Goliath cnc. Kan dat wat zijn?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Sven
Contacteer:

Goliath cnc. Kan dat wat zijn?

Bericht door Sven »

Geheel toevallig is zo'n ding op mijn pad gekomen. Ik hoop 'm binnenkort (in plaats van over lange tijd zeg maar) uit te kunnen proberen en zal dan mijn ervaring delen.

In de aanloop naar het in ontvangst nemen heb ik me er in verdiept, ook via dit forum.

Voor wie dit machien niet kent: Dit is zeg maar een zelfrijdende robotmaaier die geen gras maait maar sleuven freest. Voor positie feedback heeft iet twee torentjes met snoeren (visdraad?) naar de machine. De lengte van die draden dragen sterk bij aan de positienauwkeurigheid.
Plaat op de grond of tafel, torentjes aan de hoeken van de plaat schroeven en frezen maar.

De eerste indrukken:

Om te beginnen, ik heb dit ding gekregen. Say what? Een apparaat van 4500,-- is weggegeven? yep, er werd steeds weer voor bedankt.
Dat doet vermoeden dat er iets niet klopt aan de waardepropositie...

In alle marketing komt voor mij naar voren dat deze machine gericht is op beginners. Keurige website leuk ontwerp.
Best een prestatie dat ze dit uit de klei hebben kunnen trekken.

Maareh, waarom moet er in hemelsnaam .svg bestanden in de machine gestopt worden? Dus eerst dxf uit je cad halen (doen mensen dat nog?) en dat dan omzetten in svg (Inkscape wordt aanbevolen...)

Voor luitjes die al thuis zijn in cnc roept dat alleen maar weerstand op. Nergens in de communicatie is terug te vinden of dit apparaat ook gcode slikt.
Via wat voorbeeld projecten heb ik inmiddels ontdekt dat dat wel zo lijkt te zijn maar nergens wordt duidelijk hoe je die code in de machine stopt als je graag op een andere manier code maakt.
Als dat alleen maar lukt via de systeemsoftware op windoos, dan is dat een extra drempel. Misschien niet heel groot, maar dit zou eigenlijk vooraf duidelijk moeten zijn.

Ik studeer verder en meld me weer.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
hainjedaf
Donateur
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Goliath cnc. Kan dat wat zijn?

Bericht door hainjedaf »

Dit ding dus?

https://goliathcnc.com/

Doet een beetje denken aan die handheld bovenfrees met positioning.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
mark3
Donateur
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door mark3 »

ziet er op het promo filmpje wel erg langzaam uit. leuk om de kerstdagen er mee rond te komen en daarna weggeven aan een ander voor de volgende feestdagen door te komen.
rien1959
Contacteer:

Bericht door rien1959 »

Ik weet niet wat die ontwerper heeft gedacht. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan? Als die touwtjes nou precies boven het hart van de frees zouden zitten, dan zou het nog enigszins logisch zijn. Maar nee, dat doen we lekker niet. Kortom, ik begrijp wel waarom dit ding is weg gegeven.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, ik had hem ook al eens gezien, en ook verbaasd.
Het lijkt ook wel wat op die dingen die ze aan de wand hangen met 2 kettingen.
Svg bestanden, misschien toch een doorgeslagen hobby project van een groepering die denken dat ze iets revolutionairs uitgevonden hebben.
En aangezien ze zelf nog nooit van cnc en g-code gehoord hebben, maar wel met kunstzinnige types, dtp pakketten enz. zojn ze maar op de svg toer gegaan.
Misschien is de kans dat je moppert over de maatvoering bij een svg ook minder waarschijnlijk.

Maar desalnietemin, ik heb er misschien wel een leuk hobby projectje voor. Moet ik me alleen eens in svg en nog wat dingen verdiepen. :lol: (wazig ideetje wat we al een poosje in ons hoofd hebben)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
FreesKever
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Bericht door FreesKever »

Leuk voor op de parket vloer.

Doe er dan ook een roomba bij om heet zaagzel weer op te zuigen.

En als je dan thuis komt na een vakantie dan ligt ie bij de onder buren, of ergens in de kruip ruimte :mrgreen:
rien1959 schreef: 18 dec 2025 15:09 ziet er op het promo filmpje wel erg langzaam uit.
Inderdaad. Het lijkt er ook op dat hij 8x rond moet gaan om door 18mm multiplex heen te komen. (en dat staat vermoedelijk niet in het promo videotje). Ik vind die website overigens erg irritant. Heel veel spectaculaire bombarie en heel weinig info. Helaas lijkt dat de norm te zijn tegenwoordig.

Er is ook een andere variant. Daarbij plak je eerst een soort "domino stenen" op je werkstuk, en een kamera analseert dan de positie. Ik geloof dat je die machine ook zelf moet bewegen (als een boven frees), en dat de komputer dan de beweging (binnen een paar centimeter) kan compenseren.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Voor 1300mm/min bij 3mm diepte in MDF hoef je niet veel te plannen, dat is gewoon gaan. En dan is SVG eigenlijk een stuk logischer dan g-code; scheelt weer een vertaalslag in CAM.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Je weet zelf donders goed hoe veel stofzooi er vrijkomt bij het frezen van b.v. spaanplaat of MDF, dat komt geheid ook onder je wielen terecht, wat denk je dan wat er gebeurd met de grip van de wielen op de te bewerken plaat? De rest mag je zelf invullen.
Wytze
Donateur

Bericht door Wytze »

Zo te zien is het ding voor een groot gedeelte stofzuiger, dus hij zal niet direct struikelen over het stof.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien heeft ie hele kleine spijkerbanden?

Ik kan inmiddels in m’n kelder schaatsen op de gevlinderde betonvloer met een heel klein beetje zaagstof, eigenlijk best eng eerlijk gezegd. Die vloer ligt er al 15 jaar, maar zo erg heb ik het nig niet mee gemaakt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

benkr schreef: 18 dec 2025 21:57 Je weet zelf donders goed hoe veel stofzooi er vrijkomt bij het frezen van b.v. spaanplaat of MDF, dat komt geheid ook onder je wielen terecht, wat denk je dan wat er gebeurd met de grip van de wielen op de te bewerken plaat? De rest mag je zelf invullen.
Daarom doet dat ding ook maar 1300mm/min met een freesdiepte van 3mm. ER11 spantang, daar past al niet meer dan 7mm in.
Dat is voor hout natuurlijk echt een snelheid van helemaal niks, met bijbehorende dwarskrachten van helemaal niks. En dan mag het nog slippen ook, want de positie van het ding word door een gesloten regellus gedaan.

Tsja, ik vind het concept wel aardig. Je moet het alleen niet zien als freesmachine voor frezers.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie