Kabaalstra CNC't een HBM C1

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Arie Kabaalstra
Contacteer:

Kabaalstra CNC't een HBM C1

Bericht door Arie Kabaalstra »

Luijtjes, en andere forumleden... :)

gezien mijn nimmer aflatende zucht om dingen automatisch te doen.. Gisteren dit bankje in mijn kofferbak laten tillen bij Buitelaar

Afbeelding

Inmiddels is het machientje gestript, en opgemeten.. om de hele zooi eens in Alibre te knikkeren, en met wat onderdeeltjes te gaan stoeien..

Afbeelding

't blijkt dat een ISEL 16x2.5 Kogelomloopmoer variantje 2 makkelijk onder het bed verstopt kan worden..

de plaatsing van de moer van de X-as, daar ben ik nog niet uit.. mogelijk zet ik em op zijn kant tegen de zijkant van de slede,of ik moet even kijken of er met wat freeswerk een plekkie onder de tafel gecreëerd kan worden..

't bankie is van behoorlijke kwaliteit,.. machinebedje is geslepen, met als de diverse onderdelen, de vaste kop is op een Spie gepositioneerd, en met 4 stelboutjes kun je deze helemaal uitlijnen op het bed.. ook de losse kop is dwars te verstellen, dus ook die kan perfect uitgelijnd worden.. daar wordt Arie blij van..

't moge inmiddels als bekend verondersteld worden dat ik voor de besturing ga kiezen voor USBCNC, en.. ik denk er ook hard over om een eigen GUI te gaan ontwikkelen voor deze bank..
Voor Kevin Damen's Optimum heb ik al een paar Macro's geschreven voor de meest basale draaiklussen, zoals langsdraaien, en vlakdraaien, waar je alleen maar de begin en eindwaarden, alsmede voedingen en snededieptes voor het voor-en nadraaien hoefde in te geven.. welnu.. dergelijke grappen wil ik IN de GUI gaan verweven teneinde een Teach-in besturing te maken.. zodat je de geprogrammeerde bewerkingen ook achter elkaar in een Part-program kan wegschrijven..

Als ik het bankje draaiend heb, dan moet er ook een mooie kast omheen komen.. om de rommel een beetje binnenboord te houden..
Laatst gewijzigd door Arie Kabaalstra op 05 okt 2010 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
luijt
Contacteer:

Re: Kabaalstra CNC't een HBM C1

Bericht door luijt »

neem aan dat je iedereen bedoeld :lol: (luitjes)

Gezien jouw kennis en inbreng zal het wel een goede ombouw worden.
Ik hoop op een mooi bouwverslag altijd leuk om te lezen.
succes met bouwen.

R.Luijtjes."luijt"
Neem de dag zoals die is, morgen is er weer een nieuwe.
Leeuwinga
Contacteer:

Bericht door Leeuwinga »

Als ik potloden slijp gebruik ik gewoon een puntenslijper! :lol:
ger

Bericht door ger »

Dan toch minstens een cnc puntenslijper mag ik hopen ? :lol:
Lijkt me een ideaal bankje om om te bouwen, zit er zelf ook aan te denken om er een aan te schaffen en om te bouwen :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Mcgyver op 05 okt 2010 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote verwijderd, gebruik de reageerknop
Arie Kabaalstra
Contacteer:

dus.. .dit!

is bij jou in de werkplaats Cees?.. :mrgreen:

Inmiddels heb ik nog wat meer onderdelen in Alibre gekliederd, zodat ik kan gaan verzinnen waar ik wat ga monteren..

Met een beetje mazzel kan ik de stepper voor de Z-as links in de vaste kop monteren.. mogelijk zelfs met de lagering onder de vaste kop, zodat de motor IN de kast valt..
de X-as gaat nog een hele puzzel worden, omdat ik alles zo compact mogelijk wil houden.. ik heb dergelijke machientjes ook wel gezien op het internet, maar daar steken aan alle kanten de Steppers mijlenver uit.. en dat wil ik niet..
Leeuwinga
Contacteer:

Bericht door Leeuwinga »

Nee, niet de mijne , ik heb een harrison
En ben nog steeds bezig met cnc ombouw van een Weiler Primus
Het is een leuk bankje die van jouw maar ik heb zo mijn bedenkingen met die H...machines
CNC automatiseren kost met zo,n bankje net zo veel als een iets betere
Een leuk uitgangsbankje vindt ik een AI handyterm.

Cees
845
Mcgyver
Has thanked: 1 time

Bericht door Mcgyver »

Wel een leuk bankje.. wel erg klein ...maar ik heb het idee dat dit bakje op je zolder dienst moet doen naast een proxxon mini mill...

