben staan.... Ik vermoed dat er zat bedrijven zijn die moeite hebben hun capaciteit gevuld te krijgen.
Door al die doe-het-zelvers kunnen steeds meer luitjes hun onderdelen zelf maken. Daar ben ik zelf een voorbeeld van. 80% van wat ik drie jaar geleden moest inkopen voor eu120/uur kan ik nu zelf voor 60/uur of zelfs minder. En ik hoef nu geen dure onderdelen meer op voorraad te leggen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
-
allesdoen
- Contacteer:
De klant wil zelf een machine in huis.
De klant wil geen nieuwe machine kopen wegens te duur.
Ik biedt een mogelijkheid om onder de prijs een machine te maken naar hun wensen.
Mvg
De klant wil geen nieuwe machine kopen wegens te duur.
Ik biedt een mogelijkheid om onder de prijs een machine te maken naar hun wensen.
Mvg