Waarom heb je niet gekozen voor deze:

http://www.buitelaar.nl/comasy/template ... uctid=4379

ZO op het plaatje lijkt het me net een slagje stabieler en net een tikkie groter
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Nou Cees.. zoals ik eerder schreef.. ik ben eigenlijk best te spreken over de kwaliteit van het machientje..

een ander issue.. wat heb je nodig.. en hoeveel ruimte heb je?.. mijn hobbyruimte op zolder, daar zet je geen draaibank neer.. dan krijg ik ruzie met de buren.. Bovendien.. er staat daar al een Buro met PC en 2 beeldschermen.. en boekenkast, en een werkbank.. no way dat daar nog een machineparkt bij kan..

dus de draaibank moet in de schuur een plekkie zien te vinden.. en deze is klein genoeg om em gewoon op de werkbank neer te zetten.

bovendien, heb ik em gekocht met 2 dingen in mijn achterhoofd.. ten eerste.. modelbouw.. en hij is groot genoeg voor het draaien van velgen voor motorfiets modellen in de schaal 1:6...
ten tweede.. Software.. USBCNC op een draaibank werkt goed.. Maar.. ik wil zelf iets ontwikkelen.. ik heb voor de freesbank G++ geschreven, en dat wil ik uitbreiden met een Macrofile voor de draaibank.. en dan moet ik dus wel een machine hebben om te testen...
Leeuwinga
Contacteer:

Bericht door Leeuwinga »

Ik begrijp het!
Ik ga met veel belangstelling je verhaal volgen.
Ik moet erkennen dat met de nieuwe versie print van Bert ik nog
in overweging heb gestaan op dit toe te passen op mijn Weiler.
Temeer omdat ik naast een door mij gebouwde 8 pos. toolturret
een freesmotortje op de slede wil hebben, met daarbij een aansturing
op de spindel om te indexer/verdelen. Ik ben dus veel I/O nodig Wie weet.......

Ik kreeg vandaag een nieuwe cat . Optimum van Vynckier, daar staat een
erg leuk cnc draaibankje in met een Siemens 802 besturing (artikel nr 713504110)
(wel 12.000 Euries trouwens......) Ook hebben ze nu kant en klare cnc freesmachientjes
http://www.optimum-maschinen.de/produkt ... index.html
Cees
Niels
Donateur

Bericht door Niels »

Hey een leuk projectje 8)

Wederom een kleintje :mrgreen:
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Ja.. ik heb een kleintje.. en ik schaam me er niet voor..

een vriendinnetje zei me ooit eens.. "Maak je geen zorgen.. .'t is niet wat je hebt.. maar wat je ermee kan.... ".. ze was lief...
Arie Kabaalstra
Contacteer:

om't zooitje compact te houden heb ik een opzetje gemaakt om (net als op de Chevalier FC1840 Draaibanken waar ik menig onderdeel op gemaakt heb) de X-As via een Tandriem aan te gaan drijven.

met de motor in het verlengde van de as, zit je snel 90 mm buiten de machine.. en da's best wel een end.. hetgeen zou betekenen dat ik de hele spanenbak opnieuw zou moeten gaan maken..

Aan de andere kant.. da's ook maar plaatwerk.. da's ook nog wel te doen.. .. nog maar even goed over nadenken...

Afbeelding
Zo zou het ongeveer uitkomen als ik de motor onder de slede monteer.. en de aandrijving doe met 2 tandriemschijven van 20 Tanden, en een riempje van 340mm, hart op hart zitten motor en spil zo'n 71 mm van elkaar.. zodat de motor nog wat speling heeft tot de bodemplaat.. ( hoewel ik die afstand nog wel kan vergroten.. er moet hoedanook een vulblok komen tussen bed en onderframe..)
vip1980
Contacteer:

Bericht door vip1980 »

Afbeelding

:roll: die heb ik ook......alleen in het rood.... maar wil binnekort toch wel wat groter gaan..........(al is het maar 2 maten )
lelieveld
Contacteer:

Bericht door lelieveld »

Hebben ze daar geen pilletje voor ?
Die zijn alleen in blauw en niet in rood :lol:
Mijn HBMBF30 kan niet tegen die koelmelk
De verf laat los op de freestafel
En de harmonica stofafdichting wordt slap en verliest zijn vorm. :x

Ik had de motor voor Xas op mijn huvema 550 aan de kant van de lossekop gemonteerd
Ook met een tandriem.
i.p.v. dat handwieltje de poelie
De motor zelf achter de draaibank
Tegen de achterkant van het bed gemonteerd met een beugel
De draaibank werd zo niets langer
Zo zat de motor niet in de weg
De tandriem poelie gebruikte ik tevens als handwiel met een handvat
Om de Xas handmatig te kunnen bedienen
Groeten
Bert
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Plaats reactie